Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Helvetet

Av Anji - Torsdag 11 jan 20:19



   


/Anji

Av Anji - 28 maj 2021 21:31

Har du hört talas om helvetet? du att det finns? Här kommer lite ord ur Bibeln i färg-1917 …

 

*Det gamla svenska ordet “helvete” återger i NT grundtextens gehénna, ett låneord från hebreiskan som bildats av namnet på en dalgång söder om det äldsta Jerusalem.  I denna dal, Hinnomdalen, eller Hinnoms sons dal, hade enligt GT israelistiska kungar bedrivit en hednisk kult, där barn offrades i eld (2 Krön 28:3; 33:6).

 

Platsen ansågs sedan vara oren och blev en symbol för avskyvärd ondska. Enligt Jeremias bok (Jer 7:31 f.  19:2 ff.) skulle den fyllas av döda, när det avfälliga Jerusalem ödelades. Denna förutsägelse ställdes sedan samman med andra profetiska domsord, särskilt Jes 66:24, och tillämpades  på de ondas straff efter döden.

 

Namnet Gehenna förlorade då sin geografiska betydelse. I NT betecknar det på samma sätt som svenskans “helvete” de fördömda själarnas pinokammare. Vanliga bilder för tillståndet där är eld, brinnande svavel, (t ex Upp 14:10), mörker och gråt (t ex Matt 8:12). Helveteselden beskrivs som evig (t ex Matt 25:41). Spår av andra föreställningar om de ondas öde, t ex som förintelse eller som en tidsbegränsad rening, finns möjligen i en del texter. I Johannesevangeliet och i Paulus brev sägs i allmänhet bara att de icke-troende stannar utanför ljuset eller Guds rike (t ex Joh 3:19; 1 Kor 6:9 f. )

 

Ett vanligt påståeende är att HELVETET INTE FINNS. Här kan du få svar på den frågan/uppfattningen. /

 

Allan Svensson Skriver:

 

påstår att det inte finns något helvete. Men Jesus varnar för helvetet. Varför varnar Jesus för helvetet om det inte finns något helvete? Varför lät sig Jesus bli korsfäst för att dö, om det inte finns något helvete att frälsa oss ifrån? Mark. 9:43. I Lukas 16:19-31 talar Jesus med en man i dödsriket (helvetet). Tänk att mannen är kvar där än, efter 2000 år! Tro inte på dem som säger att det inte finns något helvete. De är själva på väg dit. I 1917 års översättning har de tagit bort ordet “helvete”, och skrivit Gehenna och dödsriket. Men det har samma betydelse. I Karl XII:s Bibel står det helvete. /Allan Svensson  / Numera finns inte han på jorden...

 

 

/Anji



Av Anji - 17 februari 2021 23:15



Kan vara en bild av text där det står ”DENYING THE WORD OF GOD WILL GET YOU NO WHERE! (But the lake of fire.)”


JA Det är SANT!!  Att negligera Guds ord tar människor till helvetet. Det är så sant som det står här.

 

Människor på jorden vill inte höra ordet Vänd om! eller: Omvändelse!  de som är i helvetet önskar att de vänt om till Jesus, och hört orden en gång till…

 

Joh Upp-bok 1:17-18 handlar om dödsriket, om helvetet och döden. Våra synder har överbevisat och dömt oss, men Jesus har nycklarna till helvetet och döden (Joh Upp 20:14), och det är bara han som kan befria oss från evig fångenskap hos satan.

 

Bara Jesus har makt och myndighet att befria oss från syndens kontroll. Den troende behöver inte frukta varken död eller helvete, eftersom Jesus har nycklarna till båda.

 

Allt han kräver är att vi vänder oss bort från synden och vänder oss till honom i tro. Om vi försöker behålla kontrollen över liv och död i våra egna händer dömer vi oss själva till helvetet, men om vi lägger våra liv i hans händer så uppreser och uppväcker han oss till evigt liv i fridfull gemenskap med honom.

 

/Anji

Av Anji - 22 juni 2020 22:28

'


Välkommen till den nya tiden – NEW AGE- NEW WORLD ORDER/Illuminati/ Förslavade människor
Vet du vad som ska ske?
Se videon och framför allt LÄS BIBELN!
Ps 2

Det var profeterat att hända och det är här just nu. Vi går igenom en vriden och ful verklighet, en mycket mörk verklighet styrs av Människan som försöker utrota GUD för den nya världsordningen. Dessa är de allra sista dagarna av denna döende och dekadenta värld, en värld som håller på att flygas under vingar av ett stort bedrägeri. Välkommen till den nya tidsåldern: Bedrägeriet i New Age som är NWO:

Detta kommer från UN- /FN För att uppnå en världsregering skall man och måste ta bort: Människors individualism, deras lojalitet för familjetraditioner, national patriotism, och religions dogmer.

Ingen kan gå in i NWO utan att dyrka Lucifer, ingen kan gå in i New Age, den nya tiden utan att initiera Lucifer, som betyder SATAN.
*
Henry Lamb says:
Det är publicerat att det kommer att bli såhär, sedan 1992, det är publikt. Ingen konspiration alltså.

*
En världsvaluta, massdöd av människor, en världsreligion, och en världsregering. Detta är vad som snart är här. Det finslipas nu.
Man säger att New Age ska rädda jorden och världen, men det är ju precis tvärt om! Det goda är ont och det onda gott.
Mindcontrol (är redan här) och förgiftningar (är redan här) är vad som kommer mmer utav. All övervakning är en del av denna nya tid, man måste ju hålla reda på människorna som man styr över. Därför har man ordnat terror och hemska saker för att planera och genomföra kontrollen av människor.

De kommer att låsa allt och stänga den värld som vi nu känner. Det kommer att bli mycket svårt att vara här.
De som är orsak till allt detta som ska ske är onda människor som tror att satan är Gud och applåderar honom, de kan inte skilja på gott och ont.
Allt detta är byggt och iscensatt för att människan skall dyrka Antikrist: VÄRLDSHÄRSKAREN- mot Kristus. Och då kommer de hemska tiderna fullt ut, men där i den vevan skall de troende hämtas hem till himmelen. De har gjort sitt val- De tror på Gud, inte på satan. Gud har allt detta under kontroll och han kommer att visa oss barmhärtighet och nåd i de faror som kommer. Men den som gjort sitt val och följer Antikrist kan räkna med ett rent helvete på jorden! De kommer att förlora det de trodde de skulle vinna, och bölder och dödliga sjukdomar kommer att härja ännu värre. Chipet har också kommit för att stanna och människor är slavar.

Vilka är förresten Illuminati: De rika och välbesuttna: Frimurare, Skull and Bones, Bilderbergare, och många fler.
Det talas om satans DNA här också och om sådant står det i bibeln.
New age vill säga oss att vi ska tro på att VI ÄR GUDAR!

 

/Anji

Av Anji - 16 augusti 2019 22:44

Kompromisshysterin leder folk till helvetet-

 

Angela Ander:   Från: Blogg – Laglöshetens hemlighet

 

 

Judarna skiljer sig från alla andra folk därför att de blev uttagna av Gud för ett speciellt uppdrag. De fick speciella löften gällande deras relation till Gud och till alla andra folk. Genom dem har vi fått Guds ord, Guds uppenbarelse och genom Abraham skall Gud välsigna alla nationer på jorden.

Löftena till Israel var dock förknippade med villkor.

 

 

”Om ni nu lyssnar till mig och håller mitt förbund, skall ni vara min dyrbara egendom framför alla andra folk – ty hela jorden är min – och ni skall vara ett rike av präster och ett heligt folk som tillhör mig. Detta är vad du skall säga till Israels folk.” (2 Mos 19: 5-6)

 

När Israel väljer att bryta förbundet står Gud kvar vid sin del av löftena/pakten och ger i sin kärlek Israel ett nytt förbund. Det nya förbundet innefattar inte bara de troende judarna utan också alla icke judar (hedningar) vilka tidigare var utan medborgarskap i Israel och inte hade del i förbunden och löftena. Tack vare Kristus Jesus har alla som en gång var långt borta kommit nära, genom Kristi blod.

I sin person skapade han en enda människa av de två, en ny människa. Han försonade de båda med Gud genom korset då han i sin person dödade fiendskapen.

 

”Kom därför ihåg att ni som av födseln var hedningar och kallades oomskurna av dem som var omskurna, med den omskärelse som utförs på kroppen av människohand, kom ihåg att ni på den tiden var utan Kristus, utanför medborgarskapet i Israel, utan del i förbunden och deras löfte, utan hopp och utan Gud när ni levde i världen. Men nu, tack vare Kristus Jesus, har ni som en gång var långt borta kommit nära, genom Kristi blod.

Ty han är vår fred, han har med sitt liv på jorden gjort de två lägren till ett och rivit skiljemuren, fiendskapen. Han har upphävt lagen med dess bud och stadgar för att i sin person skapa en enda människa av de två, en ny människa, och så stifta fred.
 
I en enda kropp försonade han de båda med Gud genom korset, då han i sin person dödade fiendskapen. Han har kommit med budskap om fred för er som var långt borta och fred för dem som var nära. Ty genom honom kan både vi och ni nalkas Fadern, i en enda Ande. Alltså är ni inte längre gäster och främlingar utan äger samma medborgarskap som de heliga och har ert hem hos Gud.” (Ef 2: 11-19)

 

 

Detta betyder att:

”Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Men om ni tillhör Kristus är ni också avkomlingar till Abraham och arvtagare enligt löftet.” (Gal 3: 28-29)

Enligt Guds ord (alla kristna tror väl att bibeln är Gud ord) är de kristna inte några avlägsna släktingar eller några anonyma supportrar till Abraham och hans biologiska barn i rakt nedstigande led. De som tror är hans barn och arvtagare enligt löftet.

Hur många kristna har egentligen klart för sig att de är avkomlingar till Abraham och arvtagare enligt löftet och att inte alla de barn som Abraham blev upphov till är barn som Gud har gett honom samt att Israel inte är alla som kommer från Israel. Att ett medborgarskap i Israel inte är detsamma som att ha ett pass ifrån Israel utan att ett medborgarskap i Israel är att vara medborgare i Guds rike?

 

 

”Det är inte så att Guds ord har visat sig felaktigt, ty Israel är inte alla som kommer från Israel, och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn.” (Rom 9: 6)

”det vill säga: inte alla de barn som han blev upphov till är barn som Gud har gett honom; det är löftets barn som räknas som hans efterkommande.” (Rom 9: 8)

”Ni skall alltså veta att de som tror, de är söner till Abraham.” (Gal 3: 7)

 

Guds rike och världens rike är två helt olika riken:

”Jesus svarade: Mitt rike hör inte till denna världen. Om mitt rike hörde till denna världen hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike av annat slag.” (Joh 18: 36)

Korset och korsets princip (Guds rike) gör oss till förlorare, till ingenting i denna världen. Korsets princip utesluter all form av mänsklig ära och berömmelse tillskillnad mot den princip som råder i världen (världens rike). Det är därför som Jesus säger:

”Den som älskar far eller mor mer än mig , han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det.” (Matt 10: 37-39)

 

Att mista sitt liv för Jesus skull handlar inte om att gå hädan i förtid utan om att låta Herren få kontrollen över våra liv. Skall våra liv styras av vår egen vilja eller av hans vilja? Skall våra liv styras av vår själviska människa (den köttsliga naturen) och av denna världen med alla dess själviska människor, eller är vi beredda att förlora vårt kött och sluta leva enligt världens princip för att istället låta Kristus liv visa sig i oss (i våra liv) så att vi kan följa honom?

Korsets princip gör oss till segrare i den andliga världen och utan seger i den andliga världen kan vi aldrig nå seger i den fysiska världen. Detta visste Jesus och därför måste vi fråga oss om vi är villiga att följa honom och söka samma sinnelag som han hade. Om vi är villiga att utblotta oss och avstå från allt som köttet ständigt söker här i världen samt om vi är villiga att förlora vår ära och position så att Jesus ödmjukhet och Guds hemlighetsfulla vishet kan nå oss.

 

 

”Vishet förkunnar vi för de andligt fullvuxna, men inte en vishet som hör till denna världen eller denna världens förgängliga makter. Vad vi förkunnar är Guds hemlighetsfulla vishet, som var fördold men som redan före tidens början av Gud var bestämd att leda oss till härlighet.

