Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Seger

Av Anji - 13 april 2021 00:06

 

Vi behöver signaler om Herrens tillkommelse!

Appell av Hans Lindelöw   

 

https://midnattsropet.se/midnattsropet/vi-behover-signaler-om-herrens/

 

 

 

När den kristna församlingen babyloniseras, förvärldsligas, förflackas och avfaller; då den processen har inletts och tagit fart söker du förgäves efter signaler om Herrens tillkommelse

Vi befinner oss i det som kallas för reformationsåret. Det var 500 år sedan Martin Luther spikade upp de 95 teserna. Han skrev flera böcker, en av dem med rubriken Kyrkans babyloniska fångenskap. En liten skrift som är väldigt intressant och lärorik. Man kan förstå hur tidsläget var. Jag vet inte om reformatorn görs någon verklig rättvisa, men ett är säkert, det här är bara ett exempel på att protestanterna och sedermera väckelsekristna varit observanta på att den kristna församlingen kan babyloniseras. Hur går det till och hur ser det ut?


Kan det vara ett tecken att man har påbörjat en sådan process då man slutar tala om församling, och istället börjar tala om kyrkan, eller att man tillgriper rent kyrkligt språk?



När jag går till Bibeln ser jag att vad Babylon är blir avslöjat av profeterna; hur Babylon är en andlig makt. En andlig makt som det finns anledning att vara uppmärksam på både när man läser i gamla förbundet, historien om Israels barn, och när det gäller det nya förbundet, den kristna församlingen. Vi har det här språket exempelvis i Uppenbarelseboken. Babylon skildras där som en andlig makt. Och det väldigt överensstämmande språk som aposteln för, kan vi finna hos en av profeterna också. Jesaja karaktäriserar exempelvis Babylon på följande vis:

-Du tänkte: ”Jag skall evinnerligen förbliva en drottning” därför ville du ej akta på och tänkte ej på änden (Jes 47:7).

 

Detta är karaktäristiskt för Babel. Det är karaktäristiskt när den kristna församlingen babyloniseras, förvärldsligas, förflackas – och sorgligt nog, får man alltmera konstatera – avfaller. Du söker förgäves efter signaler om Herrens tillkommelse då den processen har inletts och tagit fart. Varför skulle det finnas någon anledning att lämna ut något så viktigt, som det vi får läsa i Nya testamentet? Vi läser om det i profeterna i Gamla förbundet och vi läser om det i Nya förbundet, i Matteus 24, Markus 13, Lukas 21 och Johannes 16. Romarbrevet ger oss också detta perspektiv i kapitel 9, 10 och 11, och även 1 Korintierbrevet 15 – jag kan fortsätta igenom hela Nya testamentet, men jag ska bara nämna några här.
När lärjungarna hade samlats omkring Jesus på berget i Galiléen som han hade sagt att de skulle gå till, så får de vara med om något underbart. Vad det hela handlar om sammanfattas i vad två män som plötsligt stod där i vita kläder sade till dem:

– I galileiske män, varför stån I och sen mot himmelen? Denne Jesus, som har blivit upptagen från eder till himmelen, han skall komma igen på samma sätt som I haven sett honom fara upp till himmelen (Apg 1:11).

Halleluja! Och det står om bruden i Höga Visan. Hon har en enormt härlig position:
– Hans vänstra arm vilar under mitt huvud, och hans högra omfamnar mig (Höga v 2:6).
Därför har han utbrett sina armar på korset, för att hans brud ska få den här positionen. Hur kan han som utbreder sina armar på korset någonsin omfamna någon? Jo, det kan han när Guds kraft kommer till. När Guds kraft kommer till, som vi läser om i Efesierbrevets första kapitel, där aposteln skriver och beder:

– Och min bön är att vår Herres, Jesu Kristi, Gud, härlighetens Fader, må giva eder en visdomens och uppenbarelsens ande till kunskap om sig, och att han må upplysa edra hjärtans ögon, så att I förstån hurudant det hopp är, vartill han har kallat eder, huru rikt på härlighet hans arv är bland de heliga, och huru översvinnligt stor hans makt är på oss som tro – allt i enlighet med den väldiga styrkas kraft, varmed han har verkat i Kristus, i det att han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i den himmelska världen, över alla andevärldens furstar och väldigheter och makter och herrar, ja, över allt som kan nämnas, icke allenast i denna tidsålder, utan ock i den tillkommande (Ef 1:17-21). 

