Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Seger

Av Anji - 18 december 2023 18:36

 

 

 


 'Hold on to Me'-

 

 

 


 

ETT ORD PÅ VÄGEN:

 

 

Åt det håll Guds finger pekar, skall Guds hand bana väg! 

 

“Säg icke i ditt hjärta, vad du vill eller icke vill göra, utan förbida Gud, tills Han låter dig veta sin väg.

 

Så länge som vägen är fördold för dig, är det klart, att du ej behöver handla. Han ansvarar själv för följderna, då du förblir kvar där du är.

 

Från “Källor i öknen” av Mrs. Chas. E. Cowman.

 

*Det goda leendet är hjärtats lyktsken, som sprider ljus över livets karghet. Det löser motsättningar och smälter missförstånd och fientlighet, det försonar och närmar. Låt det fritt lysa fram ur ditt innersta, och det skall bättre än många ord tolka det vackra du känner och liksom en magnet dra till dig andras hjärtan.*/Okänd


 

/Anji

 

 

 

 

Av Anji - 30 juli 2023 18:56

 

 

Du som frälst, d v s  troende kristen har att sträva efter seger, se nedan:

Johannes Uppenbarelsebok 2:26-27 handlar om att:  26 Den som segrar och håller fast vid mina gärningar ända till slutet, honom skall jag ge makt över folken, 27 och han skall styra dem med järnspira, liksom man krossar lerkärl, 

 

Jesus säger att alla de som segrar (de som förblir trofasta till slutet och fortsätter att behaga honom) kommer att härska över fienden och regera med Jesus  medan han dömer det onda.

 

Vi kommer att ta aktiv del i Guds dom över ondskan, då alla hans fiender ska ”krossas som en lerkruka” (se även  Ps 2:8-9;   Jesaja 30:14;  Jeremia 19:11,  1 Kor 6:2-3; Johannes Uppenbarelsebok 12:5;  19:15;  20:3-4 angående Guds dom).

 

 

Vad gör då den som inte tror, den som inte är frälst, den som inte älskar Jesus och följer honom ända till slutet? Ja för den personen går det inte bra säger Jesus. Den går under.  Sök Jesus medan tid är! 

 

/ANJI

 

 

 

 

 

Av Anji - 10 januari 2023 22:32

Korsets hemlighet


Men vad mig angår, så vare det fjärran ifrån mig att berömma mig av något annat än vår Herres, Jesu Kristi, kors, genom vilket världen för mig är korsfäst, och jag för världen” Gal 4 /Korset Paulus liv var fast bundet vid korset. Bland korintierna ville han inte veta av något annat än Jesus Kristus och honom såsom korsfäst. Till galaterna skriver han, att korset är hans enda beröm. Korset fanns alltid i centrum av hans liv. Det var hans kraftkälla. Hur skall man förstå det?Kanske vi förstår det bäst, om vi tänker på att nådens tron var just vid korsets fot. Genom att vara bunden vid korset var Paulus bunden vid nådastolen.

Blodet på korset hade tagit bort hela världens synd och även hans synd. Detta hade Gud beslutat redan långt före hans födelse. På den stora försoningsdagen på Golgata, då hela världens synd togs bort, lyftes syndens dom av mänskligheten, alltså också av Paulus.Medan han rasade mot de kristna, var han hela tiden under korsets nåd. Det förstod han visserligen först senare. Men när han förstod detta, förstod han också korsets innersta hemlighet. Och korsets innersta hemlighet är den, att Herren har benådat hela världen för sin egen skull redan långt innan en enda människa ångrat sina synder och gjort bättring.

Denna värld är skapad i korsets skugga. Försoningen på korset är lika gammal i Guds plan som världens skapelse.Detta betyder, att nådastolen funnits vid korsets fot från begynnelsen, fastän människorna inte har vetat det. Det är just insikten om detta, som drar oss till korsets fot.


Korset betyder syndernas förlåtelse. Korset betyder rening i Lammets blod. Korset betyder befrielse från syndens dom och herravälde. Korset betyder att vi helgas att vara Jesu Kristi egna.Därför är korset som en gränspåle mellan allt det gamla — syndens herravälde, världen — och Guds rike. På korset är allt det gamla korsfäst. Paulus säger till och med, att han själv är korsfäst med Kristus. Därför betyder korset för oss den allra största befrielsedom, ty för dem som är i Kristus Jesus finnes ingen fördömelse mer. Fördömelsen utplånades just på korset.Har denna korsets hemlighet klarnat också för dig?

Har fördömelsen utplånats också från ditt samvete? Kan du tro, att samtidigt som du i dig själv är en dömd och förtappad syndare, är du i Kristus rättfärdig och helig?Häri gömmer sig hemligheten med allt kristen-liv. Den som rätt förstår detta, han förstår rätt den kristna trons djupaste sanning. Den största sanningen i vår lutherska kristna åskådning är, att varje ögonblick vara fullkomligt rättfärdiggjord i Kristus, utan all egen förtjänst eller möjlighet, endast av hans stora barmhärtighet. Och den som riktigt lever sig in i detta, kan varje dag från morgon till kväll fröjdas över Guds levande nåd.



Herre, jag kan inte nog tacka dig,
att du också har rättfärdig gjort mig
av idel nåd för Kristi blods skull,
och att den rättfärdighetsdräkt,
som jag en gång kläddes i, får vara
min oföränderliga klädnad genom hela
livet, om jag bara varje stund är villig
till ny bättring.
 Bibelord: Rom 5.

 

Från ”Tröstens Gud” av Urho Muromaa.


/Anji

Av Anji - 4 november 2022 20:03


Vet du?  det kostar allt att FÖLJA ESUS. 

ALLT, allt i ditt liv får värderas om och försvinna sedan.

INNAN nu Jesus kommer tillbaka MÅSTE de TROENDE vara BEREDDA på KRIG, både krig i världen och  KRIG OM DIN PERSON/LIV!

 

SE VIDEO  och LYSSNA!




Har du frågor om detta så skriv gärna här på sidan i kommentarerna.


/Anji


Av Anji - 28 juni 2022 21:55

Välja att dö?

https://alltombibeln.se/bibelfragan/valjado.htm

 

Fråga: Antingen följer vi Guds lag och kommer till himlen eller så följer vi den inte och kommer till en evighet utan gemenskap med gud. Bara tanken skrämmer mig, för ingen kan vara 100% säker på att hamna rätt hur kristen man än är. Man måste helt enkelt tro att man kommer rätt. Men tänk om man verkligen vill dö, om man inte vill leva vidare varken i himlen eller utanför utan upplösas fullständigt. Är det möjligt? Ofta hör man pastorer säga att ”vi måste nå ut med evangelium för att människorna inte ska gå förlorade”. Jag tycker att det är ett direkt felaktigt påstående eftersom ingen vet. (M.Ö.)

 

Svar: Jesu uppståndelse är beviset för att han talade sanning. Som Paulus sa: om inte Jesus uppstod så är hela tron på honom meningslös. Det är just Jesu uppståndelse som gör kristendomen till någonting mer än en vishetslära och Jesus till något mer än en vishetslärare. Den bevisar att Jesus var och är Kristus, Guds son, och att hans ord är sanning.

 

Enligt Jesus finns det bara två alternativ (och det är ju ganska logiskt) – evigt liv och evig död. Några ”mellanting” kan inte finnas. Alternativen är att leva eller inte leva. Liv eller död.

Liv är medvetande, känslor, personlighet, upplevelser etc – oavsett om vi lever i fysisk gestalt (som nu på jorden) eller i andlig gestalt (efter uppståndelsen).

 

Död är motsatsen till liv. Inget medvetande. Inga känslor. Ingen personlighet. Inga upplevelser. Ingenting.

När vi är döda existerar vi inte. Vår livsande har återvänt till Gud och vår kropp, vår hjärna, vårt psyke, vår personlighet, våra tankar – allt detta som är vårt ”jag” – är utslocknat. När vi inte existerar kan vi inte uppleva att vi inte existerar.

 

När man talar om att människor ”går förlorade” så menar man att de går miste om det som är varje människas rättighet, nämligen ett evigt liv. Det eviga livet är ju inte någonting som bara är några få fromma människor förunnat, utan något som Gud har avsett för varenda mänsklig individ som någonsin funnits. Precis som han har avsett att den organism som döljer sig i en puppa ska förvandlas till en fjäril. Men om någonting händer med puppan så att den aldrig blir en fjäril, så har den ”gått förlorad”. Den nådde aldrig sitt mål. Den blev aldrig mer än en puppa.

 

På samma sätt är det vårt mål att bli Guds avbilder – Guds barn – men om vi inte vill, så är det ingen som tvingar oss. Om vi väljer att inte tacka ja till Guds erbjudande om att få uppstå till evigt liv, utan väljer att förbli döda, så blir det här fysiska livet som jordmänniskor allt och vi når aldrig vårt mål. Vi ”går förlorade”.

 

Thor-Leif Strindberg

 

 

/Anji

Av Anji - 29 januari 2022 20:03

   Helig Skrift

 

Detta innehåller en bild av: {{ pinTitle }}



Detta innehåller en bild av: {{ pinTitle }}


Joh Upp- bok Kapitel 20

Kristi seger över Satan

1 Och jag såg en ängel komma ner från himlen med nyckeln till avgrunden och en stor kedja i handen. 2 Och han grep draken, den gamle ormen som är Djävulen och Satan, och band honom för tusen år. 

3 Sedan kastade ängeln honom i avgrunden och stängde och förseglade den över honom, för att han inte mer skulle förleda folken förrän de tusen åren nått sitt slut. Därefter ska han släppas lös för en kort tid.

4 Och jag såg troner, och de som satt på dem fick rätt att döma. Och jag såg själarna av dem som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörd och Guds ord och som inte hade tillbett vilddjuret och dess bild eller tagit emot märket på sin panna eller sin hand. De levde och regerade med Kristus i tusen år.

 5 Men de andra döda levde inte förrän de tusen åren hade gått. Detta är den första uppståndelsen. 6 Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de ska vara Guds och Kristi präster och regera med honom i tusen år.7 Och när de tusen åren har nått sitt slut ska Satan släppas ut ur sitt fängelse. 

8 Och han ska gå ut för att förleda folken vid jordens fyra hörn, Gog och Magog, och samla dem till striden. Deras antal är som havets sand. 9 De drog upp över hela jordens vidd och omringade de heligas läger och den älskade staden. Men eld kom ner från himlen och förtärde dem. 10 Och djävulen som hade förlett dem kastades i sjön av eld och svavel där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de ska plågas dag och natt i evigheters evighet.

Den slutliga domen

11 Och jag såg en stor vit tron och honom som satt på den. För hans ansikte flydde jord och himmel, och det fanns ingen plats för dem. 12 Och jag såg de döda, stora och små, stå inför tronen. Och böcker öppnades, och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter sina gärningar, efter det som stod skrivet i böckerna. 13 Och havet gav igen de döda som fanns i det, och döden och helvetet gav igen de döda som fanns i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar.✱14 Och döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden. 15 Och om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön.

 

Upp 21:5Och han som satt på tronen sade: “Se, jag gör allting nytt.” Och han sade: “Skriv, för dessa ord är trovärdiga och sanna.”

Många människor är SÅÅÅ rädda för Guds ord. MEN om de kunde börja läsa och förstå så skulle de se hur SEN TIDEN ÄR.
Är ditt NAMN I LIVETS BOK?

 

 

 

 

/Anji

 

 

 

Av Anji - 14 november 2021 01:20


NÅD!  VET DU VAD NÅD ÄR?  Den eviga härligheten kan alla nå.


Kapitel 2   2 Timoteusbrevet
Trohet i tjänsten

 

1 Mitt barn, hämta nu kraft i den nåd som finns hos Kristus Jesus. 2 Det du har hört av mig inför många vittnen ska du anförtro åt pålitliga personer som i sin tur ska kunna undervisa andra.
3 Lid också du som en god Kristi Jesu soldat. 4 Ingen soldat trasslar in sig i civila angelägenheter, han vill stå i tjänst hos den som har värvat honom. 5 Den som tävlar får ingen segerkrans om han inte följer reglerna. 6 Jordbrukaren som arbetar hårt bör vara den förste som får del av skörden. 7 Förstå rätt vad jag säger. Herren ska ge dig insikt i allt.
8 Tänk på Jesus Kristus, som är uppstånden från de döda och född av Davids ätt enligt evangeliet jag predikar. 9 För det evangeliet får jag lida och till och med bära bojor som en brottsling. Men Guds ord bär inte bojor!
10 Därför uthärdar jag allt för de utvaldas skull, för att de ska få del av frälsningen i Kristus Jesus och den eviga härligheten. 11 Detta är ett ord att lita på.
Har vi dött med honom,
ska vi också leva med honom.
12 Härdar vi ut,
ska vi också regera med honom.
Förnekar vi honom,
ska han också förneka oss.
13 Är vi trolösa förblir han trofast,
för han kan inte förneka sig själv.
14 Påminn om detta och uppmana dem allvarligt inför Gud att inte strida om ord. Det gör ingen nytta utan bryter bara ner dem som lyssnar. 15 Gör allt du kan för att bestå provet inför Gud, som en arbetare som inte behöver skämmas utan rätt delar✱ sanningens ord.
16 Men oandligt, tomt prat ska du akta dig för. De som ägnar sig åt sådant kommer att gå allt längre i ogudaktighet, 17 och deras ord kommer att sprida sig som cancersvulster✱. Till dem hör Hymeneus✱ och Filetus, 18 som har kommit bort från sanningen. De vänder upp och ner på tron för vissa när de säger att uppståndelsen redan har ägt rum. 19 Men Guds fasta grund består och har detta sigill✱: Herren känner de sina, och: Var och en som åkallar Herrens namn ska hålla sig borta från orättfärdighet.
20 Men i ett stort hus finns det inte bara kärl av guld och silver utan också av trä och lera, några till hedrande ändamål och andra till mindre hedrande. 21 Den som nu renar sig från dessa✱ blir ett kärl till hedrande ändamål, helgat, användbart för sin herre och redo för varje god gärning. 22 Fly ungdomens onda begär och sträva efter rättfärdighet, tro, kärlek och frid tillsammans med dem som åkallar Herren av rent hjärta.
23 Men avvisa dumma och meningslösa dispyter. Du vet att de föder strider, 24 och en Herrens tjänare ska inte strida utan vara vänlig mot alla, skicklig att undervisa och tålig när han får lida. 25 Han ska i ödmjukhet tillrättavisa sina motståndare. Kanske låter Gud dem omvända sig, så att de kommer till insikt om sanningen 26 och nyktrar till ur djävulens snara, där de hålls fångna så att de gör hans vilja.

 

/Anji

Av Anji - 24 juni 2021 22:42


Hoppas du såg hela videon och fick nya bra tankar från bibeln


/Anji

2021 · BIBELN · Hopp · Seger · Trygghet

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Skapa flashcards