Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Trygghet

Av Anji - 21 september 2023 15:27


VAD VET DU OM TRO?    LÄS:


Kan vara en bild av 1 person och text där det står ”


ATT TRO på Gud/Jesus   är att alltid tro,varje dag, i alla

 

omständigheter att Gud finns och att han hjälper i allt, alla

 

dagar!

 

 

/Anji

 

 

Av Anji - 6 augusti 2023 20:33

   

 

Intresserad av Gud???

 

*Men när I där söken HERREN, din Gud, då skall du finna honom, om du frågar efter honom av allt ditt hjärta och av all din själ.*

Vill du lära känna Gud? Versen ovan är från 5 Mos 4:29 och den handlar om att israeliterna får ett löfte att de alltid kommer att finna Gud om de verkligen söker honom av hjärtat. Det går att lära känna Gud, och han VILL bli känd. Men vi måste VILJA lära känna honom. Tjänst och tillbedjan måste komma ur en attityd av uppriktig överlåtelse.


Hebréerbrevet  11:6 säger:

*Den som vill komma till Gud måste tro att Gud finns och att han belönar den som verkligen söker honom.*

 

Gud kommer alltid den till mötes som söker honom.

 

I tider som dessa, då villfarelserna haglar omkring i landet och länderna så är det just Guds Ord som inte åtlyds. I dessa tider kommer folk att bli så förvillade att de inte ens vet hur de ska söka Gud, för de har lärt sig /eller kommer att lära sig, att de själva är gudar. Hur kan de då söka GUD?

 

Det är verkligen bedrövligt och skrämmande hur ett och flera folk kan komma att bli så lurade på sin frälsning och på sitt eviga liv.. lurade av politiker och kyrkans män.. m fl 

 

/Anji

Av Anji - 4 augusti 2023 22:05

 SOMMARVÄG

 

 

 

Bibelfråga och svar:

 

Hur hedrar man sina föräldrar?

Fråga: En kompis sa att budordet om att "hedra sin mor och far" bland annat betyder att sköta sin ekonomi, betala hyror o s v. Men det måste väl ha en djupare mening, som till exempel att inte ligga i konflikt med sina föräldrar i 20-30 år. Likaväl som att betala sin hyra eller sköta sin ekonomi... (E.M.)

 

 

Svar: Att hedra sina föräldrar betyder helt enkelt att "ära och respektera" dem, visa aktning för dem, visa dem vördnad, leva på ett sådant sätt att de inte behöver skämmas, ge dem anledning att känna glädje och stolthet över sitt barn, osv.

 

Det hebreiska ordet för heder, som används i GT:s uppräkning av de tio budorden, är kavad som ordagrant betyder "tung", dvs någonting som är "av vikt" (viktigt) eller "betydelsefullt". Det motsvarande grekiska ordet är time som kan översättas med "aktning", "värde", "heder" etc, och verbet timao betyder då att man visar aktning, värdesätter, hedrar etc.

 

Bibeln visar exempelvis att man hedrar (vördar, respekterar) sina föräldrar genom att som barn lyda dem. När föräldrarna blir gamla och behöver hjälp, så visar man dem sin aktning genom att hjälpa dem så gott man kan.

 

Thor-Leif Strindberg

 

 

/Anji

 



Av Anji - 2 augusti 2023 22:05

FRÅN  https://midnattsropet.se/appell-vittnesbord-insandare/nar-jesus-forvandlade-var-familj/


När Jesus förvandlade vår familj!
202104, Tore Björklund

Vittnesbörd av Tore Björklund


Kommer ihåg hur min familj kom till tro på Jesus och började följa honom. Det var i början av 70-talet och jag var ungefär tio år. Hemma var det kaotiskt och mamma var mycket sjuk med njurar som var helt slut och som läkarna hade dömt ut. Pappa slet och var orolig i ett totalt hopplöst läge.

 

Den unge pojken till höger på bilden är Tore då han döptes till Kristus, 13 år gammal under konferensen i Malmköping 1975.  /Bild i LÄNK


Så såg de i en tidning om ett väckelsemöte där man bad för sjuka. Mina föräldrar såg ingen utväg så detta måste testas. Jag kommer ihåg att mitt under predikan avbryter predikanten plötsligt och säger: – Här sitter någon som har problem med sina njurar, om du tackar Jesus nu så blir du frisk! Mamma gjorde det ; hon tackade Jesus.

