Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Förlåtelse och frälsning

Av Anji - Fredag 3 maj 18:12

 

DOPET   del 2

Matteus evangelium Kapitel 3

Johannes Döparen

1 Vid den tiden trädde Johannes Döparen fram och förkunnade i Judeens öken 2 och sade: “Omvänd er! Himmelriket är nära.” 3 Det var om honom det sades genom profeten Jesaja:En röst ropar i öknen:Bana väg för Herren,gör stigarna raka för honom!4 Johannes hade kläder av kamelhår och ett läderbälte runt midjan, och hans mat var gräshoppor och vildhonung. 5 Folket i Jerusalem och hela Judeen och hela Jordanområdet kom ut till honom, 6 och de bekände sina synder och döptes av honom i floden Jordan.7 Men när han såg att många fariseer och saddukeer kom till platsen där han döpte, sade han till dem:

 

“Huggormsyngel! Vem har visat er att ni ska fly den kommande vredesdomen? 8 Bär då sådan frukt som hör till omvändelsen. 9 Och tro inte att ni kan säga inom er: Vi har Abraham till far. För jag säger er att Gud kan väcka upp barn åt Abraham ur dessa stenar.10 Yxan är redan satt till roten på träden. Varje träd som inte bär god frukt huggs bort och kastas i elden.11 Jag döper er i vatten till omvändelse. Men den som kommer efter mig är starkare än jag, och jag är inte ens värdig att ta av honom sandalerna. Han ska döpa er i den helige Ande och eld. 12 Han har sin kastskovel i handen, och han ska rensa sin tröskplats och samla sitt vete i ladan. Men agnarna ska han bränna upp i en eld som aldrig slocknar.”

 

Jesus blir döpt

13 Sedan kom Jesus från Galileen till Johannes vid Jordan för att döpas av honom. 14 Men Johannes försökte hindra honom och sade: “Jag behöver döpas av dig – och du kommer till mig!” 15 Jesus svarade honom: “Låt det nu ske. Det är så vi ska uppfylla all rättfärdighet.” Då lät han det ske.16 När Jesus hade blivit döpt, steg han genast upp ur vattnet. Då öppnades himlen, och han såg Guds Ande sänka sig ner som en duva och komma över honom. 17 Och en röst från himlen sade: “Han är min älskade Son. I honom har jag min glädje.”

 

 

Bild Anji

 

 

 

Av Anji - Torsdag 2 maj 18:18


https://midnattsropet.se/2024/03/12/vad-ar-dopet/

 

Artikel

 

Av Paulus Eliasson

 

Dopet, till det yttre, är en handling där en person låter sig nedsänkas i vatten, och sedan kommer upp ur vattnet. Betydelsen av dopet är att det symboliserar att man ingår i ett förbund, en pakt, med Jesus från Nasaret, där man bekänner honom som Herre över sitt liv.

 

 

Idag är det i stort sett kristna församlingar och kyrkor som praktiserar dop – men på Jesu tid var olika sorters dop och reningsritualer ganska vanliga inom olika grupper, som till exempel fariséerna, esséerna – och Johannes Döparens efterföljare. Det kunde symbolisera att man tvättade sig från världens smuts, eller som en initieringsritual. Antagligen var de olika gruppernas dop inspirerade av de reningsritualer som man gjorde i templet i Jerusalem.

 

Inom den kristna tron har dopet en speciell betydelse. Aposteln Paulus säger så här:

 

Vi är begravda med honom genom dopet till döden för att leva det nya livet, liksom Kristus är uppväckt från de döda genom Faderns härlighet (Romarbrevet 6:4).

 

Så dopet handlar om att gå från död till liv, och att förenas med Jesus i hans liv. När man sänks ner i vattnet, så avlägger man sig sitt gamla liv – och när man lyfts upp igen, så uppstår man till ett nytt liv.

 

 

Är det något magiskt som sker i själva handlingen när man döps? Både ja och nej. Vattnet är vanligt vatten, och dopet är inget sakrament som det påstås i vissa kristna sammanhang. Det fungerar alltså inte oberoende av vad den som döps tror och menar.

 

Däremot så är dopet en naturlig konsekvens av omvändelsen – det är den första handlingen av lydnad, och det är sättet som vi säger till Gud och människor: ”Jag är frälst!”

Därför blir också frågan om man kan döpa spädbarn automatiskt besvarad. Aposteln Petrus sa följande till en grupp människor som frågade honom: Vad ska vi göra?

 

”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då får ni den helige Ande som gåva” (Apostlagärningarna 2:38).

Enligt Petrus så är alltså ordningen att man först omvänder sig, och så låter man sig döpas. Det är medvetna handlingar som spädbarn inte kan göra.

 

 

Bibelns lärare uppmanar alla som vill följa Jesus att låta sig döpas. Om du vill bli döpt, så vill jag uppmuntra dig att söka dig till en lokal kristen församling, gärna nära där du bor – och fråga om möjligheten att bli döpt.

 

Dopet innebär mer än att förenas med Jesus – det är också att förenas med resten av Jesusfamiljen. Man blir en del av den globala kristna församlingen som finns över hela jorden, men också av den lokala församlingen som fungerar och tjänar i sin närmiljö.

 

 

Dop är en glädjefest där vi välkomnar en ny medlem i familjen – och vi hoppas verkligen att du vill bli en del av dem som älskar Jesus och lever för honom i vår tid.

 

 

/Anji

 

 


 

   

 

 

 

Av Anji - 31 oktober 2023 13:57

  

Text: Du världens ljus som steg ner i vårt mörker så att jag kunde se skönhet som väckte mitt hjärtas beundran hopp om ett liv nära dig Jag kommer för att tillbe böja mig inför dig

 

Bekänner dig som herre i mitt liv Du är alltid genomärlig alltid genom värdig alltid genom underbar för mig Gud av tid genom allt är du värdig äran i himlen är din Ödmjukt kom du ner till jorden du skapat Blev fattigt för kärlekens skull

 

Jag kommer för att tillbe böja mig inför dig Bekänner dig som herre i mitt liv Du är alltid genomärlig alltid genom värdig alltid genom underbar för mig Jag kommer aldrig att förstå den smärtan som du genomled

 

Ditt kors blev räddningen för mig när du bar all min synd i dig Jag kommer för att tillbe böja mig inför dig Bekänner dig som herre i mitt liv Du är alltid genomärlig alltid genom värdig alltid genom underbar för mig

 

 

   

 

   

 

 

Han går aldrig förbi dig.  

 

 

 

/Anji

 

 

 

Av Anji - 6 juli 2023 21:50


Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger HERREN. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull.
(Jes 1:18)

 

Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.
(Rom 8:1)

 

Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud är den som frikänner. Vem är den som fördömer? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som har blivit uppväckt och som sitter på Guds högra sida och ber för oss.
(Rom 8:33-34)

 

I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder på grund av den rika nåd
(Ef 1:7)

 

Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.
(1 Joh 1:9)

 

 

     /Anji

 

 

 

Av Anji - 3 juli 2023 19:31

 

 

Frälst eller inte?   SVAR:


Innan frälsningen stod vi under Guds förbannelse, och vi var dömda för våra synder.

 

Som ofrälsta följde vi mängden och var  som ”alla andra”, små kopior..och vi kände inte Gud

 

Som ofrälsta var vi fiender till Gud även om vi inte alltid eller alls förstod det.

Som ofrälsta var vi SLAVAR under SATAN och vi följde VÅRA ONDA BEGÄR, och DÄRFÖR var vi Drabbade av Guds VREDE.

 

Som ofrälsta var vi ANDLIGT DÖDA.

 

….MEN så inträffade det något underbart:

 

Vi lärde känna Jesus Kristus och då förvandlas livet!  Antingen går det fort att förstå hur livet då bör levas eller också kämpar man vidare med sina synder fast man är frälst eller också sker MIRAKEL och man förstår hur Jesus vill ha oss, och man FÖRÄNDRAS fort på djupet- för att man ÄLSKAR JESUS, och för att han väckt människan till liv.


Då förstår vi att vi är ÄLSKADE av Gud, och vi förstår att vi är frälsta genom Guds nåd med oss.

 

När vi är frälsta står vi upp för Kristus och SANNINGEN! till varje pris.

När vi är frälsta är vi Guds barn!

När vi är frälsta är vi FRIA i Kristus att älska och tjäna.

När vi är frälsta förstår vi att vi har blivit förda från DÖD till HÄRLIGHET.

När vi är frälsta får vi oförtjänt del av Guds välvilja!

När vi är frälsta får vi ett NYTT ANDLIGT LIV.      /Amen

 

       /Anji

 

 

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards