Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Rättfärdighet

Av Anji - 4 november 2023 21:58



                       Sanningar? Finns de? Eller...

 


 

 

 

Känner du till George Orwell?

Han sade alltid sanningar, så många att han dog för dem.

 

Märkligt, att man vill att man skall ljuga???

 

Vad säger Gud om sanningar? 

 

Han säger att vi ALLTID skall säga sanningen, vad det än gäller. De flesta organ i dag ljuger, MEN inte Gud.   BIBELN och JESUS:

 

Joh 14:6Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

 

1 Joh 5:6Han är den som kom genom vatten och blod, Jesus Kristus: inte bara genom vattnet, utan genom vattnet och blodet. Och Anden är den som vittnar, eftersom Anden är sanningen

 


1 Joh 1:6

Om vi säger att vi har gemenskap med honom och vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen.

1 Joh 1:8Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss.

 


Ps 15:2Den som lever rent och handlar rätt och talar sanning av hjärtat –
Ps 25:5Led mig i din sanning och lär mig, för du är min frälsnings Gud, på dig hoppas jag alltid.
Ps 25:10Alla Herrens vägar är nåd och sanning för dem som håller hans förbund och vittnesbörd.

 

Några ord att tänka på, Gud har alltid rätt.

 

   

 

/Anji

 







Av Anji - 26 augusti 2023 18:42


                                    ARTIKEL  FRÅN:     https://www.jesaja53.se/hur-blir-man-kristen/

 

                Din fråga?               HUR BLIR MAN EN KRISTEN?

 


Hur blir man kristen?



”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.” (Joh 3:16).


För några år sedan kommenterade jag om synd i ett internetforum. Till en kvinna sa jag: ”Genom Jesus kan du få förlåtelse för dina synder”. En annan person blev då mycket upprörd och skrev: ”Hon har inte gjort någon synd!”

 

Varför blev diskussionen så upprörd när jag talade om synd? Jag tror att svaret ligger i hur vi ser på synd. En vanlig uppfattning om synd är att det är grova gärningar såsom mord och stöld. Med detta synsätt skulle endast ett fåtal, kriminella personer räknas som syndare. Men vilka menar Bibeln är syndare?

”Alla har syndat och saknar härligheten från Gud…”(Romarbrevet 3:23).

”Men alla har avfallit, alla är fördärvade. Ingen finns som gör det goda, inte en enda.” (Psaltaren 14:3)

 

 

När vi läser verserna förstår vi att Bibeln har en vidare syn på synd än vad många människor har. Enligt Bibeln har alla människor syndat. Gud skapade en god värld. Men ända från historiens början valde människan att följa sin egen vilja och att vända sig bort ifrån Gud. Människan ville själv bestämma vad som är rätt och fel. På det sättet kom synden in i världen, och med synden döden. Mer om det kan du läsa här.

Vad räknas som synd enligt Bibeln?

Det är inte människan, utan endast Gud, som är alltings skapare och Herre, som har rätt att bestämma vad som räknas som synd. Gud är kärlek, men han är också rättfärdig och helig. Han är en som bestämmer över vad som är rätt och fel. Det Gud tycker är fel och orättfärdigt, är synd.

De kändaste av Guds lagar i Gamla testamentet är de tio Guds bud. Men i Gamla testamentet finns faktiskt över 600 bud! Buden (lagarna) visar hur Gud vill att vi ska leva för att leva ett rättfärdigt liv. De flesta har nog någon gång hört talas om de tio Guds bud. Du kan läsa dem online här. Har du syndat enligt Gud? Du kan börja med att svara på fyra frågor:

– Har du någon gång missbrukat Guds namn?
– Har du någon gång ljugit?
– Har du någon gång stulit, till exempel laddat ned en film?
– Har du någon gång vanhedrat din far och din mor?

Om du svarade ja på någon av frågorna, betyder det att du brutit mot något av Guds tio bud. Även i Nya testamentet kan vi läsa vad som räknas som synd. Här är några exempel:

  • Sexuell omoral, ockultism, avgudadyrkan och lögn (Uppenbarelseboken 21:)
  • Den som ser med begär på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. (Matteusevangeliet 5:28).
  • Att kalla någon för idiot eller dåre är synd (Matteusevangeliet 5: 21-22).
  • Att inte älska sina fiender (Matteusevangeliet 5: 43-44)
  • Att inte göra gott mot alla, även de som gör ont (Lukasevangeliet 6:33)
  • Att inte älska alla människor (Galaterbrevet 5:14).

Säkert har du brutit mot flera av dessa bud. Vad får det för konsekvenser?

Syndens konsekvenser

Synden ger förstås mycket negativa konsekvenser både för vårt eget och andras liv. Synden är vad som fördärvar jorden. Synd är vad som ligger bakom förtryck, våld och död. Syndens följder innebär, förutom de omedelbara och långsiktiga konsekvenserna, att vi känner oss hopplösa, misslyckade, deprimerade och dåliga. Med synden kom döden, sjukdomen och lidandet in i världen. Men syndens fall går ännu djupare än så.

Såhär skrev profeten Jesaja:

”Nej, det är era missgärningar
som skiljer er från er Gud,
era synder döljer
hans ansikte för er
så att han inte hör er.” 
(Jesaja 59:2)

 

Genom synden är vi skilda från Gud! Synden ligger ivägen och blockerar så att människan inte kan komma nära Gud. Detta är inte vad Gud hade i åtanke när han skapade människan:

“Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem.” (1 Moseboken 1:27)

Men genom att människan valde att synda, blev hon åtskild från Gud. Här hade Djävulen ett stort inflytande (se till exempel 1 Moseboken 3:1) , och än idag frestar han människan på olika sätt.

 

Vi behöver Guds förlåtelse!

Under flera tusen år gav Gud människan chansen att bättra sig, något man kan läsa om i Gamla testamentet. Men om och om igen föll människan i synd. Så läser vi i Jesajas bok:

”Detta såg Herren,
och han var missnöjd med
att det inte fanns någon rättvisa.
Han såg att ingen steg fram,
han var förundrad
över att ingen grep in.
Då hjälpte honom hans egen arm,
och hans rättfärdighet
stödde honom.” 
(Jesaja 59:15-16).

Gud behövde själv lösa problemet med människornas synd. Gud är en rättfärdig Gud och därför måste synden bestraffas. I Gamla testamentet försonades synden genom olika djuroffer. Men tillslut gjorde Gud det slutgiltiga offret genom att offra sin egen Son.

Goda gärningar räcker inte – Endast Jesus är vägen till Gud

En av de mest kända bibelverserna lyder:

”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.” (Johannesevangeliet 3:16)

Trots att människorna syndade och förkastade Gud älskade Gud dem! För ca. 2000 år sedan dog Jesus, Guds son på Golgata, en avrättningsplats utanför Jerusalem. Han tog då på sig det straff som egentligen borde tillhöra oss på grund av våra onda gärningar.

 

 

Det är viktigt att du förstår att du inte kan frälsa dig själv genom att göra goda gärningar. Tänk dig en person som mördar en oskyldig människa på gatan. Sedan gör han goda gärningar resten av sitt liv. Men de goda gärningarna förändrar inte det faktum att han har tagit ett liv. Han är fortfarande en mördare! Inför Gud är han fortfarande skyldig. Men Gud utgav sin Son, Jesus Kristus, som det slutgiltiga syndoffret för våra synder. Detta är en gåva av nåd, inte av egna gärningar. Detta kan du läsa om bland annat i Romarbrevet 3:23-28.

 

Jesus är vägen, ja, enda vägen till Gud, Fadern! Genom att tro på Jesus är vi försonade med Gud. Jesus inte bara dog för våra synders förlåtelse. Han uppstod också från de döda! Idag leva vårt liv med honom. Jesus älskar dig och vill att du ska känna hans kärlek!

”Jesus sade till honom: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Johannesevangeliet 14:6).

”Jesus sade: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig ska leva om han än dör, och den som lever och tror på mig ska aldrig någonsin dö.” (Johannesevangeliet 11:25-26).

 

 

En del frågar sig hur en god Gud kunde utge sin egen son till döden, men Jesus säger:

”Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka. Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta tillbaka det. Det budet har jag fått av min Far.” (Johannesevangeliet 10:17-18)

Räcker förlåtelsen för mig?

Det finns de som tror att de inte syndar alls, också finns de som tror att de syndat så mycket att förlåtelsen inte ska räcka till. Kanske kände Petrus, Jesu lärjunge, detsamma när han sade:

”Gå bort från mig, Herre! Jag är en syndig människa.” (Lukasevangeliet 5:8).

Men Petrus blev en av de stora apostlarna, varom Jesus sade:

”Och jag säger dig: Du är Petrus, och på denna klippa ska jag bygga min församling, och helvetets portar ska inte få makt över den.” (Matteusevangeliet 16:18).

När Jesus gick på jorden var det just syndarna han förbarmade sig över. Han visste att de behövde honom. Han sade:

”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka.” (Mattevangeliet 9:12).

 

 

En man som hade mycket grova synder i bagaget var Paulus. Han hade förföljt kristna och medverkat till att de dödades. Men efter en uppenbarelse från Jesus omvände han sig. Ananias skickades till honom med budskapet:

”Våra fäders Gud har utvalt dig till att lära känna hans vilja och att se den Rättfärdige och höra rösten från hans mun. Du ska vara hans vittne inför alla människor och vittna om vad du har sett och hört. Och nu, vad väntar du på? Res dig och låt dig döpas och tvättas ren från dina synder och åkalla hans namn.” (Apostlagärningarna 22:14-16).

Förlåtelsens följder

Du har nu läst om syndens konsekvenser och fått veta att det finns en förlåtelse att ta emot från Gud. Men vad är förlåtelsens konsekvenser? Varför ska vi ta emot denna förlåtelse som genom Jesu försoningsoffer erbjuds av Gud?

Ja, de flesta, om inte alla, i denna värld söker en mening med livet. Men många gånger känner vi som det står i Jesaja:

”Därför är rättvisan fjärran från oss,
rättfärdigheten når oss inte.
Vi väntar på ljus,
men här råder mörker,
på solsken,
men vi vandrar i dunkel.”
 (Jesaja 59:9)

 

 

På olika sätt försöker man hitta lycka och frid, utan att lyckas. Det är för att man letar på fel ställe. Meningen med livet, lyckan och friden endast finns hos Jesus.

Bibeln räknar upp otaliga fördelar vi får när vi tar emot Jesus. Här nedan ska jag nämna några av dem. Genom att tro på Jesu försoningsoffer och motta förlåtelsen får du:

  • Evigt liv tillsammans med Jesus och Gud (Joh 3:16, Joh 5:24, Joh 6:47)
  • En mening med livet här på jorden (Gal 2:20, 1 Kor 6:19, Matt 4:19, Apg 1:8)
  • En ny identitet (1 Petr 1:17, Gal 2:20)
  • Motta den helige Ande, som Jesus kallar ”Hjälparen”. (Apg 2:38).
  • Den helige Andens gåvor (1 Kor 12)
  • Ta emot den helige Andens frukt: Kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning (Gal 5:22-23).
  • Försonas med Gud och får därmed en nära och personlig relation till Jesus och Gud. (Ef 2:16, Kol 1:22)

Hur blir jag förlåten?

Så vad behöver du göra? Såhär säger Bibeln:

”För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst. Med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Skriften säger: Ingen som tror på honom ska stå där med skam. Här är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har samme Herre, och han ger av sin rikedom till alla som åkallar honom. Var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst.” (Romarbrevet 10:9-13).

Att ha tro innebär inte bara att man med sitt förstånd godkänner att Jesus är Guds son. Jesus vill att du personligen överlåter dig till honom. Att göra det är det bästa och viktigaste beslutet i hela ditt liv.

Överlåtelsen sker när du vänder dig till Gud, erkänner att du handlat fel mot Gud, dina närmaste och dig själv. I Jesu namn ber du till Gud om syndernas förlåtelse. Gud och Jesus kommer in i ditt liv som en verklig förändringskraft, och du får hjälp att vända dig bort från dina synder.

Tro på det Jesus redan har gjort för dig, ta emot honom i ditt liv, och bekänn det. Bekänn att du är en syndare, be om förlåtelse för dina synder och tacka för att du är förlåten. Bekänn att Jesus är Herre. När du har gjort detta är du frälst (räddad), du är en kristen. Du är medlem i Guds familj och Gud är din Far. Du får en nära och personlig relation till Jesus och Gud. Det är därför vi brukar säga att kristen tro inte är en religion utan en relation.

 

 

Vad händer sedan?

Bibeln säger att efter att man mottagit Jesus som sin frälsare ska man döpas.

”Petrus svarade dem: ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då får ni den helige Ande som gåva.”(Apostlagärningarna 2:38)

”Jesus svarade: ”Jag säger dig sanningen: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike.” (Johannesevangeliet 3:5)

Dopet symboliserar att du dör (går under vattnet) och återuppstår (kommer upp ur vattnet) tillsammans med Jesus. Du blir pånyttfödd och mottar den helige Ande som gåva. Jesus kallar den helige Ande för Hjälparen.

”Men Hjälparen, den helige Ande som Fadern ska sända i mitt namn, han ska lära er allt och påminna er om allt som jag sagt er.” (Johannesevangeliet 14:26)

Bibeln uppmanar oss till omvändelse, att ångra våra synder och att försöka sluta synda. Vi försöker att bli mer lika Jesus. Detta kan vi inte klara själva, utan det måste ske genom den helige Andes ledning. Detta kallas ”helgelse”. Att försöka leva på ett bättre sätt är lättare med hjälp av Guds ord och ledning av den helige Ande. Även om kristna också syndar, är det viktigt att du inte frivilligt fortsätter att leva i synd.

 

Vill du veta mer om hur du tar emot Jesus i ditt liv rekommenderar jag att du läser dessa 10 steg till frälsning: Klicka här. Du kan också läsa denna länk, med information på många språk (bläddra fram till Svenska). Jag rekommenderar starkt att du läser Nya testamentets fyra evangelier som berättar om Jesu liv, vad han lärde och gjorde. Du kan ta kontakt med en kristen församling och lära dig mer om Jesus. Du kan berätta att du vill lära känna Jesus och få förlåtelse så kan de be för dig.

Här kan du läsa vittnesbörd av människor som tagit emot Jesus i sina liv.

 

 

 

/Anji

 

Av Anji - 30 juli 2023 18:56

 

 

Du som frälst, d v s  troende kristen har att sträva efter seger, se nedan:

Johannes Uppenbarelsebok 2:26-27 handlar om att:  26 Den som segrar och håller fast vid mina gärningar ända till slutet, honom skall jag ge makt över folken, 27 och han skall styra dem med järnspira, liksom man krossar lerkärl, 

 

Jesus säger att alla de som segrar (de som förblir trofasta till slutet och fortsätter att behaga honom) kommer att härska över fienden och regera med Jesus  medan han dömer det onda.

 

Vi kommer att ta aktiv del i Guds dom över ondskan, då alla hans fiender ska ”krossas som en lerkruka” (se även  Ps 2:8-9;   Jesaja 30:14;  Jeremia 19:11,  1 Kor 6:2-3; Johannes Uppenbarelsebok 12:5;  19:15;  20:3-4 angående Guds dom).

 

 

Vad gör då den som inte tror, den som inte är frälst, den som inte älskar Jesus och följer honom ända till slutet? Ja för den personen går det inte bra säger Jesus. Den går under.  Sök Jesus medan tid är! 

 

/ANJI

 

 

 

 

 

Av Anji - 21 juli 2023 21:50

 

 

 

Guds Ande i Jesaja bok:

 

Hänvisning 11:2
Huvudtanke: Guds Ande ger vishet, förstånd, kunskap, kraft och gudsfruktan.

Hänvisning 32:15
Huvudtanke: Guds Ande ger överflöd

Hänvisning 34:16
Huvudtanke: Guds Ande verkställer Guds vilja

Hänvisning 40:13
Huvudtanke Guds Ande är rådgivaren framför alla andra

Hänvisning 42:1
Huvudtanke: Guds Ande kommer att vila över Messias, Guds tjänare

Hänvisning 44:3-5
Huvudtanke Guds Ande ger framgång åt Guds barn

 

Hänvisning 48:16
Huvudtanke Guds Ande sänder Jesaja att profetera

Hänvisning 61:1
Huvudtanke Guds tjänare (Jesaja och Jesus) blev smorda av Guds Ande för att förkunna det glada budskapet

Hänvisning 63:10-11
Huvudtanke Guds Ande sörjde över folkets uppror

Hänvisning 63:14
Huvudtanke Guds Ande ger vila

Läs Jesaja bok, en underbar bok. Att avsiktligt motsätta sig Andens ledning av olydnad eller genom uppror, är att bedröva den helige Ande. Jesaja talar mer om den helige Ande än någon av de övriga profeterna.