 

Två veckor senare gick mamma till läkaren och han sa att det måste ha skett ett mirakel. Mamma var frisk och genom detta mirakel så blev mamma, pappa och min syster frälsta. Detta skakade om många människor i vår närhet och även mig.

Ungefär tre år senare blev det så att jag följde med mina föräldrar på ett väckelsemöte i Lilla Edet. Där fick jag höra människor som vittnade och sjöng om Jesus och det tog tag i mitt hjärta. Jag kände att jag var en syndare som behövde få förlåtelse, så jag överlämnade mitt liv till Jesus. Han mötte mig och jag fick börja följa honom.

 

Minns också dopets väg några månader senare. Vilken kamp jag hade när vi gick ner till sjön i Malmköping och alla sjöng: ”Har du mod att följa Jesus och ta steget riktigt ut?” Jag fick ta detta steg på bibelns grund och begrava mitt gamla liv och sedan uppstå till en ny skapelse. Nu lever jag inte ett meningslöst liv i denna förgängliga värld utan har gått från död till liv och är medborgare i himmelens rike. Det har aldrig försvunnit trots att det har gått upp och ner genom livet.

 

Nu är frågan: Hur är det med dig? Jesus dog på ett kors också för dig. Han kallar dig att komma och bli hans. Jesus säger: Kom och följ mig. Han är den gode herden som söker efter just dig. Han vill inte att någon människa ska gå förlorad. Jesus älskar dig.

 

-----------------

Vågar du följa JESUS? Jag hoppas det, det är tufft men enda vägen.

 

/Anji

 

 

Av Anji - 8 juli 2023 14:12

 

bild copyright


SOMMAR, ja och väldigt varmt...... Ha det så bra i helgen!

 

Är du övertygad om att Gud har förbarmande med dig och andra som ber honom om förbarmande? är du klar över var och hur som Gud har haft sitt förbarmande och sin NÅD över dig och i ditt liv?


Javisst har Gud förbarmande för människor. Javisst är HERREN god emot oss även om vi inte förtjänat det!
Gud ÄR god! Att ropa på honom i nöd och tacka honom av tacksamhet det är vad han vill låta oss göra.


Det finns så mycket som Gud vill att vi ska göra för honom och för andra, ja vi ska hjälpa där vi kan och kan vi inte så ropar vi på Gud, i alla omständigheter är han med den som tror! I nöden är vi starka, för vi har GUD!

 

2 Kor 8:9 Ni känner ju vår Herre Jesu Kristi nåd. Han var rik men blev fattig för er skull, för att ni genom hans fattigdom skulle bli rika.

 

2 Kor 12:10 Och därför gläder jag mig över svaghet, misshandel, nöd, förföljelser och ångest för Kristi skull. För när jag är svag, då är jag stark.

 

 

    /ANJI

 

 


Av Anji - 6 juli 2023 21:50


Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger HERREN. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull.
(Jes 1:18)

 

Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.
(Rom 8:1)

 

Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud är den som frikänner. Vem är den som fördömer? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som har blivit uppväckt och som sitter på Guds högra sida och ber för oss.
(Rom 8:33-34)

 

I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder på grund av den rika nåd
(Ef 1:7)

 

Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.
(1 Joh 1:9)

 

 

     /Anji

 

 

 

Av Anji - 1 juni 2023 12:05

         

 

Lukas 15:10 Jag säger er: På samma sätt blir det glädje bland Guds änglar över en enda syndare som omvänder sig.”

 

..medan vi är syndare….    

 

Luk 15:10 berättar att kanske skulle vi/man ha lättare att förstå Gud om han förlät oss när vi kommer krypande och ber om nåd. Men vår Gud älskar oss så mycket att han söker upp oss och erbjuder oss sin kärlek medan vi är syndare. 

Det var den kärleken som fick Jesus att komma till jorden för att leta upp syndare och rädda dem. Det är denna djupa kärlek som Gud har till dig. Känner du dig långt borta från honom? Var inte rädd. Han söker efter dig.

-

 

Är du långt borta?  Du kan få komma hem... se text igen.

 

/Anji

 

 

 

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards