Han  lever

Alla inlägg under juli 2019

Av Anji - 31 juli 2019 23:11

No Longer Slaves You unravel me, with a melody You surround me with a song Of deliverance, from my enemies Till all my fears are gone I’m no longer a slave to fear I am a child of God I’m no longer a slave to fear I am a child of God From my mother’s womb You have chosen me Love has called my name I’ve been born again, into a family Your blood flows through my veins I’m no longer a slave to fear I am a child of God I’m no longer a slave to fear I am a child of God I’m no longer a slave to fear I am a child of God I’m no longer a slave to fear I am a child of God I am surrounded By the arms of the father I am surrounded By songs of deliverance We've been liberated From our bondage Were the sons and the daughters Let us sing our freedom You split the sea So I could walk right through it My fears were drowned in perfect love You rescued me And I will stand and sing I am the child of God You split the sea So I could walk right through it You drowned my fears in perfect love You rescued me And I will stand and sing I am a child of God I am a Child of God I am a Child of God I am a Child of God I am a Child of God I am a Child of God I’m no longer a slave to fear I am a child of God I’m no longer a slave to fear I am a child of God

 

Music by Zach Williams performing “No Longer Slaves” (Official Video). (C) 2018 Provident Label Group LLC, a division of Sony Music Entertainment

 

/Anji


Av Anji - 30 juli 2019 23:22

Vill du bli räddad?

 
Appell av Märta Berg Strömmare

 

Det ligger en man vid sidan av vägen. Han har blivit överfallen av rövare säger min Bibel. Han är plundrad på allt det han hade. Han är berövad sina kläder, sönderslagen och misshandlad. Han ligger där i diket utan förmåga att resa sig upp och ta tag i sitt liv. Det finns många människor som har det svårt. Många människor vill uppmuntra och säga: ”men ta tag i ditt liv, ryck upp dig!” Den här mannen som ligger där, han har inga möjligheter att ta tag sitt liv. Frågan är om han överhuvudtaget ska överleva. Vi vet varifrån han kom och vart han var på väg, men jag vet inte vem han var. Hur han egentligen hade det i sitt dagliga liv, det är helt irrelevant. Helt ointressant. Det vi vet är att Jesus berättar om honom att han ligger sönderslagen i landsvägsdiket.


Men det kommer ju människor vägen fram. Det kommer en präst. Vi kan se att det är en präst, för han har de fina kläderna på sig. Manteln som talar om att han är Guds redskap här och nu. Men det verkar som att han saknar någonting, trots sin fina utstyrsel. Han saknar förmågan att se vad som finns i hans omedelbara närhet. Eller också är det så illa att han ser, men tittar åt ett annat håll för han vill inte se. Han skyndar förbi.


Ja, ja. Hoppet är väl ändå inte ute? Vi hör fotsteg av någon annan som kommer. Och det är en levit berättar min Bibel. Det är också en Guds tjänare. Han skyndar sig förbi. När det här ordet började tala till mig så fick jag en ny inblick i situationen. Jag visste ju, för jag har läst den här berättelsen många gånger, jag visste att det skulle komma en tredje person, nämligen en samarit. Så började tankarna arbeta i mitt inre: Tänk om den här mannen som låg där slagen hade skrapat ihop det sista av krafter och stolthet som han nu kunde ha kvar i sin situation och sagt: ”Nej tack rör inte mig!” Det hade inte varit så konstigt. Därför att den mannen som kom nu, det var en samarit. Och jag utgår ifrån att mannen som ligger i landsvägsdiket är en jude. För något annat är inte berättat. Så det hade ju kunnat finnas en liten hårsmån utav, låt oss kalla det för självbevarelsedrift hos den här mannen i diket, som hade fått honom att tacka nej till ett vidrörande av en samarit.


Men han blir omhändertagen och blir placerad på en åsna, och så bär det av mot läkedom och fortsättning på livet.

Vid ett tillfälle ställs en fråga när Jesus började gå omkring och kalla människor till sig till efterföljd: Kan något gott komma ifrån Nasaret? Och frågan ska jag läsa om igen ifrån Jesaja 53:

– Vem trodde vår predikan? För vem var Herrens arm uppenbarad? Som en späd planta sköt han upp inför honom, som ett rotskott ur torr jord. Han hade varken skönhet eller majestät när vi såg honom, inget utseende som vi drogs till. Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande. Han var som en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi inte respekterade honom (Jes 53:1-3).

Det är det vi har att erbjuda idag. En sådan person. En som kommer vägen fram för att lyfta den som har råkat ut för plundring och överfall. Är det du som ligger där möjligen, i dikeskanten? Är det du som har förlorat allt vad du har för att rövare har plundrat dig?  Är det du som har upplevt att de som du förväntade dig ett ingripande från, de gick förbi? Är det du som har tvingats till bitterhet, övergivenhet, ensamhet och mörker i din själ för att ingen varken kunde eller ville ta sig an dig där du ligger i ditt elände? Är det du?


Jag frågar inte efter om du tillhör en församling. Jag frågar inte efter om du kommer av en god släkt. Jag frågar bara: är det du som upplever att rövare har förstört ditt liv och du ligger skadad längs vägen? Du var på väg någonstans. Du hade ett mål i sikte. Men du kom inte längre, därför att du råkade ut för rövare.


Jag vill fråga dig allvarligt, därför att jag har drabbats av allvaret i den här texten. Jag har tänkt så här: Tänk om den här mannen hade tackat nej till hjälpen som han erbjöds? Hur kan jag säga så? Jo, jag kan säga så, därför att erfarenheten har visat mig att så har skett hundratals gånger, tusentals gånger. Människor har fått ett erbjudanden om att bli lyfta upp ur den djupa dyn, men det har inte passat, för det var fel person som kom.

Kan något gott komma från Nasaret? Vem trodde det som predikades? Hör du min vän, det är lätt att visa ifrån sig honom, därför att han har inget signum av den här världens goda. Det hade inte den här samariten som kom. Han var definitivt omöjlig i det här sammanhanget. Och när Jesus kom till den här jorden, då heter det om honom att inte ens hans egna tog emot honom. Han kom till sitt eget, men hans egna tog inte emot honom.
Hör du min vän, vill du tro det budskap som predikas? Vill du se bort ifrån det du tycker borde vara si eller så, och ta emot evangelium? Det finns så många röster i den här tiden som sprider sitt gift över det evangelium som är utsått. Jag vet att människor går evigt förlorade därför att andra människor sprider gift över det utsådda.


Och jag säger nu inför Herrens ansikte: Har du råd, människa, att visa ifrån dig honom som talar fast det är denne som Jesaja profeterar om; att han var så eländig så att man ville dölja sitt ansikte för honom? Man ville inte ha med honom att göra. Man hade tänkt sig någonting annat, en konung. Han var så föraktad så vi räknade honom för intet. Budskapet jag har till dig, det är HAN som var så föraktad. Varför vill jag ge honom till dig? Därför att jag vet att det finns en annan sanning än den man såg. Det finns en annan sanning än den du har hört och sett. Det finns en annan sanning. Vad är det?
Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig medan vi såg honom som hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han blev genomborrad för våra brott, slagen för våra synder. Straffet blev lagt på honom för att vi skulle få frid.

 

Jag erbjuder dig frid du människa, var du än befinner dig, vem du än är. Frid genom Jesus Kristus. Han som dog, han som gav sitt liv, han som kom längs din väg, han finns där just nu. Och han böjer sig ner, han är inte rädd för att bli nersmutsad utav gyttjan du ligger i, hör du min vän. Han är inte förskräckt för någonting av det. Han lyfter dig upp. Det blir ingen kaross eller limousin. Det blir en åsnefärd. Han själv kom ridande på en åsna ska du veta. Åh, pris ske Gud! Tänk att Han är vårt erbjudande. Han är vårt påskalamm. Och det du och jag har att göra, det är att ta emot honom, det är vår enda chans!