Allt i enlighet med denna kraft. I enlighet med denna kraft, säger Ordet, ska han också verka med dig och mig om vi ställer oss till förfogande. Om vi accepterar Honom, och inte reducerar Honom. Om han får vara den han verkligen är – för oss, pris ske Gud.


Gång på gång måste vi väckas, så att vi inte glömmer denna väldigt viktiga dimension. Så att vi inte förfaller till att över huvud taget inte ta med det här perspektivet. Änden – änden – det perspektivet måste vara med!
Herre, vi prisar och tackar dig, du levande Gud att vi får församlas här. Herre, låt oss vara vakna och uppmärksamma, så att ingen förvränger bilden av dig, eller av något du har sagt, ty detta är för oss räddningen. Gud, vi tackar dig i Jesu namn. Amen.

 

 

/Anji

 

Av Anji - 9 oktober 2020 00:47

"Var gren, som bar frukt, den rensar han, för att den skall bära mer frukt."  Joh 15:2

 

EN troende kvinna var alldeles bragt ur fattningen inför de olika prövningar, som särskilt tycktes drabba just henne. En solig höstdag tog hon vägen förbi en vingård. Hon lade då märke till dess vanvårdade skick och alltför ymniga bladrikedom. På marken frodades allsköns ogräs.

 

Hela platsen syntes lämnad åt sitt öde. Medan hon stod där i stilla begrundan, viskade den himmelske Örtagårdsmästaren till henne ett budskap så dyrbart, att hon med glädje vill låta det gå vidare: "Mitt älskade barn, förundrar du dig över de många prövningarna i ditt liv? Betrakta denna vingård och lär dig av den.

 

Trädgårdsmästaren har upphört att beskära den. Han varken ansar eller harvar den längre, ej heller plockar han bort den mogna frukten. Han gör det icke, eftersom han inte väntar något mer av den under denna höst. Den har blivit lämnad åt sitt öde, emedan vintiden är över, och alla bemödanden skulle vara gagnlösa.

 

— Där lidandet icke utför sitt verk, blir resultatet ett liv i onyttighet. Vill du då, att jag upphör med att beskära dig? Skall jag lämna dig i fred?" Och det tröstade hjärtat utropade: "Ack nej, Herre!"

 

"Varför klaga för den börda
av en trofast Gud du fått?
Du med glädje snart skall skörda,
om du här med tårar sått.

Agar Han, Han blott välsignar.
Rankan, som av såren blött,
under rika klasar dignar,
medan utan tukt hon dött
"

Från "Källor i öknen" av Mrs. Chas. E. Cowman.


Lärdomar.   /Anji

2020 · BIBELN · Seger · TRO · Trygghet
Av Anji - 3 oktober 2020 19:20


Jhn 15:13 Greater love hath no man than this, that a man lay down his life for his friends.



For the Lord your God is the one who goes with you to fight for you against your enemies to give you victory. —Deuteronomy 20:4   #Unstoppable


Jesus helar brutna själar, Jesus helar allt,

Jesus är den gode herden som har omsorg om oss.

Jeus helar och tar hand om oss!!



/Anji


Av Anji - 30 september 2020 22:46

"Var stilla för Herren och förbida honom. 

 

Psalm 37:7.

 

 

HAR du hållit på med att bedja och vänta utan att något inträffat? Är du trött av att se allting oförändrat och är du just färdig att giva upp alltsammans? Kanhända du icke har väntat på det rätta sättet? Det har gjort, att du icke är på den rätta platsen — platsen, där Han kan möta dig.

 

Bida med tålamod. Tålamodet avlägsnar oron. Han har sagt, att Han skall komma, och Hans löfte är liktydigt med Hans egen närvaro. Tålamodet avtorkar tårarna. Varför är du sorgsen och modfälld? Han känner ditt behov bättre än vad du själv gör det. Då Han låter dig vänta, är det för att Han därigenom skall bliva mer förhärligad. Tålamodet gör slut på de egna gärningarna.

 

Den gärning Han åstundar är tro, Joh 6:29 du tror är allting väl.

 


Tålamodet tager bort begäret. Din åtrå efter en viss sak är måhända starkare än åtrån efter att Guds vilja därigenom må ske.

Tålamodet avlägsnar all slapphet. I stället för ett fåfängt brukande av väntetiden bör du förstå, att Gud har större ting i beredskap för dig, och att Han också måste göra dig beredd för dem.

Tålamodet frigör från all vacklan. Guds grundvalar äro fasta. Om vi äga Hans tålamod i hjärtat, bli vi fasta, medan vi vänta. Genom tålamod föras vi in i tillbedjan. Tålamod under tacksägelse är av allt det bästa. Låt (alla dessa olika grader av) tålamodet hava med sig fullkomlighet i gärning, medan du väntar. Detta skall göra dig rik. — C. H. P.

"Aldrig förtröttas och aldrig modlös klaga,
sjunga under striderna om hemmets stora ro.
Bördorna, de tunga, på skuldran villigt taga,
bygga mitt i böljesvall på hoppets stjärnebro.
Bedja för de starka och bedja för de svaga,
sprida frid och stillhet, där blott ve och oro bo;
smäleken och hånet och smärtorna fördraga;
detta är de heligas tålamod och tro
."

Från "Källor i öknen" av Mrs. Chas. E. Cowman.

 

 

/Anji

Av Anji - 22 juli 2020 00:39

 

ÅNGEST, ja sådant bär så många människor på!!  Vad säger bibeln? 

 

GUD hjälper i ALLT!!!


 

 

 

Job 3:26

 

 

Jag får ingen rast, ingen ro, ingen vila, ångest kommer över mig.

Job 7:11Därför vill jag inte lägga band på min mun, jag vill tala i min andes ångest, jag vill klaga i min själs bedrövelse.
Job 15:20Den gudlöse plågas av ångest i alla sina dagar, den våldsammes år är räknade.

Ps 13:3Hur länge ska jag ha oro i min själ och ångest i mitt hjärta dag efter dag? Hur länge ska min fiende triumfera över mig?
Ps 25:17Mitt hjärtas ångest är stor. För mig ut ur min nöd!
Ps 31:23Jag sade i min ångest: "Jag är avskuren från dina ögon!" Men du hörde min bön om nåd när jag ropade till dig.
Ps 38:9Jag är maktlös och helt krossad, jag ropar i mitt hjärtas ångest.

Ps 55:5Mitt hjärta grips av ångest i mitt inre, dödens fasor faller över mig.
Ps 116:3Dödens band omslöt mig, dödsrikets ångest grep mig, jag var i nöd och förtvivlan.
Ps 116:11jag som sade i min ångest: "Alla människor sviker."
Ps 119:143Nöd och ångest griper mig, men dina bud är min glädje.

Jes 21:3Därför är mina höfter fulla av smärta, jag har gripits av ångest som en födande kvinnas ångest. Jag är nertryckt så att jag inte kan höra, jag är bestört så att jag inte kan se.

Här är bara några bibelord om ångest som en människa kan ha, men GUD vet att han kan o vill hjälpa!!

 

/Anji

 



Av Anji - 2 april 2020 23:20

 

 

1 Petrus 1:3-5     Född på nytt

 

 

3

Lovad vare vår Herres, Jesu Kristi, Gud och Fader, som efter sin stora barmhärtighet har genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda fött oss på nytt till ett levande hopp,

4

till ett oförgängligt, obesmittat och ovanskligt arv, som i himmelen är förvarat åt eder,

5

I som med Guds makt bliven genom tro bevarade till en frälsning som är beredd för att uppenbaras i den yttersta tiden.

 

*

Petrus ord ger oss glädje, eller hur? Hans ord grundar sig på vad Gud redan har gjort för oss i Jesus Kristus. Vi är kallade att leva i hoppet om evigt liv (vi har evigt liv som frälsta). Evigt liv börjar när vi tror på Gud och blir medlemmar i hans familj. Vi kan alltså leva med förtröstan på Gud.

 

/Anji

Av Anji - 13 februari 2020 19:50



He is ALL for Me!

 



The more we see God, the more of God will be seen in us. <a href=#blog #post #pray #faith #courage #blessings" />


Chronic pain makes me want to wallow in self pity. It drives me to take my anger out on others. Then I’m so quickly reminded of what Jesus endured upon the cross. How can I be anything but co…



Instagram post by 🕊Faith Walker • Feb 3, 2019 at 7:24am UTC



/Anji

Av Anji - 30 januari 2020 22:07

Det är först och främst genom Bibeln som Gud talar till oss  /Artikel A Svensson

 

Gud talar på många sätt, också genom drömmar och syner. Men det är först och främst genom Bibeln som Gud talar till oss. Vi kan hämta väckelsebudskap till Guds folk direkt från Bibeln, utan drömmar eller syner. Det står mycket i Bibeln om Guds församling, som aldrig predikas i kyrkorna.

 

  Många av dem som bekänner sig vara frälsta och tror på Jesus, håller sig inte till Guds ord när det gäller Guds församling. De håller sig till kyrkotraditioner och läromeningar som inte stämmer med Guds ord, och som de litar på mer än på Bibeln.

 

  De tror på det som pastorn säger utan att kontrollera om det stämmer med Bibeln. De har ju förtroende för gamla pastorer som har predikat och haft möten i många år. Att man i andra kyrkor har någon annan uppfattning om Guds församling, det bekymrar dem inte. De håller sig till sin egen kyrka, sitt eget samfund. De vet inte att de är vilseledda av en obiblisk förkunnelse, för de har inte själva studerat vad Bibeln lär om Guds församling.

 

 

  Det är ju inte bara fråga om olika uppfattningar och åsikter. Det gäller att verkligen ta reda på vad Bibeln lär. Det som jag har skrivit om Guds församling, och om kyrkor och samfund, det har jag fått genom bibelstudie och bönesvar.

 

  I kyrkor och samfund får man ingen undervisning om Guds församling. Det var just detta som jag satt och väntade på när jag hade blivit frälst var på möten. Jag tog ju för självklart att det där vet ju pastorn och äldstebröderna, och att detta skulle komma fram i någon predikan. Men någon sådan predikan kom aldrig.

 

 

  Det finns de som menar att det känns tryggt att vara medlem i en frikyrkoförsamling. För mig var det ett ständigt problem att vara medlem i något som man inte vet vad det är. Att sitta och vänta på en förkunnelse som aldrig kom, det gav mig ingen känsla av trygghet.

  Det starkaste minnet jag har från tiden i samfundet och i pingströrelsen är den ständiga ovissheten. Att inte ha någon kunskap om vad kyrkosamfunden är. Att inte ens få veta vad man är medlem i för någonting. Att aldrig få ett vettigt svar om man frågar om något som gäller Guds församling. Någon trygghet fick jag inte förrän jag kom loss från pingströrelsen och fick klart för mig var Gud ville att jag skulle vara

 

– UTANFÖR ALLA KYRKOR OCH SAMFUND.

 

  Herren har mycket tydligt gjort klart för mig, att kyrkorna är inte grundade på Guds ord. De är grundade på Satans falska församlingslära. Detta gäller också frikyrkoförsamlingarna. De tillhör också den stora skökan, det stora Babylon. Du kanske vill invända, men det finns ju massor av verkligt kristna människor i frikyrkorna som älskar Jesus och vill leva för honom. Ja, men vad är Herrens väckelsebudskap till dem? Läs Upp. 18:4. “Drag ut ifrån henne, ni mitt folk, så att ni inte gör er delaktiga i hennes synder och får er del av hennes plågor.”

  Varför har detta inte blivit uppmärksammat och predikat? Det är för att ondskans andemakter i kyrkorna har hela tiden hållit de kristna, även predikanterna, andligt nedsövda så att de inte har förstått sanningen om Guds församling. Men de uppträder som om de vet hur det ska vara i Guds församling. Men tiden går och Guds församling måste förberedas för att möta Jesus på skyn.

 

 

  Guds folks uttåg ifrån det stora Babylon måste ju ske innan Jesus hämtar församlingen. Efter Jesus har kommit och hämtat församlingen kan det ju inte ske, för då är ju Guds folk hemma hos Herren, och där finns inget Babylon att draga ut ifrån.

  Att veta och förstå sanningen om Guds församling är inte detsamma som att bara ha en viss uppfattning eller en viss åsikt om Guds församling. Lika visst som vi vet att Jesus har dött på korset för våra synder och att Jesu blod renar oss från all synd, lika visst kan vi veta att vi tillhör Guds församling. Men vi måste också veta vad Guds församling är. Guds församling, Kristi kropp är en levande organism. 1 Kor. 12:12-30. Ett levande tempel uppbyggt av levande stenar. 1 Petr. 2:4-5. Ef. 2:19-22.

 

 

  Det är en väsentlig skillnad mellan en levande organism och en organisation. Vad är en frikyrkoförsamling? Det är en organiserad rörelse med en föreståndare (pastor), ett antal styrelseledamöter (äldstebröder), en medlemsförteckning och medlemskort till medlemmarna. Kan du någonstans i Bibeln hitta en sådan beskrivning på en Guds församling?

 

 

  Men en frikyrkoförsamling är inte bara en organisation. Den är grundad och uppbyggd på en falsk lära om Guds församling. Och där det finns en falsk lära, där får också de onda andarna inflytande och kan styra verksamheten och hindra medlemmarna från att få en verklig undervisning om Guds församling. De får inte heller veta vad frikyrkan är. De tror att det är den som är Guds församling.

  Om någon undervisar och predikar sanningen om Guds församling, då tror de att detta är en villolärare och vill inte ha med honom att göra. Men inför Gud är det sanningen som gäller. Därför är det oerhört viktigt att vi studerar vad Bibeln lär om Guds församling, och inte låter oss bli lurade av kyrkor och samfund.

 

 

  När man vill studera vad Bibeln lär om Guds församling, då får man höra att man kritiserar och dömer andra. Vilka andra då? I denna strid mot det stora Babylon är det bara två parter inblandade. Den ena parten är vi som tror på Jesus och vill lyda honom, och den andra parten är de som inte vill lyda Herrens befallning och inte vill lämna det stora Babylon. De pratar om kärlek och gemenskap, men vad är det för sorts kärlek och gemenskap som vill hindra oss att studera Guds ord? Gud är kärleken, men Guds kärlek hindrar oss inte från att studera Guds ord.

  De som är så kvicka till att franhålla att man inte ska döma och kritisera, vad gör de själva? De försvarar kyrkor och samfund och deras falska läror, och fördömer sanningen.

 

 

http://www.algonet.se/~allan-sv/BIBELN.HTM#Bibeln

 

ALLAN S sidan finns inte mer då han är död, d v s väntar  i sömn på Jesus. Men läs igen och se vad du kan få i texten. Den är BRA!

 

/Anji

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards