Han  lever

Alla inlägg under maj 2010

Av Anji - 28 maj 2010 23:32

  



LÄS OM LIVETS ORD på Bibelfokus.se    adress nedan.


Många frågade: 


Fråga


BibelFokus har från många frågeställare fått frågan om Livets Ord och Ulf Ekman lämnat JDS-läran, dvs. läran om att Jesus dog andligen, skildes från Fadern och blev född på nytt. JDS är förkortning av engelskans Jesus Died Spiritually = Jesus dog andligen. En bakgrund till frågan är det som Ulf Ekman skrivit på sin blogg om detta: ulfekman.nu/2008/04/11/apropa-den-sk-jds-laran


Även om JDS är långt ifrån enda villoläran i Trosrörelsen, så utgör den en grundsten på vilken de andra villolärorna står. Så det är så klart viktigt att utröna var Livets Ord och Ekman står idag i denna fråga, och även analysera det Ekman skriver i nämnda blogg. Nedan kommer därför ett försök till analys.


Svar


Det Ulf Ekman skriver i sin blogg upplever jag som ett försök till att dölja på vilken grund Livets Ord och Trosrörelsen faktiskt står. Nedanstående citat från Ekmans blogg visar tydligt på denna mörkläggning eftersom det innehåller rena lögner:


  • ”Denna lära förekommer hos E.W Kenyon och i viss mån hos Kenneth Hagin. Kenyon bygger ett filosofiskt lärosystem kring denna tanke där den ingår som en viktig byggsten i hans teologiska funderingar, medan den hos Hagin har en mer underordnad betydelse.”

I viss mån”, ”teologiska funderingar” och ”underordnad betydelse”, det är mycket, mycket långt ifrån sanningen! JDS var och är grundfundamentet som hela Trosrörelsen vilar på – från Kenyn, till Hagin och vidare till Ekman. Utan JDS existerar knappast resten av Trosrörelsens teologi. Denna grund är nu lagd och ligger kvar, men det är idag mest överbyggnaden vi ser och får höra predikas om. JDS var lika mycket ett fundament för Hagin som för Kenyon, vilket man lätt ser i deras böcker. Begrundar man nedanstående citat av Hagin så ser man att Ekman ljuger om Hagins förhållande till JDS. Det går att finna mängder av liknande citat från Hagin och andra trosförkunnare (se min text om ”Tio villoläror i Trosrörelsens teologi”):


  • ”Andlig död betyder mer än att vara skild ifrån Gud. Det innebär också att ha satans natur… Jesus smakade döden, den andliga döden… Nere i de lidandes fängelse – nere i själva helvetet – tillfredsställde Jesus rättvisans krav för var och en av oss, eftersom han dog i vårt ställe… under det att Gud öste sin vrede och dom över Jesus, så kände Jesus att detta bröt hans och Faderns gemenskap fullständigt. Varför behövde Jesus födas? För att bli som vi är; separerad ifrån Gud. Han smakade den andliga döden för varje människa.”
    ”The Name of Jesus”, Kenneth Hagin

Nu skall man komma ihåg att Ekman gick på Hagins bibelskola och startade Livets Ord efter sin tid där. Kenyons och Hagins läror var alltså hörnstenen i bygget av Livets Ord. Därför var Kenyons och Hagins böcker också en del av kurslitteraturen på Livets Ord. Man översatte många av Hagins böcker till svenska. Kenneth Copeland har samma undervisning, och han var också en av de förkunnare som starkt påverkade Ekman och Livets Ord.


 ____________


Har då Ulf Ekman och Livets Ord tagit avstånd från JDS?

Nej, jag anser inte att de gjort det. Det Ekman gör är att han lägger en dimridå för att förleda oss – ”alla skall med” är strategin. Det han främst säger i sin blogg är att Jesus inte plågades i Helvetet. Men det är inte detta som är den allvarligaste delen i JDS. Den allvarligaste delen är att JDS-läran också undervisar att Jesus skiljdes från Fadern. Men om nu Jesus är Gud i mänsklig gestalt (vilket är hörnstenen i en äkta kristen tro) så kan ALDRIG Jesus skiljas från Gud. Men JDS lär just att Jesus blev till gjord till en syndig människa, fick satans natur, dog andligen och skiljdes från Fadern. Man tar alltså ifrån Jesus hans gudomlighet och gör honom till en syndig människa utan gudomlighet. Sedan säger man att han föddes på nytt. Detta blir då grunden till självförgudningsläran inom trosförkunnelsen. För på samma sätt som Jesus i den tänkta pånyttfödelsen återvinner sin gudomlighet, kan vi genom pånyttfödelse bli gudomliga precis som Jesus, menar man. Detta är huvudinnebörden i JDS och hela fundamentet och förutsättningen för Trosrörelsens olika läror om framgång, rikedom, fullkomlig hälsa, läran om munnens bekännelse, den kristnes fulla auktoritet och skaparkraft, osv. Därför kan Trosrörelsens anhängare inte avsäga sig JDS, för då faller hela husbygget. (låt oss inte heller glömma att hela Trosrörelsen världen över fortfarande står för JDS)


Nu skall vi se att Ekman och Livets Ord trots allt håller kvar vid det de undervisade från början (de talar med kluven tunga). I sin bok ”Tillintetgör djävulens gärningar” skriver Ekman nedanstående. Denna bok säljs än idag i Livets Ords webshop:

  • ”Jesus blev gjord till synd, dog andligen och fördes ned i dödsriket…Gud lät genom den helige Ande en blixt slå rakt ned i dödsriket och uppväckte Jesus.” (s. 20)

Ekman skriver så här i sin bok Doktriner (en nyare bok):

  • ”Om vi människor på grund av synden är andligt döda, så måste rimligtvis den som återlöser oss på något sätt ta del av denna andliga död… så erfar Jesus gudsövergivenhet och andlig död.” (s.174, 175)

Här såg vi hur Ekman än idag undervisar om Jesu andliga död. Detta ligger helt i linje med vad Ekman tidigt undervisat på Livets Ord:

  • ”Jesus ropade på korset: ‘Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?’ I samma sekund dog Jesus andligen. Gud såg inte längre Jesus som sin älskade Son, men som en som var förbannad, och han vände Jesus ryggen och överlät honom i djävulens händer, som tog hans ande till helvetet. Där upplevde Jesus de djupaste kval under tre dagar. För att vårt hjärta skulle bli rent måste Jesu hjärta bli fyllt av synd, och det innebar att han blev gjord till en syndare. Han fick Satans natur. Han blev gjord till synd. Efter tre dagar sa Gud att det var nog och sträckte sin hand ned i helvetet och födde Jesus på nytt. Guds Ande kom in i Jesu ande, och han blev rättfärdiggjord och levandegjord i Anden”.?
    Predikan av Ulf Ekman på kassett från 1986

En annan sak som är viktig att se, är det som än idag (2010-05-01) står på Livets Ords hemsida. Där står det som svar på frågan ”Har ni förändrats?”:


  • ”Ja, visst förändras en församling med åren, det vore ju konstigt annars. Men då det gäller läran och inriktningen är den precis densamma nu som när vi startade.

 

 

Grundstenen JDS ligger alltså kvar där den först blev lagd. Det samma säger Ekman i en bok från 1996:

 

  • ”…den grundläggande visionen, den grundläggande teologin, de grundläggande aktiviteterna och de grundläggande synsätten ligger kvarHär finns ingen skillnad.”
    ”Denna välsignade press”, Ulf Ekman

Så inget har egentligen förändrats hos LIvets Ord och Ulf Ekman – annat än det yttre sättet att förmedla dessa läror och den nya ekumeniska inriktningen med närmandet till Katolska kyrkan och mystiken. Jag anser också att frukten av dessa MYCKET allvarliga villoläror fortfarande är synlig. Man förför människor till avfall från det sanna evangeliet, och leder dem sedan vidare in i nya villfarelser. Somliga far mycket illa och mår dålig, andra mår till synes gott men fungerar då som ambassadörer. Detta leder till en andlig förvirring hos många, ofta med andlig utbrändhet som följd. 


Läs gärna min text om ”Tio villoläror inom Trosrörelsens teologi” som du hittar via nedanstående länk. Där finns en mängd avslöjande citat. Där beskriver jag också varför de olika lärorna är fel.

http://www.bibelfokus.se/trosrorelsen

_____


Ja nu hoppas jag att du fått svar på hur Livets Ord undervisar och vilka fel som finns där. /Kram  Anji/

Av Anji - 23 maj 2010 19:57

Inte hunnit uppdatera min blogg eftersom det varit strålande solsken och spenderat det med mina underbara vänner :).

Idag har det dåligt väder och regnar, så då passar det bra med en liten uppdatering.


Det är härligt och ha vänner igen, spenderade väldigt mycket tid ensam förut men nu har jag äkta vänner att umgås med. Känns bra att vara ganska upptagen varje dag med vänner och träning, men det jag skulle komma fram till var att efter många timmars spenderande tid med vänner så kommer man hem till en tom, mörk lägenhet och ensamheten slås i ansiktet. Det är svårt. Men man får lägga sig och prata med vår Far. Han som har varit med oss och älskar oss över allt annat.


Jag vill inte tänka på hur mitt liv skulle vara utan honom, hur tomt det skulle vara, vart hade mitt hopp varit då? Min längtan efter något mer varit, hade jag ens orkat leva? Jag hade nog inte orkat andas utan honom. Jag är tacksam och stolt över att jag valde att följa honom för några år sen. Jag som var emot allt vad Gud hette och jag som trodde på "mig" själv. Jag behövde ingen annan, men jag behövde en och det var Gud. Jag fick svälja min stolthet och dö från mig själv för att följa honom. Tänk vad som förändras när man blir frälst, hans kärlek genomborrar ens hjärta och hans kärlek sätter en fri. Det finns svårigheter och fruktansvärda motgångar men SÅ härligt att man litar på HONOM istället för på en själv, han ordnar allt och försöker få oss att förstå att han har makten. Vi behöver inte oroa aoss för han ger oss det vi behöver. Han är vårat enda ljus vi skall följa, hans väg vi skall vandra på, hans hand vi skall hålla genom allt, vi skall tillbedja honom med våra tungor och vi skall alltid sjunga hans namn, vi skall ha våra blickar på honom hur det än ser ut, låt inte din blicka falla eller dina fötter ge vika. Tufft jag vet, men det är värt det. Vi behöver Jesus, vi behöver honom så mycket att vi inte ens kan förstå hur mycket, och han behöver OSS, DIG.

Glöm inte av att han älskar OSS precis som vi ÄR, och han har betalat priset för DIN skull. Åh jag är så tacksam.


Lyssna gärna på denna härliga låten :)


http://www.youtube.com/watch?v=IzxfLjmq3z4



Ha en riktig härlig kväll./Anji


PS. Gå gärna in och rösta på mig så jag kan vinna :)


http://www.cambridgekuren.se/


Anji (Annie) Christoffersson


Av Anji - 17 maj 2010 16:33

Hur lever en Kristen,en Jesus älskare, En Jesu efterföljare, en som följer Gud, som litar fullt ut på honom. Som inte viker sig för människors lagar. Vi går efter Guds lagar och följer dom även om vi ibland misslyckas.

I en Kristens liv är det inte guld och gröna skogar, en Kristen är inte alltid glad, och skrattar jämt. Kristna slipper inte ångest och förtvivlan eller desperation. Kristna slipper inte förföljelse på många sätt, Kristna slipper inte undan motgångar och raka vägen fram.

I en Troendes liv som lever med Gud och för Gud som följer honom är det fullt med motgångar och besvikelser från människor. Livet ger oss "Satan" oftast en rak höger i ansiktet och sparkar på oss medans vi ligger ner, tills vi bryts ner i sånna små bitar.

Jag har haft motgångar och elände i många många år nu och skiten slutar inte än. Det är motgångar och ledsamheter varje dag. När jag säger till människor att man mår dåligt får man oftast höra " Du är ju Kristen, du har väl inga problem" eller att " du är inte tillräckligt nära Gud".

Jo problem har man när man tror på en stor Gud, och när man är nära Gud, det är då slagen från Satan kommer för att bryta ner oss. Jag har klarat av det mesta och skall nog klara av lite till. Stampa på Satan, den idioten skall inte vinna.

Motgångarna känns som dom blir fler och fler och desperat försöker jag hålla uppe min fasad " Kristen, inga problem". Lever jag för Jesus, och älskar honom och är nära honom så klart man får käftsmällar. Jag kommer inte vika av, jag ger mig inte i kampen. Jag vet vem jag tror på och han är både min försörjare, min tröstare, mitt ständiga hopp och längtan, min FRÄLSARE

En Troendes liv är oftast, kan vara tuffare än dom som är ofrälsta eller tror dom är frälsta.

Jag är trött på detta tjat om hur en Troende Kristen skall vara.

Jag vet att allt kommer komma som vi har fått förklarat för Gud, det är bara denna ständiga långa väntan i desperata böner och tacksägelse. Människors makt är inte större än Guds.

Gud kommer alltid ha sista ordet sagt, men han kommer också alltid i sista minuten, så bäst att hålla kvar oss, slänga oss på honom, hålla fast i honom med alla ben och armar, klänga sig fast vid korset.



Kram från en Frustrerad Anji.

Av Anji - 17 maj 2010 00:45

  




Jag har spenderat hela mitt liv att hata mig själv. Jag har alltid hatat min spegelbild, den sorgsna personen med dom bruna ögonen som alltid tittat på mig på ett ledsamt sätt, hur jag stirrat i spegeln i flera timmar för att hitta tusentals fel istället för att verkligen hitta saker jag tycker om. Det är svårt att hitta fina saker om sig själv när man tittat sig själv i spegeln i flera timmar, inspekterat varje fel som inte ens fanns där.

Att låta djävulen påverka hjärnan så mycket så hatet blir starkare mot sig själv. Jag vet att det finns många många människor på denna jord som inte tycker om själva på det sättet vi verkligen borde göra. Satan är på en varje dag, för att hjälpa oss att klanka ner på oss själva så mycket vi kan. Vi har svårt att säga "Tack" när någon ger en komplimang, vi har svårt att inse att dom verkligen menar det. Det tragiska i det hela är att vi klankar ner och spottar på Guds skapelse hela tiden. Jag får ibland dåligt samvete när jag säger och tänker dåliga saker om mig själv. För Gud älskar ju mig precis som jag är, han älskar dig precis som du är. Vi är perfekta skapelser, och det är därför han har skapat oss. Vi gör fel med att trycka ner oss själva, trycka ner honom som skapat oss.

Gud tycker älskar oss även om vi har en stor näsa eller stora lår, om vi inte hade en stor näsa eller stora lår kanske vi inte är "vi". Vi, jag, borde verkligen tänka positiva tankar om oss själva, att vi duger som vi faktiskt är. Satan kommer alltid att finnas där, trycka ner oss, få oss att hata oss själva och tycka illa om folk som ser annorlunda ut. Vilka är vi som inte har rätt att döma andra, vi är ju så bra på att dömma oss själva. Att älska oss själva är ibland mycket svårt, men det är inte svårt för Gud att älska oss. Han tycker bara positiva saker om oss, han älskar oss och han tycker om oss för vilka vi är. Gud är kärleken. Om vi inte kan älska oss själva på det sättet Gud vill, hur kan vi då älska andra?. Vi tycker så dåligt om oss själva.

Det jag vill komma fram till är att vi är unika, vackra, underbara, söta, snygga, fina, och älskade.

Det finns ingen som är precis som dig, det är det som gör dig så speciell. Du är en unik skapelse som borde älska dig själv. Jag borde älska mig själv, så som jag älskar andra i min omgivning.

Glöm inte att du är värdefull, och tala om spegelbilden innan du lägger dig hur underbart skapad du är.

Love/ Anji


Av Anji - 14 maj 2010 13:21

Vi har en Gud som aldrig sviker oss, som aldrig kommer gå ifrån oss, även om vi går ifrån honom så kommer han försöka dra i oss för att få oss att komma tillbaka.

Vi har en Gud som är genom allt trofast emot oss kommer aldrig att vika av på våran sida, han kommer alltid att lyssna på oss, han kommer aldrig överge oss, han kommer alltid att hjälpa oss eftersom han är våran absoluta Far så är han med oss, frågan är om vi vill vara trofasta och inte överger honom även när våran värld faller sönder, är och kommer vi vara trofasta när dom sista tiderna kommer, eller kommer vi skylla på våran Gud som de ofrälsta gör, Nej jag tänkte det. I Gud har vi beskydd och han kommer aldrig att göra oss illa.


Du är utvald av Gud, hur ditt liv än ser ut idag och imorgon, Jesus är för dig och med dig, han har utvalt just DIG för att han älskar dig.

Han har betalat böteslappen, för dina nutida, dåtida och framtida synder.

Jesus vill använda dig, för inför honom är du ett redskap för hans rike, du duger inför Jesus, inte pågrund av dina prestationer utan p g a att han älskar sina barn.


1 Joh 14:19  Vi älskar, därför att han först har älskat oss.


//Anji

Av Anji - 12 maj 2010 14:38

Tänk om vi kunde ungå alla problem, all sorg och smärta över något vi förlorat eller misslyckats med, ja, även alla små dagliga irritationsmoment som sliter på oss. Gud har lovat att utrusta oss med mod och visdom att lösa livets problem. Ibland väljer han att befria oss från dom. Men bli inte arg på Gud om du får problem. Tacka honom istället för att han finns vid din sida genom allt.

Kan hålla med om att livet kan vara orättvist och ibland känns det helt meningslöst att man bara vill bryta ihop och gråta. Jag kan säga att mitt liv är inte enkelt, även om det kan tyckas så från andra men alla brottas med tankar och känslor när vi är ensamma. Finns dagar man inte ens vill gå upp ur sängen men man gör det iallafall även om man inte har något och göra.

Men vi får tacka Gud att han är med oss och att vi får vara med honom när vi är själva, vi får prata med honom om vam som tynger en, det är bara Jesus som kan göra allt möjligt om vi vill och orkar vända oss till honom, även när det känns svårt. Han vet hur vi känner oss, vad vi tänker och ibland orkar man inte ens be, men då bär han oss och andra med böner som vi kanske inte orkar be eller tacka honom för. Han sätter oss alltid på en klippa, han låter oss vila på gröna ängar och dricka livets vatten, han är med oss och han överger oss aldrig.


Tack Jesus för att du är du och att du alltid är med.

Av Anji - 9 maj 2010 23:25

Snart har det gått 2000 år sedan det fanns ett tempel i Jerusalem. När det nu planeras för ett nytt tempel så är detta ett tidstecken av största dimension.
Den profetiska utveckling, som centrerats kring judarna och Israel, går nu mot sin slutfas. Landet Israel upprättades 1948, och judar från alla världens hörn har sedan dess flyttat tillbaka till sitt gamla hemland. 
Detta har skett under en generations tid. Inom kort kommer ytterligare en dimension i det profetiska skeendet att bli verklighet, i och med att ett tredje tempel byggs i Jerusalem.
Detta som bara för några år sedan var en mer eller mindre ouppnåelig dröm för judarna, kan snart förverkligas inför våra ögon.
 
Nu har på mindre än ett år den ena signalen efter den andra kommit, att något har börjat hända på detta område. Vi skrev i nr 3 förra året om en rad överraskande utspel under förra sommaren gjordes i frågan. Sedan dess har vi fått del av ytterligare rapporter.
Vi redovisar en del dem av i denna artikel, därför att det ligger en mycket stark andlig och profetisk dimension i detta, som vi behöver följa med största vaksamhet.
Det som var sensationellt förra året var det utspel som en muslim vid namn Adnan Oktar gjorde. Denne man, som har stort inflytande över många andra muslimer, förklarade att han var villig att verka för att ett nytt tempel skulle byggas i Jerusalem. Han kontaktade även ledande judiska rabbiner angående dessa planer.
Det som är ännu mer överraskande är att rabbinerna ställde sig positiva till ett sådant samarbete. Så här säger en av dem: ”Det här borde inte vara något problem. Det sägs att Omar (kalifen som stod bakom bygget av Klippdomen på tempelberget) ursprungligen avsåg att Domens konstruktion var tänkt till att användas som ett bönehus för judarna och Al-Aqsa moskén för muslimerna.
 
Rabbi Yehuda Glick, ledare för Tempelinstitutet, säger att han räknar med att få muslimskt stöd när templet är redo att byggas och säger att de redan har hemliga kontakter med muslimer.
Här kan vi skönja en ohelig allians som i sin förlängning kommer att bli än mer ohelig. Detta kommer att ske när Antikrist sätter sig i detta tempel och föreger sig att vara gudomlig. (2 Tess. 2:4.)
Ett ytterligare exempel på vad som skrivs angående ett nytt tempel är ett citat från Ynet news. Där kunde man den 25 oktober nämligen läsa att den israeliske professorn Efrat Weiss uttalat sig på följande sätt: ”Bygg tredje templet omedelbart!”
I tidningen Israel today den 30 november frågas i en rubrik: ”Kommer tredje templet att byggas nästa år?”
Ja, frågan är aktuell, med tanke på de intensiva påtryckningar som utövas angående ett nytt tempelbygg. Vad kommer då att hända i år? Parallellt med rapporterna om planerna för ett nytt tempelbygge kommer också rapporter om förberedelser för tempeltjänsten.
Tidningen Arutz Sheva skrev om detta den 12 oktober. En särskild skola har nu startats för att utbilda präster för tjänstgöring i det nya templet. En av ledarna för denna skola uttryckte sig så när skolan stod färdig: ”Idag är det verkligen en historisk händelse för det judiska folket. Vi är i början av arbetet för det tredje templet.”
 
Tempelbygget kan förverkligas med hast, allt är väl förberett, kanske t o m att en framträdande Antikrist skall ge det sista klartecknet för detta tempel, där han själv senare ska insätta sig själv? Allt detta sammantaget betyder att vi definitivt har kommit till ett skede, då vi i princip kan vänta att Jesus kan komma när som helt. Det är otroligt spännande och utmanande för oss alla att leva i dessa profetiska tider!   /   http://www.flammor.com/

Av Anji - 5 maj 2010 22:48

David kunde besegra Goliat för att han hade Gud, för att han trodde på honom och identifierade sig med honom.

Det var inte genom hans egen styrka eller kraft det kunde ske utan för att han bekände Gud som sin och att han gjorde det han skulle i HERREN Sebaots namn.

Det betyder inte att vi ska kriga och slåss för att David gjorde det, utan när jag läser det sjuttonde kapitlet i Första Samuelsboken om David, så tänker jag mer på den andliga striden i våra liv.

Att när vi lever med Gud, när han har tagit sin boning i oss, han bor i oss genom Jesus, så kan det komma upp saker i våra liv som försöker att hindra oss att göra det som Gud har sagt till oss att göra.

Det kan i våra liv kanske kännas som en Goliat som kommer emot oss. Vi kanske tänker, det här känns helt omöjligt, vad ska jag göra?!

Men eftersom vi har vår identitet, tillhörighet i Gud, så är det Gud som har ansvar för den striden. I 1 Sam 17:47 står det i slutet av versen: "Striden är HERRENS, och han skall ge er i vår hand."


Och i dig så har han lagt förmågan att be, det är ett sätt att strida andligt. För att vi vet att när vi ber, så händer det saker, Gud verkar, gör saker.

Börja tro som David - att med Gud så är ingenting omöjligt, för att det är Gud som gör det.

BIBELORD:

Matt 19:26 "Jesus såg på dem och sade: "För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt.""

Mark 10:27 "Jesus såg på dem och sade: "För människor är det omöjligt, men inte för Gud. Ty för Gud är allting möjligt.""

Luk 18:27 "Han svarade: "Det som är omöjligt för människor är möjligt för Gud.""

Jer 32:17 ""O, Herre, HERRE, se, du har gjort himmel och jord genom din stora kraft och din uträckta arm. För dig är ingenting omöjligt."

Jer 32:27 ""Se, jag är HERREN, allt kötts Gud. Skulle något vara omöjligt för mig?"

För dig är allt möjligt, för att Jesus bor i dig och verkar med Guds kraft i dig! Gud har tagit sin boning i dig.

David ansågs inte vara den starkaste, den störste, äldste och verkligen inte den som förväntades att slå Goliat. Men han gjorde det för att han visste vem Gud är, och att han har sin identitet i honom.

I verserna 42-43 står det: "Då filisteen såg upp och fick se David, föraktade han honom, för David var bara en pojke, rödkindad och vacker. Han sade till David: "Menar du att jag är en hund, eftersom du kommer mot mig med käppar?" Och han förbannade David med hjälp av sina gudar."

David visste att det inte var genom hans egen kraft, styrka utan att det var genom Herrens Ande det skall ske, som det står i Sak 3:17.

David lät sig inte bli underlägsen Goliat, för hans nedlåtande ord om honom. Det står t.o.m att Goliat förbannade Goliat.

Det hade kunnat tynga ner David såpass mycket att han hade struntat i att strida och låtit sig övertygas av Goliats ord som inte var sanna. Men David stod upp och segrade för att han såg på sig själv som Gud såg på honom och han visste vem hans Gud var och är!

Låt ingen förakta dig för att du är ung. Förakta = låt ingen se ner på dig för att du är ung, tillåt det inte. För att Gud ser inte ner på dig för att du är ung. För Gud är ingen för ung eller för gammal.

Och låt ingen trycka ner dig med ord som inte stämmer om dig, för att du är i Jesus, och du vet vem du är i honom!

Vi ska läsa ett bibelord om att en ung människa kan betyda väldigt mycket och att man inte ska se ner på den som är ung.

Vi läser från 1 Tim 4:12: "Ingen får förakta dig för att du är ung, utan var ett föredöme för de troende i ord och gärning, i kärlek, trohet och renhet."

Var ett föredöme! Det spelar ingen roll hur ung du är, du kan få vara ett föredöme. Någon som människor ser upp till, för att du har gett ditt liv till Gud.

Var ett föredöme på alla områden i livet. Sätt en hög standard i ditt liv. Det är bättre att sätta ribban för högt än får lågt. På de områden där du vet att du är svag, så sätt en högre standard än nödvändigt.

Oavsett om du känner att du är ett föredöme eller inte, låt det vara en dröm i ditt liv. Att Gud ska forma dig till att bli ett föredöme för honom, där du är.


//Anji

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Skapa flashcards