Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Påsk

Av Anji - 12 april 2022 15:42

 

 

Jesus, som snart skulle offras som ett lamm, åt den traditionella nattvardsmåltiden tillsammans med lärjungarna i ett stort rum i övervåningen i ett hus i Jerusalem. Måltiden bestod av vin och bröd.

 

Denna händelse är ursprunget till nattvardsfirandet…Efter måltiden gick man ut till Getsemane på Oljeberget.

Jesus var ej upprorisk mot Faderns vilja, men han bad att få slippa det som skulle komma att ske. Bönen han bad visar hur fruktansvärt han lider. Och då kommer min fråga; KAN vi verkligen någonsin förstå hans lidande? Nej jag tror inte att vi till fullo kan göra det.

 

Jesus tog vår synd på sig, för att skydda oss från lidande och för att vi inte ska behöva vara skilda från Gud.

Liksom förräderiet mot Jesus kan vi läsa om många liknande förräderier i bibeln,  men inget så hemskt som det Jesus fick lida:  Kain, Delila, Absalom och David, Jehu och Joram, Joas, och: JUDAS förråde JESUS KRISTUS.

Jesu sista sju ord på korset:  *Far, förlåt dessa människor, för de vet inte vad de gör.* /Luk 23:34

 

*Jag försäkrar dig att redan idag ska du vara med mig i paradiset.* /Luk 23:43

*Vänd till sin mor, Maria, och till Johannes, sa han: “Han ska nu vara din son. Hon är din mor.” / Joh 19:26-27

 

*Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig?* / Matt 27:46; Mark 15:34

 

“Jag är törstig.” /Joh 19:28

 

*Det är fullbordat.* / Joh 19:30

 

*Far, till dig lämnar jag min ande.* / Luk 23:46  

 

Läs bibelställena. Dessa ord bevisar både hans mänsklighet och hans gudomlighet. De avslöjar också vad Jesus fick gå igenom för att vi skulle få förlåtelse. 

 

Se också Heb 9:1-14; 10:19-22!

 

 

/Anji

2022 · Påsk
Av Anji - 7 april 2022 00:01

PÅSK/ påsken är nära 

Den Uppståndne visar sig 

Matteus Kapitel 28

Jesus uppstår ur graven

1 Efter sabbaten, i gryningen den första veckodagen✱, gick Maria Magdalena och den andra Maria för att se på graven.
2 Då blev det en kraftig jordbävning, för en Herrens ängel kom ner från himlen. Han gick fram och rullade bort stenen och satte sig på den. 3 Hans gestalt var som blixten, och hans kläder var vita som snö. 4 Vakterna skakade av skräck för honom och blev som döda.
5 Men ängeln sade till kvinnorna: "Var inte rädda! Jag vet att ni söker Jesus, den korsfäste. 6 Han är inte här, han har uppstått som han har sagt! Kom och se platsen där han låg. 7 Och gå genast och säg till hans lärjungar att han har uppstått från de döda. Se, han går före er till Galileen. Där ska ni få se honom. Nu har jag sagt er det."
8 De skyndade då genast i väg från graven. Med bävan och stor glädje sprang de för att berätta det för hans lärjungar.
9 Plötsligt mötte Jesus dem och hälsade dem✱. De kom fram och höll om hans fötter och tillbad honom. 10 Då sade Jesus till dem: "Var inte rädda! Gå och säg till mina bröder att de ska gå till Galileen. Där ska de få se mig."

Vaktstyrkans rapport

11 Medan de var på väg, kom några ur vaktstyrkan in i staden och berättade för översteprästerna om allt som hade hänt. 12 Dessa samlades med de äldste och beslöt att ge soldaterna en stor summa pengar 13 och sade: "Säg så här: Hans lärjungar kom på natten och rövade bort honom medan vi sov. 14 Och om ståthållaren får höra det, så ska vi tala med honom och se till att ni inte behöver oroa er." 15 De tog emot pengarna och gjorde som de blivit tillsagda, och detta rykte är spritt bland judarna än i dag.

Jesu missionsbefallning

16 De elva lärjungarna gick till Galileen✱, till det berg dit Jesus hade befallt dem att gå. 17 När de fick se honom tillbad de honom, men några tvivlade✱.
18 Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.  19 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn 20 och lär dem att hålla✱ allt som jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut."
 
 
 

JESUS LEVER.

 

/Anji

2022 · BIBELN · Lidande · Life · Påsk
Av Anji - 18 april 2019 20:40

   

 

MER om PÅSK

Vad är påsk för en högtid?

 

Påsk/passover är/var en judisk högtid som hålls för att minnas uttåget ur Egypten. Det firas i sju dagar och äts lamm, bittra kryddor och osyrat bröd. Notera att Jesus kom tilll Jerusalem under den judiska påsken och kallar sig själv/kallas av Johannes döparen för lammet som ska slaktas; Guds Lamm.

http://www.myjewishlearning.com/hot_topics/ht/passover-2011.shtml


http://www.when-is.com/passover.asp

Easter/Ishtar (vår påsk) är en hednisk högtid som hålls första fullmånen efter vårsolståndet (spring equinox). Högtiden tillägnas fertilitetsgudinnor och rituella mord är/var traditionella.



http://www.almanac.com/content/first-day-seasons

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Equinox

 

Vinter och vår och sommarsolståndet är gamla hedniska högtidsdagar. Vi firar  jul, påsk och midsommar i anslutning till solståndet. Inga av högtiderna är  speciellt kristna, från början. De har lagts (av kyrkan) under gamla hedniska  kultdagar.


Notera att Libyenkriget startade den 19/3 på kvällen, precis en dag innan vårsolståndet (20/3, kl 23.21) och att missilbeskjutningarna mot  Tripoli startade den 20/3(vårsolståndet/Mohammeds födelsedag).

 

http://www.seiyaku.com/customs/easter.html Ishtar/

Easter:

 http://www.retakingamerica.com/easter_and_ishtar.html

 (Var kommer påskharen in i bilden?)

http://www.thinknot.net/easter.htm

Reutersartikel 19/3:

http://articles.cnn.com/2011-03-19/world/libya.civil.war_1_misrata-missiles-fighter-jets?_s=PM:WORLD

 Missilattacker 20/3:
http://warnewsupdates.blogspot.com/2011/03/libya-war-news-updates-march-20-2011.html



/Mycket intressant tycker jag. Jag hoppas man läser ovanstående och ser på länkarna som säger otroligt mycket.  JA det är förvillande kombinationer som jag hoppas man ser det, och nu kan man ju undra om man bara ska acceptera vad man säger åt oss att olika ”högtider” är för något. 

 

/Anji

 

 

 

 

Av Anji - 17 april 2019 19:30


God ’s loyal love couldn’t have run out, his merciful love couldn’t have dried up. They’re created new every morning. How great your faithfulness! I’m sticking with God (I say it over and over). He’s all I’ve got left. (Lamentations 3:22-24 MSG)



Så älskade Gud världen att han utgav sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv*. – Johannes kapitel 3 vers 16.   Resten, de som inte tror, de får inget evigt liv i himmelen med Jesus. De hamnar på ett annat ställe efter döden och Jesus säger själv att det stället heter helvetet, och det finns alltså olika val man kan göra i livet. Till exempel kan man ta till sig och undersöka om Jesus verkligen finns. Hur gör man det då? Man frågar honom och man får svar, och man kan läsa i bibeln där det står att han finns nu och kommer tillbaka.Denna smutsiga, fula världen håller på att förinta sig själv redan nu och värre blir det, det ser man tydligt.

 

Jesus lever

Ja det är verkligen så att man fått ”lära sig” felaktigheter. Varför har det varit så svårt för människor att berätta sanningen om det viktigaste i livet? Här nedan kommer en repetition av våra ”helgdagar”, som många tycker man MÅSTE fira…och på vilket sätt firar man? och till vems ära? och varför blir man lurad av dem som skulle vetat bättre? och Skall man verkligen fira så? Nej.

 

Firande av helgdagar

 

De stora helgdagarna, Jul, Påsk och Pingst firas inte i enlighet med Bibelns ord.

 

Det står ingenting om julfirande i Bibeln. Ingen vet varken vilken dag eller månad Jesus blev född. Och inget bibelord ger någon antydan om att de första kristna firade Jesu födelsedag som en helgdag.

Det mesta av julfirandet är sådant som inte alls har något med Jesu födelsedag att göra. Som julgran, julgris, Lucia, julbord, julskinka, tomten och en massa löjliga julsånger.


***

Påsken firar man som en högtid, men den har blivit förvrängd till oigenkännlighet.

 

Att Jesus blev korsfäst på en fredag, det är en kyrklig lögn. Jesus blev korsfäst på Påskdagen, och den var på en onsdag. Det var på kvällen som Jesu kropp blev lagd i graven. ”Det var nu tillredelsedag (det är dagen före sabbaten), och det hade blivit afton.” Mark. 15:42. Torsdagen var sabbat. Det var nämligen en stor sabbatsdag. Joh. 19:31.

 

Jesu kropp låg i graven i tre dagar och tre nätter, 72 timmar. Matt. 12:40. Torsdag, fredag och lördag. Lördagen var alltså den tredje dagen som Jesu kropp låg i graven. Och Jesus sa själv att han skulle uppstå på tredje dagen. Matt. 16:21, 17:23, 20:19. Jesus måste alltså ha uppstått på lördagskvällen. Om vi räknar från onsdagens kväll och 72 timmar framåt, så kommer vi till lördagens kväll.

 

Vad har påskägg, påskris och påsk-kärringar med påsken att göra?

 

***

Pingstdagen har man gjort till en helgdag, till minne av att Jesu första lärjungar blev döpta i den helige Ande. Men det som skedde på Pingstdagen är inte bara en engångsföreteelse som hände för länge sen, utan den har fortsatt hela tiden från apostlarnas tid. När människor omvänder sig till Jesus och tror på honom, då döper han dem i den helige Ande. Och Anden ger dem det nya livet i Kristus så att de blir födda på nytt.

 

Inget bibelord ger någon antydan om att de första kristna firade Pingstdagen som en helgdag, till minne av att de första lärjungarna blev döpta i den helige Ande. Sådant firande är onödigt och meningslöst.

 

Men dopet i den helige Ande är livsviktigt. Anden ger oss det nya livet i Kristus och gör oss till nya skapelser i Kristus. 2 Kor. 5:17. På detta sätt kommer vi in i Guds församling. I Guds församling är vi ALLA döpta i den helige Ande, inte bara de som talar tungomål. 1 Kor. 12:12-31.

 

 

Att vara med i Guds församling har ingenting att göra med kyrkor eller samfund. När en människa blir född på nytt så är det både Fadern, Sonen och den helige Ande som medverkar. Fadern drar syndaren till Jesus. Joh. 6:44. Jesus döper i den helige Ande. Joh.1:33 Anden ger det nya livet i Kristus så att människan blir född på nytt. Joh. 3:6-8.

 

Medverkan av någon kyrka eller något samfund behövs inte. Kyrkor och samfund har ingen del i Jesus försoningsoffer på korset, och de kan aldrig bli frälsta. Endast människor kan bli frälsta.

 

Kyrkorna tjänar Satan och hindrar människor att förstå Guds ord. Samtidigt uppträder de såsom Guds representanter, och vill att människor ska tro att kyrkorna är från Gud.

 

Genom att fira Pingstdagen som en helgdag och göra den till bara en tom ceremoni, så avleder kyrkan människors uppmärksamhet, så att de inte förstår eller tänker på att dopet i den helige Ande är något som de själva kan få uppleva om de omvänder sig till Jesus och vill tro på honom.

Kyrkorna vill hellre att människor firar Pingstdagen som en helgdag, än att de upplever dopet i den helige Ande.

 

http://www.algonet.se/~allan-sv/FIRANDE.HTM   

 

Denna länk fungerar inte längre, jag tror att Allan fått hembud  .  artikel från sidan Jesus lever.

 

/Anji

 

 

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Skapa flashcards