Den kände ingen av denna världens makter till – om de hade känt till den skulle de inte ha korsfäst härlighetens herre. Vi förkunnar, som det står i skriften, vad inget öga sett och inget öra hört och ingen människa anat, det som Gud har berett åt dem som älskar honom. Och för oss har Gud uppenbarat det genom Anden, ty det är Anden som utforskar allt, också djupen hos Gud.” (1 Kor 2: 6-10)

Det finns i Israels historia många exempel på falska profeter som har lett folket vilse. Folket på Elias tid levde, precis som vi idag lever, i gränslandet mellan två riken, Guds rike och Baals rike. Det fungerade bra eftersom folkets ledarskap, gjorde kompromisser till Baals rikes fördel precis som det svenska ledarskapet (det politiska och det kristna) idag gör kompromisser till fördel för laglösheten och ogudaktigheten.

Kompromissens metod är att manipulera fram ytterlighetskrav som sedan möts på halva vägen. Man lägger exempelvis fram ett ja till homoäktenskap som en ytterlighet och ett nej till homoäktenskap som en annan ytterlighet. Resultatet av kompromissen blir varken ett renodlat ja eller nej till homosexuella äktenskap utan något mitt emellan. Från den stunden gäller det ”mittemellan” som man har kommit fram till.

 

 

När det är dags för nästa kompromiss så utgår man från det ”mittemellan” som då blir en ny ytterlighet och lägger fram någon annan ytterlighet som står emot denna. Så här håller man på från maktens håll tills det som de styrande vill få bort, är helt borta. Det vill säga allt som är bra och gott och värt att värna om och bevara.

Tänk er (nu vänder jag mig till er kristna läsarna) en kompromiss mellan att tro på Kristus eller att inte tro på Kristus. Vad skulle en sådan kompromiss leda till om inte till avfällighet och en plats i helvetet?

Att kompromissa är ett sätt för makteliten och det avfälliga kristna ledarskapet att undvika högljudda protester från allmänheten och de kristna. Förändringarna sker då inte snabbt utan gradvis och genom en tillvänjningens strategi (med hjälp av bedrägeri och lögn) samt och inte minst under ett sken av rättfärdighet.

 

 

Det heter att alla har rätt att tycka, tänka, vara och göra som de vill. Det hade säkert fungerat utmärkt om alla människor hade varit goda (sannfärdiga, rättfärdiga etcetera) rakt igenom och enbart haft fromma avsikter med allt vad de tycker, tänker, gör samt om inte Satan och hans ande makter i himlarymderna hade existerat.

Men vi vet ju (inte minst som kristna) att alla människor inte är goda rakt igenom (synden finns i människan) och att denna värld som styrs av ofullkomliga människor (bara Gud är fullkomlig) och av luftens furste (Satan) är en plats full av ondska.

Om alla skall ha rätt att tycka, tänka, vara och göra som de vill så måste det ju också gälla även dem som är mer eller mindre onda, de som är lite onda ibland eller onda lite oftare. Kan en kompromiss med det onda (det spelar ingen roll om det är mycket eller lite ont, hur, när eller var) någonsin leda till att alla människor har rätt att tycka, tänka, vara och göra som de vill?

 

 

Ondskan och laglösheten har väl aldrig varit vän med yttrandefriheten, handlingsfriheten eller med några andra friheter. Skulle de då kunna vara det idag?

 

 

Satan, som gärna omskapar sig till en ljusets ängel, är slug liksom hans hantlangare. De säger inte rent ut att deras mål är att förslava mänskligheten. De säger låt oss gå halva vägen. Låt oss kompromissa. Om du eller ni tillber oss (mammon) så får ni i gengäld makt till att härska över världen. Ni får finfina positioner, mycket pengar, en massa privilegier, ära och status, fina bilar, hus, betjänter, gröna skogar, guld i överflöd, ja allt vad ni kan tänka er, men, och lyssna nu noga,,,,, det gäller bara inom vårt territorium.

 

 

Ni kan inte få något utanför vårt (Satans) territorium (rike) för det styr inte vi över. Kompromissen går sålunda ut på att du eller ni är lojala mot oss (som har pengarna och makten) och i utbyte får du/ni allt världens goda. Det är bara till att tacka ja eller nej till erbjudandet.

Var det inte detta frestaren (djävulen) försökte med Jesus?

”Och djävulen förde honom upp på en höjd och visade honom för ett ögonblick alla riken i världen och sade till honom: Åt dig vill jag giva makten över allt detta med dess härlighet; ty åt mig har den blivit överlämnad, och åt vem jag vill kan jag giva den. Om du alltså tillbeder inför mig, så skall den hel och hållen höra dig till. Jesus svarade och sade till honom: Det är skrivet: Herren din Gud skall du tillbedja, och honom allena skall du tjäna.” (Luk 4: 5-8)

Att tycka, tänka, vara och göra vad man vill, är förknippat med ett villkor (som man inte upplyser människor om), och det är som nämnts att man måste tillbe djävulen och hans förtrogna (det de förespråkar och tror på). Du kan förvisso tycka, tänka, vara och göra vad du vill än så länge samt ställa dig med båda benen i Guds rike som kristen men då får du förbereda dig på ett liv som fattighjon, föraktad av alla.

Denna utstuderade bluff (ja, djävulen är listig), har majoriteten av det svenska ledarskapet gått på, inklusive de kristna ledarna, därav den så kallande avkristningen som skett under mycket långt tid i detta arma land. Ledarskapet har snart lyckats kompromissa både kyrkor och församlingar med alla dess medlemmar i, till Gehenna och därför behövs det väckelse nu!

 

 

Det är viktigt att vakna när väckelsen kommer och inte sova vidare så att laglösheten och orättfärdigheten kan flytta fram sina positioner ytterligare.

 

Snart har vi laglösheten innanför hemmets väggar.

Privatliv kommer inte att existera i framtiden då vanliga människor inte ens ses som människor utan som djur (boskap).

 

Boskap behöver inget privatliv utan kan bete sig precis som de gör på bondgårdarna eller var de nu håller till.

 

I laglösheten finns inga värden att hålla fast vid eller att försvara (ligger i laglöshetens natur). Allt går bra, och när allt urartar vilket det gör hela tiden och överallt i olika grad, så löser man konflikterna med tvångsåtgärder, våld eller mord och kallar dem som försöker försvara sig själva och de värden de står upp för, för terrorister.

 

 

Kompromisser med världen (med tanke på den laglöshet som råder i världen) kan därför inte bli annat än till nackdel för den bibliska människosynen om människan skapad till Guds avbild. En avbild som av Gud har fått grundläggande rättigheter i och med skapelsen. Dessa rättigheter går det inte att kompromissa om men tyvärr har förfallet i världen gått så långt som till att man kompromissar om själva livet.

En sådan kompromiss är liv på ena sidan och död på den andra. Om man går halvvägs blir resultatet av kompromissen en halvdöd eller halvlevande människa. En människa som sover trots att den är vaken och som är nerdrogad av dålig underhållning, ett förljuget prästerskap, allt igenom falska och hycklande politiker, en aldrig sinande ström av lögnpropaganda eller av alkohol och knark.

 

 

Det fanns på Elias tid 450 Baalsprofeter som ledde folket till avgudadyrkan. Baalsprofeterna hade genom framgångsrika besvärjelser och magi kunnat få makt över de flesta människorna i Israel. Det fanns endast 7000 män som inte hade ingått i förbund med Baal.

Baal var en välfärdsgud, en gud man tillbad för att få goda skördar, goda inkomster och regn i rätt tid. Alla som böjde sina knän för Baal måste ha fått ut något av förbundet och detta ”välfärdförbund” kan liknas vid det förbund som människor kommer att ingå (tvingas ingå) med Antikrist för att kunna få köpa och sälja i framtiden.

Idag räcker det att vandra på den breda vägen och att ge sitt bifall till Satans härjningar genom att inte ta aktiv ställning mot hans rikes utbredande vilket är lika med att ta ställning för Satan, för att nå högsta möjliga välfärd och framgång. I sin list har han tutat i människor att de inte har tagit ställning för honom trots att deras liv vid en närmare granskning, vittnar om motsatsen. Kompromissviljan, med åtföljande hopp om en god materiell standard (privilegier) samt längtan efter ära, status och berömmelse, är enorm.

 

 

Elia älskade folket ”Israel” men vände sig emot de falska ledarna, profeterna, (baalsprofeterna) som var judar men som sålt sig till Satan (blivit Satans synagoga) och ägnade sig åt magi, besvärjelser och tillbedjan av avgudar.

Baalsprofeterna hade både religiös och politisk makt på Elias tid precis som avgudadyrkarna har idag. De var ständiga gäster vid hovet genom sina kontakter med Isebel (hon fick kung Ahab att göra vad ont var 1 Kon 21: 25) och det fanns en maktkonstellation mellan magikerna, kungafamiljen och Satan.

 

 

På samma sätt finns det idag en maktkonstellation mellan magikerna (företrädarna för det ockulta däribland frimurarna med sina döds och blodsriter, Illuminati, kabbalisterna med flera), de rika och mäktiga familjerna (många av dem falska judar som tillhör de ovannämnda grupperna och Satans synagoga) och Satan. Dessa föreslår kompromisser med de oinvigda (regeringar, länder), kompromisser som ger deras herre Satan och dem själva fördelar (än så länge).

Bilderbergmötena är ett exempel på när ockultisterna, de mäktiga familjerna och Satan bjuder in personer från samhällets ledarskikt för att tala om för dem i vilken riktning de skall styra landet. Det vill säga hur de skall lägga upp kompromissandet med befolkningen så att slutresultatet utfaller till deras belåtenhet (ockultisterna, de mäktiga familjerna och deras herres belåtenhet) Av den anledningen tillåts inte några utomstående att närvara.

Om judarna kunde förledas av ett falskt ledarskap som kallade sig judar på Elias tid och under andra tider som vi kan läsa om i gamla testamentet, vad är det som säger att de inte kan förledas eller förleds av falska profeter (falska judar) eller av Satans synagoga idag?

Vad är det som säger att de har blivit immuna mot villfarelser och villoläror och vad är det som säger att inte Satan är densamma idag som igår?

 

”Jag frågar då: kanske Gud har förskjutit sitt folk? Visst inte. Jag är ju själv Israelit, ättling till Abraham och av Benjamins stam. Gud har inte förskjutit sitt folk, som han en gång har utvalt. Ni vet ju vad skriften säger i berättelsen om Elia, då han anklagar Israel inför Gud: Herre, dina profeter har de dödat och dina altaren har de rivit ner, jag är ensam kvar, och nu står de efter mitt liv.

Vad får han för svara från Gud? Jag har sparat åt mig sju tusen män som inte har böjt knä inför Baals bild. På samma sätt finns det i vår tid en rest som Gud har utvalt av nåd. Men om det var av nåd var det inte för gärningars skull – då vore nåden inte nåd. Det betyder att Israel inte har uppnått vad det strävar efter, bara de utvalda har uppnått det.

De andra har blivit förstockade, som det står skrivet: Gud har gett dem en ande som omtöcknar dem, gett dem ögon som inte kan se och öron som inte kan höra, ända till denna dag. Och David säger : Låt deras bord bli en fälla som fångar dem, en stötesten, ett straff för dem. Förmörka deras ögon så att de inte kan se, och böj deras ryggar för alltid.

Jag frågar då: kanske snavade de för att de skulle falla? Visst inte. Men när de föll blev det till räddning för hedningarna, för att detta skulle sporra deras egen avund. Om deras fall gav världen rikedom och deras nederlag gav hedningarna rikedom, vad skall då inte deras fulla styrka ge?

Men till er hedningar vill jag säg: just som apostel för hedningarna prisar jag min tjänst.
Kanske kan jag väcka mina stamfränders avund och rädda några av dem. Ty om detta att de försköts gav världens försoning, vad skall då deras upptagande ge, om inte liv för de döda? Om det första brödet är heligt är hela baket heligt. Och om roten är helig är också grenarna heliga.” (Rom 11: 1-16)

 

/.............Denna text kan du gott läsa en gång till och tänka till om på djupet!  /Anji

 

Av Anji - 15 mars 2019 19:55

 

 

 

Har du hört talas om helvetet? Tror du att det finns?


Här kommer lite ord ur Bibeln i färg-1917 …

 

*Det gamla svenska ordet ”helvete” återger i NT grundtextens gehénna, ett låneord från hebreiskan som bildats av namnet på en dalgång söder om det äldsta Jerusalem.  I denna dal, Hinnomdalen, eller Hinnoms sons dal, hade enligt GT israelistiska kungar bedrivit en hednisk kult, där barn offrades i eld (2 Krön 28:3; 33:6).

 

Platsen ansågs sedan vara oren och blev en symbol för avskyvärd ondska. Enligt Jeremias bok (Jer 7:31 f.  19:2 ff.) skulle den fyllas av döda, när det avfälliga Jerusalem ödelades. Denna förutsägelse ställdes sedan samman med andra profetiska domsord, särskilt Jes 66:24, och tillämpades  på de ondas straff efter döden.

 

Namnet Gehenna förlorade då sin geografiska betydelse. I NT betecknar det på samma sätt som svenskans ”helvete” de fördömda själarnas pinokammare.

Vanliga bilder för tillståndet där är eld, brinnande svavel, (t ex Upp 14:10), mörker och gråt (t ex Matt 8:12). Helveteselden beskrivs som evig (t ex Matt 25:41). Spår av andra föreställningar om de ondas öde, t ex som förintelse eller som en tidsbegränsad rening, finns möjligen i en del texter.

 

I Johannesevangeliet och i Paulus brev sägs i allmänhet bara att de icke-troende stannar utanför ljuset eller Guds rike (t ex Joh 3:19; 1 Kor 6:9 f. )

Jag anser att Bibeln och Guds ord är sanna och Jesus nämner helvetet MÅNGA gånger i sina ord.

 

För att man skall kunna bilda sig en egen uppfattning om vad som händer en gång: EVIGT LIV ELLER EVIG DÖD, så anser jag att man måste vara nära Gud, och lära känna skaparen, för att få tillräcklig kunskap om vad som väntar en gång.., antingen liv eller död. 

 

/Anji

 

Av Anji - 11 december 2018 00:45

Bild Maria


Paulus beskriver helvetet som evig skilsmässa från Gud. Där finns inte längre något hopp om frälsning. Dömd till helvetet blir var och en som inte vill lära känna Gud och vägrar ta emot hans frälsning.
Man får som man vill och skiljs från Gud för alltid. Se bibelorden:

2 Tess 1
Hälsning
1 Från Paulus, Silvanus och Timoteus till församlingen i Tessalonika som lever i Gud, vår Fader, och Herren Jesus Kristus. 2 Nåd vare med er och frid från Gud, vår Fader, och Herren Jesus Kristus.
När Herren Jesus kommer
3 Vi är alltid skyldiga att tacka Gud för er, bröder. Och det har vi goda skäl till, eftersom er tro växer till så starkt och den kärlek ni alla hyser till varandra blir allt större hos var och en av er.
4 Därför berömmer vi oss i Guds församlingar av er, av er uthållighet och er tro under alla de förföljelser och lidanden som ni får utstå.
5 Allt detta är ett bevis på Guds rättvisa dom, att ni skall anses värdiga Guds rike som ni lider för.
6 Gud är rättfärdig: han vedergäller dem med lidande som plågat er
7 och ger åt er som blir plågade lindring tillsammans med oss. Och det sker när Herren Jesus kommer från himlen och uppenbarar sig med sina mäktiga änglar,
8 i flammande eld och straffar dem som inte vill veta av Gud och dem som inte lyder vår Herre Jesu evangelium.
9 Dessa skall bli straffade med evigt fördärv, bort från Herrens ansikte och hans härlighet och makt,
10 när han kommer för att förhärligas i sina heliga och väcka förundran hos alla dem som tror. Ty vårt vittnesbörd har ni trott. Så skall det ske på den dagen.

11
Och därför ber vi alltid för er, att vår Gud skall anse er värdiga sin kallelse och med kraft fullborda varje god föresats och gärning i tron,
12 så att vår Herre Jesu namn förhärligas i er och ni i honom genom vår Guds och Herren Jesu Kristi nåd.
*
*
Varför är vi troende så envisa med att förkunna evangelium? Jo det är för att vi inte vill och kan inte tänka oss att någon skulle vilja välja bort Gud då man vet hur det går i så fall.
Varför vi troende gör som vi gör kan du läsa massor om här på sidan. Jag ber dig som läser här att verkligen tänka över detta och be någon om hjälp att hitta rätt, vi är många som vill förklara vad Guds ord säger. Det är stor skillnad mellan Liv och Död. 
Lita på Gud i allt, han sviker inte, och han vill att alla kommer till honom.
Lita på att han leder dig i rätt riktning och att han har en PLAN för ditt liv.

 

/ Anji

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Skapa flashcards