 

Från: https://www.midnattsropet.se/2018/05/vill-du-bli-raddad.html
 
/Anji

Av Anji - 30 juli 2019 00:07


När man hör på D Wilkerson får man alltid sig en tankeställare för han ställer saker på sin spets.

SÅ även här i denna  mini-predikan.

 

Hur vördar vi Gud? Är vi alla som tror beredda på att ändra allt som är FEL i oss och LYDA till 100%.  ?

 

/Anji



Av Anji - 28 juli 2019 22:34

D Wilkerson 

 

For when they shall say, Peace and safety; then sudden destruction cometh upon them, as travail upon a woman with child; and they shall not escape. 1 Thessalonians 5:3

 

/Det är inte bara USA som kommer att dömas i de sista tiderna, the last days, The End.

Hela världen har gått ifrån Gud på ena eller andra viset och det kommer att straffa sig, fast man inte fattar det.

ALLA som INTE tror på Gud/Jesus kommer att få en fråga om varför de inte förstod att Gud ville att de skulle få evigt liv. ALLA som inte tror kommer att dömas, det är inte min sak men Guds sak. Se videon om hur det ser ut i länderna.

 

 

/Anji

Av Anji - 27 juli 2019 23:38

Artikel:

Tänk om du har fel

 

Text: Berno Vidén

Med självsäker ton utmanade reportern den kristna förkunnaren i direktsändning:

 

– Jag tror inte på Gud och det finns inga argument som biter på mig. Nu ber jag dig att presentera Jesus för mig. Vad säger du då?

Förkunnaren svarade, men ställde också en motfråga:

– Låt säga att du inte tror på något. Inte på Gud, inte på himlen eller att det finns evigt liv. Men jag tror. Vi föreställer oss att du har rätt. När tiden tar slut upptäcker vi att det inte fanns någon Gud, ingen himmel, ingen ny jord, ingenting. Du fick rätt och jag har fel. Om det inte finns något efter detta, vem förlorade? Allt tar bara slut. Men om jag har rätt om att det finns en Gud, nya himlar och en ny jord, och att Gud har ett högre mål för varje människa än att bara existera här ett antal år för att allt sedan ska ta slut;  han ger evigt liv som en gåva. Vad förlorar du då? Allt. Till och med rent logiskt är det bättre att tro på Gud.

Ett dåligt exempel kan tyckas för att illustrera något så fantastiskt som ett liv med Jesus, men människor älskar att spela och slå vad. Alla vill vinna och många satsar tid och pengar för att hitta rätt spelsystem med störst vinstchanser. Det är samma sak vid handel med aktier med ingående analyser om vinstprognoser, för- och nackdelar etcetera. Alla vill vara en vinnare – utom då det gäller Gud och allt som han har att erbjuda, trots att det inte finns några förlorare hos dem som tror på och tar emot Jesus i sina liv:

– Jag ger dem evigt liv. De ska aldrig någonsin gå förlorade, och ingen ska rycka dem ur min hand (Joh 10:28).

Vad gör människan  så förblindad?  Det finns många faktorer som spelar in. I dagens samhälle läggs stora resurser på att beröva den unga generationen en sund och naturlig relation till det andliga. Skolan bortförklarar, rationaliserar och i det närmaste idiotförklarar dem som tror på ett liv bortom det jordiska. Det har gått så långt att bibeln – Guds ord – plockas bort ur skolbiblioteken och förbjuds som undervisningsmaterial. Ett helt färskt exempel på styrningen är Frälsningsarméns förskola Krubban i Umeå som av kommunen förbjudits att be bordsbön med barnen.
Som en direkt konsekvens av ett avkristnat samhälle öppnas istället för onda krafter. Det sekulära och materiella kommer aldrig någonsin att vara tillräckligt för att ge mening åt livet. Människan är obotligt religiös och söker genom olika vägar att finna mättnad för sitt inre. Samhället svarar med att erbjuda yoga, mindfulness och andra New age-liknande övningar, under förespegling av att förklara utövandet som icke andligt, en praxis som sprids snabbt och redan anses vara norm inom många yrkesområden samt i skolans undervisning.

Faktum är att det är direkt dåraktigt att förneka Guds existens. Se exempelvis på Gudsbevisen naturen ger oss. Paulus beskriver:

– Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, eftersom Gud har uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse syns och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur, genom de verk han har skapat. Därför är de utan ursäkt (Rom 1:18-20).

Trots kunskapen så trycks sanningen om Gud ner och skapar det gudlösa samhälle vi har idag. Guds ord förkastas och vi får andra värderingar, vilket i sin tur även leder till ett moraliskt förfall, där allt som Gud gett ska bekämpas.
Romarbrevets huvudtema handlar dock inte om detta mänsklighetens nederlag utan istället presenteras där Guds vilja att resa människan upp ur en omöjlig situation: ”Evangeliet är en Guds kraft till frälsning!” I det sjunde kapitlet når hopplösheten sitt klimax, när alla mänskliga försök att finna en lösning är uttömda. Gud visar att människans slut är Guds början: ”Jag arma människa! Vem ska rädda mig från denna dödens kropp? Gud vare tack, genom Jesus Kristus, vår Herre!”
Låt inte en allmänt antagen teori fabricerad av gudsförnekare få beröva dig livets verkliga mening. Du är tänkt till något långt mera än att leva här under några korta år och sedan bara upphöra. Gud vill ge dig ett oförgängligt liv fritt från fördömelse. För den som är i Kristus Jesus finns det ingen fördömelse.

Alla ska vi en dag möta Jesus – antingen som rättfärdig domare eller också som den som förvandlat våra liv, förlåtit oss all synd och gett oss ett evigt liv.
Vad har du att förlora?

 

Från: http://www.midnattsropet.se/2017/07/tank-om-du-har-fel.html
 
/Anji

Av Anji - 26 juli 2019 22:32

Profetskola – rätt eller fel?

Lennart Jareteg Bibelfokus, Artikel  http://bibelfokus.se/qa/q49

Fråga:

Jag skulle vilja ha lite hjälp angående profeter. I mitt sammanhang talas det mycket om hur viktigt det är med att det finns profeter/profettjänst (mer än vad det talas om lydnaden till Guds ord) och därför diskuteras om vi möjligen skall ha en profetskola. Somliga talar om två sorters profeter, en profettjänst samt den profetgåva som alla kan be om att få, och det är den profetgåvan skolan skulle handla om.

Jag är rädd att det kan bli ett upphöjande av människor. Det är mycket fixering kring Andens gåvor i vår tid och att det måste hända saker, och gör det inte det så prestera man fram det. När Guds Ande och Guds kärlek får flöda så tror jag att vi själva inte alltid märker det, just för att vi inte skall berömma oss utan ge Herren äran. I vårt fall har jag även en känsla av att man vill ha reda på vad som skall hända utav en "Profet" för att själv slippa lyssna.

Om du har tid blir jag glad över en kommentar från dig

Svar:

Hej där!

Rent generellt måste vi i alla lägen fråga oss "vad står det om detta i Bibeln?". Då konstaterar jag att det i NT inte står något om att man t.ex skall "lära sig" tala i tungor, att man skall lära sig höra Guds röst eller lära sig profetera (t.ex. genom att göra små enkla trevande försökt). Det fanns visserligen på GT:s tid profetlärjungar, men det handlade förmodligen inte om att de skulle lära sig höra Guds röst.

 

Förmodligen handlade det mer om att dana deras karaktär, och det borde vi kanske fokusera på istället. Man kan se på hur Samuel fick vägledning i början av sin "karriär" som profet. Då var det inte snack om att lära sig att höra Guds röst, för rösten hörde han klart och rent. Det han fick vägledning i (en enda gång av prästen Eli) var hur han skulle bemöta Guds tilltal.

På NT:s tid kom tungotalet bara över folk. Den Helige Ande bara manade fram det. Ingen uppmanades att börja staka på några underliga läten (ka... ka... ba... ba...) för att få igång något. Plötsligt så kom det bara. På samma sätt kom profetererandet vad jag kan förstå. Läs t.ex det här:

  • Apg 19:6: Och när Paulus lade händerna på dem, kom den helige Ande över dem, och de talade med tungor och profeterade.

Både tungotal och profeterande kom i samma stund den Helige Ande kom över dem. Det står inget här om att Paulus bad dem försöka tala i tungor eller pröva att profetera något. Den Helige Ande bara liksom drog fram det, helt enkel och avspänt. Vad ljuvligt när Guds gåvor får komma så här! Så, på det här sättet tror jag alla Guds gåvor skall komma. Manar vi fram något är det kanske frågan om köttsliga uttryck. I värsta fall demoniska. Och som du säger är det viktigt att det inte kommer på ett sätt som gör att vi kan berömma oss.

Profeterar vi falskt är vi enligt Bibelns definition falska profeter, även om man bara "prövar sig fram". Jag tror inte man skall "pröva på" profeterande. Det är ju oerhört allvarligt at säga något till en annan person och säga att det är från Gud, ifall det nu inte är det. Får man en profetia från Gud tror jag den är tydlig. Då behöver man inte vara osäker på att Gud har talat.

Vi måste också komma ihåg att det finns långa tidsperioder då Gud väljer att vara tyst pga av de troendes olydnad. Jag tror vi är inne i en sådan period nu. Då får istället villolärorna och det ockulta ett uppsving. Då försöker man med allehanda metoder och tekniker "lära sig" de andliga nådegåvorna.

 

Då är det högsäsong för falska profeter och bibelskolor. Men det borde istället vara högsäsong för att läsa Bibeln och be på egen hand där hemma i kammaren, och i förkrosselse och omvändelse söka Guds vilja. Jag tror att Gud talar till oss i våra tankar, och leder oss på det sättet. Vi kan möjligen behöva lite kunskap om att detta kan vara en verklighet, men det är en så naturlig sak att vi inte får gör för stor affär av det. Men tänk också på det, att Guds röst hör vi kanske främst genom Bibelordet!

Kanske kan vara bra att känna till att jag tror på Andedopet och på nådegåvorna, men jag vill att detta skall ske på Guds sätt. Och då kommer det också att stämma överens med Bibelns olika texter om detta. Jag är själv andedöpt och talar i tungor, men det är inget som jag gör affär av. Jag har fått det för att få kraft att gå ut i världen i den kallelse som är min.

En sak som är oerhört viktig här, är Paulus undervisning. Då tänker jag på detta att Guds kraft bara kan flöda genom oss ifall vi är som bräckliga lerkrukor. Detta är verkligen något att ta fasta på. Jag vet inte om du lyssnat på/läst min undervisning om att pröva. Där tar jag upp just detta: var Guds kraft flödar någonstans.

 

Kolla på http://www.bibelfokus.se/visst_skall_vi_prova

 

 

Jag gissar att många som driver "profetskolor" tar bra betalt också. Om det nu hade varit rätt med dessa skolor, skall man då ta betalt för att lära ut hur man hör Guds röst? Det är ju precis som man gör inom New age. Så bara det är märkligt. Men nu tror jag alltså inte att vi skall ha dessa profetskolor. Använd istället dina pengar och din tid till att göra gott bland medmänniskor och till att umgås med Gud där hemma i kammaren!

Nedan får du lite av detta jag tagit upp ovan fast i punktform och med Bibelhänvisningar.

  • Bibeln säger inget om profetskola.
  • Bibeln säger inget om att man kan "lära sig" eller "prova på" att profetera (det samma gäller för tungotal).
  • Bibeln säger inget om att det skall finnas de som kan lära ut hur man profeterar (eller talar i tungor/tungomål).
  • När profeten Samuel som ung hörde Guds röst för första gången behövde han inte träna på att höra rösten. Den hördes rent och klart. Det han fick hjälp med av prästen Eli (en enda gång) var hur han skulle svara på Guds tilltal. (1 Sam 3)
  • Att profetera i Guds namn är ett oerhört stort anspråk som Gud ser med största allvar på. Att säga något (i Guds namn) som inte är ifrån Gud är därför ett stort felsteg. (5 Mos 18:20)
  • Att profetera är en nådegåva. En gåva är inget man tar utan något man får när givaren vill ge den. Den Helige Ande delar ut sina gåvor så som HAN vill. (1 Kor 12:11)
  • Andens gåvor skall vara till nytta och då främst för andra än mig själv. (1 Kor 12:7)
  • En förutsättning för att Guds kraft skall flöda genom oss är att vi är små och svaga i oss själva. (2 Kor 4:7, 2 Kor 12:10)
  • Vi behöver inte kunskap för att få tungotal eller profetians nådegåva. Vi kan få detta om och när Gud vill ge det, det ser vi på många ställen i Apostlagärningarna.
  • Kunskap kan göra oss uppblåsta så att Guds inte vill använda oss. (1 Kor 8:1, 1 Kor 1:17)
  • Vi ser i GT i Bibeln att det kan finnas perioder då Gud väljer att vara tyst pga sitt folks olydnad. Då hjälper inga "profetskolor" utan endast omvändelse, förkrosselse, syndanöd och att söka Gud och hans vilja. Att söka Gud och hans vilja gör vi inte i bibelskolor utan där hemma i vår kammare i bön och Bibelläsning. (5 Mos 4:29, Ps 14:2, Ps 34:19, Ps 51:19, Mika 6:8)
  • Lägg dina pengar och din tid till något som ligger mer i linje med Guds Ord och vilja än profetskolor. (t.ex. Jak 1:27)

Ja, det var lite tankar. Hoppas du hittar någon vägledning i detta.

/Lennart

 

 

/Lennart

 

/Anji

Av Anji - 26 juli 2019 00:06


Stormar i livet!  Stormar det hos dig? 

 

I mitt liv har många stormar kunna vräka mig över ända för alltid men det har inte lyckast för JESUS har tagit hand om problemet, d v s han har visat hur man kommer  ur det som skett!

 

Stormar det så får vi vara kloka.

Stormar det så får vi gråta.

Stormar det så vet vi att vi får bönesvar och vi kan vara trygga. Hos Jesus.

 

Meet Me Ask pointless questions and I will block u right away! Don't go by what ppl might say about my sales ....Go by my feedback they don't lie! Thanks for stoping by All Other

Nej denna bild är inte arrogant men visar någon som vill tro och som litar på Gud!

 

Prayer Of Serenity/ Serenity prayer:Just as God did with Daniel, God will provide all you need to go through the fire.



/Anji


Av Anji - 24 juli 2019 20:07


Vi är inte felfira. Men vi ärälskade av Gud/Jesus alla dagar och i evighet. Följer du Jesus kanske du har mycket trubbel i ditt liv, så brukar det gå då man vill vara en lärjunge. Är DU en lärjunge?  Vill du vara med Jesus för evigt? 

Besvarar du frågorna med JA då är du på rätt väg! Jesus är din Herre.

 

Vad som än sker kan du räkna med Jesus-  alla dagar!


157 Motivational and Inspirational Quotes That Will inspire You 48 <a href=#successquotesandsayings #inspirationalquotesaboutlife" />





If your path is more difficult its because your calling is higher.





/Anji

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Skapa flashcards