Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Midnattsropet.se

Av Anji - 12 augusti 2023 21:50


Vi behöver signaler om Herrens tillkommelse!

Appell av Hans Lindelöw

När den kristna församlingen babyloniseras, förvärldsligas, förflackas och avfaller; då den processen har inletts och tagit fart söker du förgäves efter signaler om Herrens tillkommelse

 

Vi befinner oss i det som kallas för reformationsåret. Det var 500 år sedan Martin Luther spikade upp de 95 teserna. Han skrev flera böcker, en av dem med rubriken Kyrkans babyloniska fångenskap. En liten skrift som är väldigt intressant och lärorik. Man kan förstå hur tidsläget var. Jag vet inte om reformatorn görs någon verklig rättvisa, men ett är säkert, det här är bara ett exempel på att protestanterna och sedermera väckelsekristna varit observanta på att den kristna församlingen kan babyloniseras. Hur går det till och hur ser det ut?
Kan det vara ett tecken att man har påbörjat en sådan process då man slutar tala om församling, och istället börjar tala om kyrkan, eller att man tillgriper rent kyrkligt språk?


När jag går till Bibeln ser jag att vad Babylon är blir avslöjat av profeterna; hur Babylon är en andlig makt.

 

En andlig makt som det finns anledning att vara uppmärksam på både när man läser i gamla förbundet, historien om Israels barn, och när det gäller det nya förbundet, den kristna församlingen. Vi har det här språket exempelvis i Uppenbarelseboken.

 

Babylon skildras där som en andlig makt. Och det väldigt överensstämmande språk som aposteln för, kan vi finna hos en av profeterna också. Jesaja karaktäriserar exempelvis Babylon på följande vis:


-Du tänkte: ”Jag skall evinnerligen förbliva en drottning” därför ville du ej akta på och tänkte ej på änden (Jes 47:7).


Detta är karaktäristiskt för Babel. Det är karaktäristiskt när den kristna församlingen babyloniseras, förvärldsligas, förflackas – och sorgligt nog, får man alltmera konstatera – avfaller.

 

Du söker förgäves efter signaler om Herrens tillkommelse då den processen har inletts och tagit fart. Varför skulle det finnas någon anledning att lämna ut något så viktigt, som det vi får läsa i Nya testamentet? Vi läser om det i profeterna i Gamla förbundet och vi läser om det i Nya förbundet, i Matteus 24, Markus 13, Lukas 21 och Johannes 16. Romarbrevet ger oss också detta perspektiv i kapitel 9, 10 och 11, och även 1 Korintierbrevet 15 – jag kan fortsätta igenom hela Nya testamentet, men jag ska bara nämna några här.
När lärjungarna hade samlats omkring Jesus på berget i Galiléen som han hade sagt att de skulle gå till, så får de vara med om något underbart. Vad det hela handlar om sammanfattas i vad två män som plötsligt stod där i vita kläder sade till dem:


– I galileiske män, varför stån I och sen mot himmelen? Denne Jesus, som har blivit upptagen från eder till himmelen, han skall komma igen på samma sätt som I haven sett honom fara upp till himmelen (Apg 1:11).
Halleluja! Och det står om bruden i Höga Visan. Hon har en enormt härlig position:


– Hans vänstra arm vilar under mitt huvud, och hans högra omfamnar mig (Höga v 2:6).


Därför har han utbrett sina armar på korset, för att hans brud ska få den här positionen. Hur kan han som utbreder sina armar på korset någonsin omfamna någon? Jo, det kan han när Guds kraft kommer till. När Guds kraft kommer till, som vi läser om i Efesierbrevets första kapitel, där aposteln skriver och beder:


– Och min bön är att vår Herres, Jesu Kristi, Gud, härlighetens Fader, må giva eder en visdomens och uppenbarelsens ande till kunskap om sig, och att han må upplysa edra hjärtans ögon, så att I förstån hurudant det hopp är, vartill han har kallat eder, huru rikt på härlighet hans arv är bland de heliga, och huru översvinnligt stor hans makt är på oss som tro – allt i enlighet med den väldiga styrkas kraft, varmed han har verkat i Kristus, i det att han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i den himmelska världen, över alla andevärldens furstar och väldigheter och makter och herrar, ja, över allt som kan nämnas, icke allenast i denna tidsålder, utan ock i den tillkommande (Ef 1:17-21).