 

 

____________  SÅ VIKTIG LÄSNING_________________

 

 

 

 


/Anji

Av Anji - 29 maj 2023 20:59



Gud är god och han är kärleken   DU behöver!


Ps 119:68Du är god och gör det goda. Lär mig dina stadgar!
Ps 119:122Gå i god för din tjänare och låt det gå honom väl. Låt inte de fräcka förtrycka mig!
Ps 145:9Herren är god mot alla och förbarmar sig över alla sina verk.
Ord 4:2God lärdom ger jag er, överge inte min undervisning.
Ord 12:2Den som är god får nåd från Herren, den som gör onda planer blir fördömd.

 

.De människor vi ser inom politiken, (Politik, hmm) De är oftast inte så goda människor, de kommer nog att få det hett framöver.

 

Matt 12:35En god människa tar fram ur sitt goda förråd det som är gott, och en ond människa tar fram ur sitt onda förråd det som är ont.
Matt 13:8Men en del föll i god jord och gav skörd, hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt.



Gud tar hand om oss, alla vi som verkligen vill ha hans stöd, hans kärlek, hans godhet och vi som törstar efter hjälp och nåd.

 

2 Kor 5:20 Vi är alltså sändebud för Kristus, och Gud vädjar genom oss. Vi ber på Kristi uppdrag: låt försona er med Gud! 21 Han som inte visste av synd, honom gjorde Gud till synd i vårt ställe, för att vi i honom skulle bli rättfärdiga inför Gud.





/Anji

Av Anji - 29 april 2023 00:44

 

VÄGEN:



Aposteln Paulus får en speciell uppgift. Paulus hade inte valt att bli apostel, det var Kristus som hade utsett honom. Paulus predikan till Galaterna grundade sig inte på mänsklig visdom. De goda nyheter Paulus predikade hade Jesus Kristus själv som garant. Eftersom Jesus själv utsett apostlarna att vara hans oficiella budbärare lyder vi honom när vi rättar oss efter apostlarnas undervisning i Nya testamentet.

 

 

Eftersom det var Gud som ledde Paulus i hans tjänst gjorde han inget annat än det Gud redan planerat och gett honom kraft att utföra.

Gal 1:11-15

”Kära vänner, jag försäkrar er att den väg till himlen som jag predikar om inte är byggd på människors idéer eller drömmar. Mitt budskap kommer nämligen från ingen mindre än Jesus Kristus själv, som har talat om för mig vad jag ska säga. Ingen annan har undervisat mig.

Ni vet ju hur skoningslöst jag när jag levde enligt den judiska lagen förföljde de kristna och gjorde allt jag kunde för att utrota dem. Jag var en av de mest fanatiska judar i min egen ålder som fanns i landet när det gällde den judiska tron. Jag försökte så långt det var möjligt att följa alla de gamla buden och föreskrifterna i min religion.

 

**Men så hände något! Redan innan jag var född hade nämligen Gud utvalt mig att bli hans egendom, och i sin godhet och nåd gav han mig uppgiften att gå till främmande folk och berätta den goda nyheten om Jesus, Guds Son.**

**Så säger Paulus i Galaterbrevet. Och det är så gott att han säger just detta att Gud hade en plan med hans liv, och den planen var att gå ut och sprida evangelium.

 

Att få göra Guds vilja; det är stort det.

Jesus sade till Saul: Stig upp och gå in i staden så får du veta vad du ska göra. /Apg 9:6

och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta? Joh. 11:26

 

 

/Anji


Av Anji - 4 november 2022 20:03


Vet du?  det kostar allt att FÖLJA ESUS. 

ALLT, allt i ditt liv får värderas om och försvinna sedan.

INNAN nu Jesus kommer tillbaka MÅSTE de TROENDE vara BEREDDA på KRIG, både krig i världen och  KRIG OM DIN PERSON/LIV!

 

SE VIDEO  och LYSSNA!




Har du frågor om detta så skriv gärna här på sidan i kommentarerna.


/Anji


Av Anji - 4 oktober 2022 23:12

LYSSNA på SANNINGSMINISTERIET, och få veta hur det går till med sanningarna i landet och världen

 

   https://folketsradio.podbean.com/e/sanningsministeriet/   

 

 


 

 

 

/Anji

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Skapa flashcards