Han  lever

Alla inlägg den 21 augusti 2019

Av Anji - 21 augusti 2019 23:35

 

 


Vilka är Guds barn och deras syskon i tron?

 

 

FRÅN:   http://bibelfokus.se/blogg/170716

 

 


Alla vi människor på Jorden kan så klart ses som bröder och systrar vad det gäller att vara en del i mänskligheten. Och som sådana skall vi älska varandra och ta hand om varandra. Men detta är inte det samma som att vara bröder och systrar i den kristna tron, att vara Guds barn.

I detta ekumenikens tidevarv – när många kristna svajar lite hit och dit – kan det då vara en god idé att fundera över vilka som är Guds sannabarn. Alltså vilka som är sant kristna - sett utifrån vad Bibeln har att säga i frågan. Vilka kan man som sann kristen liera sig med när det gäller att utkämpa trons goda kamp? Vilka kan man dela andlig gemenskap med? Helt klart finns det gränsdragningar att göra här, det ser vi tydligt i Bibeln, och kanske detta bibelord kan tjäna som en inledande vägvisare:

Matt 7:21: "Inte alla som säger 'Herre, Herre' till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja."
(Detta bibelord svarar också rakt på frågan om alla människor får evigt liv hos Gud eller inte. Alla får det uppenbarligen inte.)

 

Att underordna sig Gud och hans evangelium

 

En sant kristen blir man genom att tacka Ja till Guds fria erbjudande i Jesus Kristus, alltså att man säger Ja till evangeliets erbjudande och lever i enlighet med det. Detta innebär att man sätter sin fulla förtröstan till att den försoningsgärning som Jesus utförde på korset sonar alla mina synder för både dåtid, nutid och all framtid. Jag behöver inte lägga till något ytterligare; Guds frälsningsverk är 100%-igt! Då kliver man in i nådens domän, och där kommer Guds nåd att fostra mig till ett bättre liv och föra mig till himmelriket. Detta innebär att man omvänder sig från att gå sin egen väg/att vara sin egen gud, och istället underordnar sitt liv Guds vilja i allt. Den omvändelsen omfattar en vilja till förändring i livet; den innebär ett bejakande av att Gud successivt kommer att förvandla mig vad gäller karaktär och livsstil. Ett evangelium utan denna omvändelseaspekt är väl den villfarelse som ibland kallas för "hypernåd" eller "hyper grace" på engelska, där man menar att nåden gör att jag kan leva precis som jag själv vill.

 

 

Det finns ingen annan väg till Gud än via evangeliets erbjudande, och den går då alltså via Jesus Kristus. Det räcker inte med att tycka evangeliet är fint och rätt, man måste underställa sitt liv Gud och hans evangelium för att få del av evangeliets löften. Och det främsta löftet är då det om ett evigt liv som ett Guds barn tillsammans med Gud.

Joh 10:9: "Jag är porten. Den som går in genom mig ska bli frälst, och han ska gå in och gå ut och finna bete."

Joh 14:6: ”Jesus sade till honom: ’Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.’ ”

Apg 2:38: ”Petrus svarade dem: ’Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva.’ ”

1 Kor 6:19: ”Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud”

Att leva i enlighet med evangelium kallas också för att leva ”i Kristus”. Om vi förblir ”i Jesus” skall han förbli i oss, dvs med sin Ande.

Joh 15:4: ”Förbli i mig, så förblir jag i er.”

 

LÄS HELA ARTIKELN I LÄNKEN!!

 

 

/Anji

 

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Skapa flashcards