Allt i enlighet med denna kraft. I enlighet med denna kraft, säger Ordet, ska han också verka med dig och mig om vi ställer oss till förfogande. Om vi accepterar Honom, och inte reducerar Honom. Om han får vara den han verkligen är – för oss, pris ske Gud.



Gång på gång måste vi väckas, så att vi inte glömmer denna väldigt viktiga dimension. Så att vi inte förfaller till att över huvud taget inte ta med det här perspektivet. Änden – änden – det perspektivet måste vara med!
Herre, vi prisar och tackar dig, du levande Gud att vi får församlas här. Herre, låt oss vara vakna och uppmärksamma, så att ingen förvränger bilden av dig, eller av något du har sagt, ty detta är för oss räddningen. Gud, vi tackar dig i Jesu namn. Amen.             

 

 /Från: http://www.midnattsropet.se/2017/09/vi-behover-signaler-om-herrens.html

 

 

/Anji

 

Av Anji - 2 augusti 2023 22:05

FRÅN  https://midnattsropet.se/appell-vittnesbord-insandare/nar-jesus-forvandlade-var-familj/


När Jesus förvandlade vår familj!
202104, Tore Björklund

Vittnesbörd av Tore Björklund


Kommer ihåg hur min familj kom till tro på Jesus och började följa honom. Det var i början av 70-talet och jag var ungefär tio år. Hemma var det kaotiskt och mamma var mycket sjuk med njurar som var helt slut och som läkarna hade dömt ut. Pappa slet och var orolig i ett totalt hopplöst läge.

 

Den unge pojken till höger på bilden är Tore då han döptes till Kristus, 13 år gammal under konferensen i Malmköping 1975.  /Bild i LÄNK


Så såg de i en tidning om ett väckelsemöte där man bad för sjuka. Mina föräldrar såg ingen utväg så detta måste testas. Jag kommer ihåg att mitt under predikan avbryter predikanten plötsligt och säger: – Här sitter någon som har problem med sina njurar, om du tackar Jesus nu så blir du frisk! Mamma gjorde det ; hon tackade Jesus.

 

Två veckor senare gick mamma till läkaren och han sa att det måste ha skett ett mirakel. Mamma var frisk och genom detta mirakel så blev mamma, pappa och min syster frälsta. Detta skakade om många människor i vår närhet och även mig.

Ungefär tre år senare blev det så att jag följde med mina föräldrar på ett väckelsemöte i Lilla Edet. Där fick jag höra människor som vittnade och sjöng om Jesus och det tog tag i mitt hjärta. Jag kände att jag var en syndare som behövde få förlåtelse, så jag överlämnade mitt liv till Jesus. Han mötte mig och jag fick börja följa honom.

 

Minns också dopets väg några månader senare. Vilken kamp jag hade när vi gick ner till sjön i Malmköping och alla sjöng: ”Har du mod att följa Jesus och ta steget riktigt ut?” Jag fick ta detta steg på bibelns grund och begrava mitt gamla liv och sedan uppstå till en ny skapelse. Nu lever jag inte ett meningslöst liv i denna förgängliga värld utan har gått från död till liv och är medborgare i himmelens rike. Det har aldrig försvunnit trots att det har gått upp och ner genom livet.

 

Nu är frågan: Hur är det med dig? Jesus dog på ett kors också för dig. Han kallar dig att komma och bli hans. Jesus säger: Kom och följ mig. Han är den gode herden som söker efter just dig. Han vill inte att någon människa ska gå förlorad. Jesus älskar dig.

 

-----------------

Vågar du följa JESUS? Jag hoppas det, det är tufft men enda vägen.

 

/Anji

 

 

Av Anji - 3 april 2023 23:39

https://midnattsropet.se/redaktionellt/omvandelsebudskapet/#more-8072

Omvändelsebudskapet

 Berno VidénLedare

Ledare av Berno Vidén

 

Ett anpassat evangelium. Seriöst debatteras frågan idag om att mixtra ihop ett budskap som passar in i dagens sekulära samhälle. I och för sig är inget annat att vänta om vi tänker oss oomvända människor och sammanhang där man inte anser sig vara kristna. Men något som är ofattbart är hur företrädare för bibeltroende kristna församlingar och samfund överhuvudtaget överväger att backa från centrala bibliska sanningar för att inte förlora politiskt och kulturellt inflytande i olika sammanhang, och främst, för att inte förlora ekonomiska bidrag man gjort sig beroende av för att driva sin verksamhet.

 

 

Som kristna har vi ett primärt ansvar att anpassa oss efter Guds ord och inte tvärtom. Nu finns det dock åtskilliga tolkningar som gör sig gällande i frågor som har med den kristna församlingen att göra. Ett exempel är synen på de yttersta tingen och tidpunkten för Jesu andra tillkommelse. När och hur ska det gå till? Ska Jesus komma före den tid bibeln beskriver som vedermödan eller efter? Ska den kristna församlingen vara med om en uppryckelse eller inte? Oavsett vilken syn vi har så är en sak säker: Jesus kommer snart! När han kommer, ja då kommer vi att stå där med förvåning och inse hur fastlåsta vi var i våra olika synsätt.

 

 

Vad jag vill ha sagt är att det finns frågor som inte är frälsningsavgörande. Själv älskar jag Jesu tillkommelse och tror att församlingen vilken dag som helst ska möta Jesus på skyn, grundat på den undervisning jag tycker mig se i Nya testamentet. Andra kommer till andra slutsatser, förhoppningsvis lika ärliga i sitt sökande. Det vi dock har gemensamt är tron på att Herren kommer!

 

En annan fråga som skiljer kristna åt är synen på de eviga straffen. Klassisk teologi talar om vad som allmänt kallas för ”den dubbla utgången”, det vill säga evigt liv eller evig pina i helvetet. Andra förespråkar en tolkning där den ofrälsta människans själ efter dom och straff upphör att existera, en så kallad annihilationslära – evig död. Vilken syn jag har är inte avgörande för min frälsning, utan frälsningen är och förblir en Guds gåva, som ger evigt liv åt var och en som tror och tar emot Jesus i sitt hjärta.

 

Vi kan fortsätta att ta upp andra mer eller mindre laddade frågor. Beroende på vilken tradition, kultur, levnadsvillkor osv. vi tillhör så upptäcker vi ganska snart hur olika vi tänker. Jag befinner mig just nu i ett haitiskt präglat samhälle i Dominikanska republiken med många evangeliska församlingar. Utan att gå in på detaljer så konstaterar jag att för mig som kommer från Sverige, så finns det saker och ting som är svåra att förstå sig på av traditioner och handlingssätt. Dock förenas vi kring något som är övergripande och så mycket större. Paulus skriver till församlingen i Korint om det primära och ”det allra viktigaste”: ”att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna” (1 Kor 15:3-4).

 

 

Det är sant att Jesus dog, men det stora för oss är att han dog för att befria oss från synden. Alla människor har syndat och saknar härligheten från Gud, men genom Jesu nåd kan vi bli friköpta från synden och förklarade rättfärdiga.

Det kommer alltid att finnas yttringar och detaljer som skiljer oss åt, men om något jag anser vara bra står i vägen för det som är det allra viktigaste, då gäller det att ta tag i det viktigaste och låta det få avgöra. Vi upptäcker då att evangelium är och förblir ett omvändelsebudskap för alla olika folkslag, att vi av nåd är frälsta genom Jesu Kristi blod, och inte genom gärningar.

 

 

Församlingens uppdrag i alla tider och under alla omständigheter är att lyfta fram frälsningsavgörande frågor. Kom ihåg att evangelium inte är en människolära utan en Guds kraft till frälsning. På pingstdagen i Jerusalem förkunnades evangelium med en sådan skärpa att det högg till i hjärtat på åhörarna. Man fick syndanöd, insåg vem Jesus var, att han oskyldigt lidit döden för deras synders skull. I desperation frågade man Petrus och de andra apostlarna: ”Vad ska vi göra?” Svaret kom direkt: ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna.”

Petrus anpassade inte budskapet utifrån alla de olika inriktningar som fanns representerade i Jerusalem vid tillfället, så att var och en skulle hitta sin nisch utan att känna sig förödmjukad. Nej, budskapet var rakt och tydligt. Den som inte vänder om till Herren Jesus Kristus går evigt förlorad.

 

Omvändelse.

 

Från vad? Hebreerbrevets författare betonar särskilt ”synden”. Vad är synd? Kort sagt: att missa målet, allt som för oss bort från frälsningen.

 

Vad är det då för frågor som mixtras med idag? Tyvärr det mest centrala vi har i evangelium, nämligen omvändelse från synden! En pingstpastor använde uttrycket omvändelseterapi i en videopresentation och blev efter påtryckningar från en liberal riksdagsman avsatt från sin tjänst. Riksdagsmannen hotade med att kräva att alla ekonomiska bidrag till pingströrelsen skulle dras in. Enligt tidningen Dagen har både pingstförsamlingen och pastorn bett om ursäkt och det kritiserade inlägget är borttaget. Allvarligt! När församlingen slutar att förkunna omvändelse från syndens väg blir den ingenting annat än en inomvärldslig institution med religiösa förtecken.

 

 

Det stiftas lagar som på olika sätt styr samfundens verksamheter. Frimodigheten att förkunna ett rakt och tydligt omvändelsebudskap förloras. I Sverige utreder regeringen just nu förbud till omvändelseförsök av personer som brottas med sin könsidentitet. Man söker tvinga kristna församlingar att anpassa bibelordet till samhällets gudlösa politik. Vapnet man använder sig av är effektivt: pengar – hot om indragna bidrag.

 

 

En annan frälsningsavgörande fråga är dopet. I den kyrkoekumeniska världen är det allmänt vedertaget att acceptera barnbegjutning, trots att bibeln tydligt undervisar om nödvändigheten av att låta döpa sig som en manifestation på omvändelsen. ”Den som tror och blir döpt ska bli frälst, men den som inte tror ska bli fördömd” (Mark 16:16). Filippus ledde en etiopisk hovman fram till omvändelse och dop: ”När de nu färdades vägen fram kom de till ett vattendrag, och hovmannen sade: ‘Här finns vatten. Vad hindrar att jag blir döpt?’ Filippus sade till honom: ‘Om du tror av hela ditt hjärta kan det ske.’ Hovmannen svarade: ‘Jag tror att Jesus Kristus är Guds Son’” (Apg 8:36-37).

 

 

Miljontals människor förleds att förlita sig på kyrkans sakrament, vilket aldrig kan leda till frälsning. Nya testamentet är kristallklart i sin undervisning. Omvändelse och tro föregår dopet. Baptistteologen Beasley-Murray (1916-2000) skriver om dopet: ”Att höra evangelium i tron går före dopet, tron tar emot Guds gåva i dopet, och tron är den väsentliga principen för det kristna livet efter dopet.” Utan tro på Jesus blir dopet värdelöst, oavsett hur vacker dopceremonin kan te sig. Även om du låter döpa dig utan att tro på Jesus så blir dopet verkningslöst. I Nya testamentet upprepas flera gånger orden: låt er alla döpas; för att döpas; låt dig döpas etc. som en trons handling.

 

 

Att förkunna omvändelse är ingen gärningslära. Det handlar snarare om att komma till insikt om sin egen hopplösa situation. Hemligheten därtill är ett personligt möte med Jesus. I mötet med Jesus får vi syndanöd men också en fullständig befrielse från synden. Det budskapet passar inte in i vårt samhälle. Där gör man allt för att beröva tron på Gud och alla de värderingar vi får genom Guds ord.

 

 

Jesus sa i ett av sina eskatologiska tal att i den sista tiden kommer laglösheten att öka, kärleken kallna hos de flesta och att evangelium om riket ska förkunnas för alla folk. Sedan ska slutet komma. Hela världen är i den ondes våld. Utvecklingen mot ett antikristligt samhälle avancerar snabbt idag. Men till dess att Jesus kommer: fortsätt att förkunna omvändelsens budskap till frälsning och befrielse: “Låt er frälsas från det här bortvända släktet!” (Apg 2:40) /B V

 

/Anji

 

  


Av Anji - 27 januari 2023 20:15


“Nödga dem att komma in!”

Insänt av Ingemar Blomberg

 

Krig är ingen privatsak. Exempelvis skiljer bomber inte på onda och goda, troende och icke troende. Avkristning och syndaliv leder till krig och andra syndastraff. Ett halvt sekel av synda- och gudlöshetspropaganda mognar nu till skörd.

På sina håll har denna propaganda florerat i hundra år och mer än så.

Krig och andra syndastraff är nu inte långt borta. Fosterfördrivning, sodomi och annan otukt, lyxliv och obarmhärtighet mot nödlidande, kännetecknar såväl vårt land som hela västvärlden. Oförsonlighet florerar. Gudsförnekelsen breder ut sig. Parafraser och andra förvrängningar av Bibelordet är det gott om.

 

Avkristning och syndaliv är inte enbart en privatsak. Det jordiska syndastraffet drabbar såväl enskilda som ett folk i dess helhet. I yttersta domen måste dock var och en svara för sig själv. För många av oss är det hög tid att vända om. Gud låter icke gäcka sig. Åter till Bibeln!

 

Nödga dem – de djupast fallna,
Nödga dem att komma in,
Säg till var och en du finner:
Kom till Jesus, Han är din!
Nödga dem – de trötta, svaga,
De betungade – och säg,
Kommen alla, Jesus väntar,
Här är fri och öppen väg!

 

Nödga dem – ja, alla, alla,
Hedningar och judar än!
Och den rike, och den höge,
O, förgät ej heller den!
Nödga dem – se Fadern löper
Hult mot dem som vänder hem!
Skor och ring och högtidskläder
Allt han redo har för dem!

 

Nödga dem – de unga, glada,
Livets vårdag är så kort;
Må de ej i tanklös yra
Leka, drömma denna bort!
Nödga dem – de halta, blinda,
Jesus helar än i dag!
Och han viskar än som fordom:
”Rädens icke – det är jag!”

 

Nödga dem – de arma kvalda,
Blödande av syndens sår!
Säg dem att den gode herden
Söker vart förlorat får.
Dagen snart till afton skrider,
Månne nästa stund är din?
O, så minns din Herres uppdrag

 

”Till sist, bli starka i Herren och i hans väldiga kraft. Tag på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp. Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna.” Ef. 6:10-12

 

 

”Den lön som synden giver är döden, men den gåva som Gud av nåd giver är evigt liv, i Kristus Jesus, vår Herre.” /Rom 6:23

 

 

/Anji


Av Anji - 26 december 2022 13:17





NOA och BÅTEN


/Anji

Av Anji - 13 september 2022 22:07

Vittnesbörd av Bertil Fredriksson  /Från Tidningen Midnattsropet

Jag ska läsa ur 1 Korintierbrevet 15:

– Men det säger jag, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva det oförgängliga. Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Basunen ska ljuda och de döda ska uppstå odödliga, och vi ska förvandlas. Detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet. Men när det förgängliga är klätt i oförgänglighet och det dödliga klätts i odödlighet, då uppfylls det ord som står skrivet: Döden är uppslukad i seger.Du död, var är din seger? Du död, var är din udd?Dödens udd är synden, och syndens makt kommer av lagen. Men Gud vare tack som ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus! Stå därför fasta och orubbliga, mina älskade bröder, och arbeta alltid hängivet för Herren. Ni vet ju att er möda i Herren inte är förgäves (1 Kor 15:50-58).

 

Tänk att vi ska bli förvandlade om vi lever kvar när Jesus kommer och den sista basunen ljuder. Då ska vi få nya kroppar. Du som har en skraltig kropp som jag, med krämpor, sockersjuka, pacemaker och allt möjligt. Vi ska bli förvandlade och få en ny härlighetskropp. Den kroppen är oförgänglig och kan lyftas upp. Den besegrar tyngdlagen, så när Jesus kommer på skyn så lyfts alla som har fått denna nya kropp, honom till mötes.

Jag var ute och affischerade häromdagen och kom till en sjö där det fanns en stor och fin anslagstavla.

Men det stod att den bara var avsedd för det som handlar om fiske. Då kom det två fiskare som var där och sa att ”här får du inte affischera, det är ju bara till för det här med fisket”. Jag svarade att jag är ute på fiske, och att det handlar om människofiske. ”Så jag försöker få er att nappa”, sa jag och fick vittna för dem. Den ena berättade att han var bonde, och vårt samtal leddes in på det här med sådd och skörd. Det öppnade för vittnesbördet, och jag fick berätta för dem att vi väntar på att Jesus ska komma.

 

 

De undrade hur det kan vara en sådan oro i världen, det här med kriget i Ukraina och allt möjligt. Jag sa åt dem att det står i bibeln att det är ett tidstecken, att det ska bli krig och att vi ska få höra rykten om krig, på den ena orten efter den andra. Så det här är bara början. Det kommer att fortsätta Även jordbävningar och det här med miljöförstöring. Allt det vi möter idag är tidstecken. Det står i min bibel att innan Jesus kommer så ska det vara på det viset.

 

Så när den sista basunen ljuder och vi ska förvandlas, ja det står här att det ska ske i ett ögonblick. I ett nu vid den sista basunens ljud. Det är ett mysterium. Det går inte att förklara hur den här förvandlingen ska äga rum, men så mycket vet vi att kött och blod kan inte ärva Guds rike. Därför måste vi få nya kroppar som besegrar tyngdlagen, så att vi kan lyftas Herren till mötes i förvandlade kroppar och möta honom på skyarna.

 

Jag var och beställde blommor i en blomsterhandel nära Bällsta för några år sedan. Då ville jag att de skulle texta ett kort som man brukar sätta på blommorna:Vi möts på skyarna. Då sa flickan som jobbade där: Ska du ut och flyga? Ja det ska vi. Hon tänkte väl att det är ju nära Bromma flygplats och hon hade aldrig hört uttrycket tidigare. Det var ingen som hade beställt ett sånt kort att sätta på blommorna. Men då fick jag vittna för henne också om att Jesus kommer och då ska vi ut och flyga.

 

Så vi möts på skyarna, vänner!

 

******************************************

Läs gärna Midnattsropet.se   där får du reda på mer om tro på JESUS. Tiden är kort.

 

/Anji

 

Av Anji - 20 mars 2022 20:03

 

Midnattsropet:

 

https://midnattsropet.se/appell-vittnesbord-insandare/ropet-fran-vildmarken/

 

VÄRLDEN kommer INTE att bestå som den är NU. Världen är på väg att försvinna, för ondskan är för stor. LÄS artikeln om att bli räddad av Gud, i den frälsning som alla behöver!  TIDEN är kort!

 

 Wake up!

 

 

 

 

/ANJI 

 

 

 

 

Av Anji - 25 februari 2022 22:03

https://midnattsropet.se/midnattsropet/den-roda-traden/  Artikel!

Text: Tage Johansson

 

Mitt i människans förvillelse har Guds röda tråd trängt fram igenom alla tider. Det har skett genom dem som varit villiga att lyssna och handla enligt det profetiska ordet, för att förmedla det till sin samtid.

Det jag kallar den röda tråden handlar om det Guds ord, som genom det profetiska ljuset blivit uppenbarat för män och kvinnor i alla tider. Denna tråd har en början och en fullbordan och den löper parallellt med människans historia. Den finns ända ifrån då människan skapades av Gud till att vara hans avbild, till dess fullbordan då det heter att ingen tid skall givas henne mer. Den röda tråden för människans del har sin begynnelse i de ord Gud uttalade i Edens lustgård när han sa att de fick äta av alla andra träd. Men ”av kunskapens träd på gott och ont ska ni inte äta, ty då ska ni döden dö”.


Mitt i människans förvillelse har Guds röda tråd trängt fram igenom alla tider. Det har skett genom dem som i likhet med bland andra Samuel och Jesaja, varit villiga att lyssna och handla enligt det profetiska ordet, för att förmedla det till sin samtid. Det kunde sägas om dem, som det sades om David, att han tjänade Gud i sin tid. Det har understundom i alla tider och skeenden funnits män och kvinnor som varit villiga att viga sina liv till att vara en spjutspets med sitt budskap utan att köpslå om vad konsekvenserna skulle bli.


Gud kallar ut ett folk på nytt och på nytt igen, ett folk som är rustade till strid. För att vara ett folk utanför lägret med Jesus, är det nödvändigt att ta upp frågor om hur den kristne står i förhållande till värnplikten, fackföreningen, skolplikten och abortfrågan. Vad säger bibeln om barnen , uppfostringsansvaret, om kärleksfull aga. Detta har blivit en het potatis eftersom man från myndighetshåll inte kan skilja på kränkande misshandel och kärleksfull aga.


Om vi inte behandlar dessa frågor utifrån vad Guds ord lär, är vi inte sanna kristna utan blir som det står i Ordspråksboken 25:26: ”Såsom en grumlad källa och en fördärvad brunn, så är en rättfärdig som vacklar inför den ogudaktige.”
Att vi lever i en tid av total upplösning i dagens samhälle är det knappast någon som tvivlar på idag. Vår tid behöver troshjältar som har mod likt profetissan Debora. Hon blev anförare för den heliga striden . Det är tydligen så att om Gud inte finner någon bland männen, så tar han kvinnor till redskap likt Debora och Jael, hon som med hammaren och tältpluggen riktade det dödande slaget mot fiendens huvud. Överför vi detta till Nya testamentets mark, så är vi kallade att med Ordet som vårt redskap rikta ett dödande slag mot vår fiendes huvud bildligt talat.

 

Våra vapen, skriver Paulus, är inte av köttslig art (2 Kor.10:3-6) Vi bryta ned fästen av tankebyggnader som fienden har åstadkommit bland människorna. I Guds församling tar vi alla tankefunder till fånga och lägger dem under Kristi lydnad. Vidare skriver Paulus till församlingen i Korint, att när lydnaden hade kommit till välde bland dem var apostlarna redo att näpsa all olydnad.
Gud tydliggjorde det här, när David av Gud utförde sitt uppdrag då han gick till angrepp mot Goliat. Gud har givit Jesus åt församlingen till att vara ett huvud över allting (Ef 1:22). Han satte sonen på sin högra sida i den himmelska världen, över alla furstar och herrar i andevärlden. Allt har han lagt under hans fötter. Amen!


Broder och syster, träd upp idag i gapet till landets försvar. Gör som Sebulons och Naftalis folk som prisgav sitt liv åt döden på stridsfältets höjder för att undgå förbannelsen som drabbade Meros folk, därför att de ej kom Herren till hjälp bland hjältarna.
Vi är som trons folk kallade att handha och förvalta det arv som de första apostlarna lämnade efter sig. Det gällde att rätt förvalta sanningens ord. Om församlingen heter det att den ska vara sanningens stödjepelare och grundfäste.

 

 

Låt oss avsluta med en dikt av Nils Bolander:

 

Kristendomen var ett örnevangelium, sprunget ur den högsta klippspetsens näste på blanka störtflyktsvingar.

 


Men vi tuktade dess djärva fjädrar, rätade fackmässigt ut dess rovdjursnäbb och se – det blev en svart fågel, en pratsam och tam korp.

Kristendomen var ett lejonbudskap, ständigt på jakt efter varmt och levande byte, ett ungt lejon av Juda.
Men vi klippte dess skarpa krökta klor, stillade dess törst efter hjärteblod och gjorde det till en spinnande huskatt.

Kristendomen var en ökenpredikan, snål och vass som den pinande africus, brännande som ökensanden.


Men vi gjorde den till en trädgårdsidyll, aster, reseda och fromma rosor, ett stämningstycke i örtagård.

Herre, tag hand om vår fromma ynkedom! Giv den snabba örnvingar och vassa lejonklor!
Giv den doft av vildhonung och samum och säg sedan med döpare-röst: Detta är den seger som övervinner världen.
Detta är kristendom.

 

/Anji

 

 

 

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Skapa flashcards