Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Profetior/profetiskt

Av Anji - 12 december 2019 16:16


En falsk värld och falska profeter/s k lärare tar över det som är

 

Guds ord!  Vik undan! Gå inte på sådant!

 

/Anji


Av Anji - 10 december 2019 19:24


Jesus frälser. Håll dig KVAR på Guds väg!! Gå INTE i mörkret!

 

/Anji

 

 

Av Anji - 2 november 2019 23:31

 

 

Vad säger Gud själv om just profeten och dennes ord?.. som är

 

från Gud   Se bibelorden

 

 

 

Jer 5:31Profeterna profeterar lögn, och prästerna styr efter deras råd. Så vill mitt folk ha det. Men vad ska ni göra när slutet på det kommer?
Jer 11:21Därför säger Herren så om Anatots män, som vill ta ditt liv och säger: ”Profetera inte i Herrens namn, om du inte vill dö för vår hand!”
Jer 14:14Men Herren sade till mig: Profeterna profeterar lögn i mitt namn. Jag har inte sänt dem eller befallt dem eller talat till dem. Falska syner, tomma spådomar, löst prat och sina egna hjärtans bedrägerier är vad de profeterar för er.
Jer 14:15Därför säger Herren så om de profeter som profeterar i mitt namn fast jag inte har sänt dem, de som säger att svärd och svält inte ska komma i detta land: Genom svärd och svält ska dessa profeter gå under.
Jer 14:16Och folket som de profeterar för, männen och deras hustrur, söner och döttrar, ska kastas ut på Jerusalems gator slagna av svält och svärd, och ingen ska begrava dem. Jag ska låta deras ondska drabba dem själva.
Jer 28:8Gamla tiders profeter, de som varit före mig och dig, har profeterat om krig, olycka och pest mot många länder och mot stora riken.
Jer 28:9Men om den profet som profeterar välgång verkligen är sänd av Herren, det vet man först när hans ord har gått i uppfyllelse.”
 Kor 12:10en annan att göra kraftgärningar. En får gåvan att profetera, en annan att skilja mellan andar. En får gåvan att tala olika slags tungomål, en annan att uttyda tungomål
1 Kor 14:5Jag vill gärna att ni alla talar tungomål, men ännu hellre att ni profeterar. Den som profeterar är viktigare än den som talar tungomål, ifall han inte uttyder sitt tal så att församlingen blir uppbyggd.
1 Kor 14:24Men om alla profeterar och det kommer in en som inte tror eller inte förstår, då blir han avslöjad av alla och dömd av alla.
1 Kor 14:31Ni kan alla profetera, en i sänder, så att alla blir undervisade och alla blir uppmuntrade.
1 Kor 14:39Alltså, mina bröder, var ivriga att profetera och hindra inte tungomålstalandet.

 

 

Exempel:

 

Hesekiel Hes 13:1-12 Därför säger Herren Gud så: Efter­som ni talar falskhet och ser lögnaktiga syner är jag emot er, säger Herren Gud. Min hand ska drabba profeterna som ser falska syner och spår lögn. De ska inte få plats i mitt folks församling och inte tas upp i förteckningen över Israels hus och till Israels land ska de inte komma. Ni ska då inse att jag är Herren Gud.  Just därför att de leder mitt folk vilse när de säger: ’Allt är väl’, trots att allt inte är väl, och eftersom de, när någon bygger en mur, bestryker den med vit kalk,  därför ska du säga till dessa vitkalkare att muren ska falla. Ett slagregn ska komma, och ni hagelstenar, ni ska falla, ja, en stormvind ska bryta lös! Och se, när muren har fallit, ska man då inte säga till er: Var är nu vitkalkningen som ni strök på?”

 

På Youtube och andra ställen kan ni se hur många falska profeter och s k lärare som helst!

 

Kan ni urskilja vad som är vad? Kan era hjärtan höra Guds ord och bli visade på sanningen?

 

/Anji

 

Av Anji - 1 september 2019 19:46

Norsk dam och profetior om ändetid


profetior om ändetiden är många, är du vaken?

 

Jeremiah 35:15 declares, "I have sent also unto you all my servants the prophets, rising up early and sending them, saying, Return ye now every man from his evil way, and amend your doings, and go not after other gods to serve them, and ye shall dwell in the land which I have given to you and to your fathers: but ye have not inclined your ear, nor hearkened unto me." God'a anger and jealousy is welling up in holy fire and indignation. It's time to get right with Him NOW, because an almighty shaking is coming! God Bless, TSTV

 

/Anji

Av Anji - 28 juli 2019 22:34

D Wilkerson 

 

For when they shall say, Peace and safety; then sudden destruction cometh upon them, as travail upon a woman with child; and they shall not escape. 1 Thessalonians 5:3

 

/Det är inte bara USA som kommer att dömas i de sista tiderna, the last days, The End.

Hela världen har gått ifrån Gud på ena eller andra viset och det kommer att straffa sig, fast man inte fattar det.

ALLA som INTE tror på Gud/Jesus kommer att få en fråga om varför de inte förstod att Gud ville att de skulle få evigt liv. ALLA som inte tror kommer att dömas, det är inte min sak men Guds sak. Se videon om hur det ser ut i länderna.

 

 

/Anji

Av Anji - 26 juli 2019 22:32

Profetskola – rätt eller fel?

Lennart Jareteg Bibelfokus, Artikel  http://bibelfokus.se/qa/q49

Fråga:

Jag skulle vilja ha lite hjälp angående profeter. I mitt sammanhang talas det mycket om hur viktigt det är med att det finns profeter/profettjänst (mer än vad det talas om lydnaden till Guds ord) och därför diskuteras om vi möjligen skall ha en profetskola. Somliga talar om två sorters profeter, en profettjänst samt den profetgåva som alla kan be om att få, och det är den profetgåvan skolan skulle handla om.

Jag är rädd att det kan bli ett upphöjande av människor. Det är mycket fixering kring Andens gåvor i vår tid och att det måste hända saker, och gör det inte det så prestera man fram det. När Guds Ande och Guds kärlek får flöda så tror jag att vi själva inte alltid märker det, just för att vi inte skall berömma oss utan ge Herren äran. I vårt fall har jag även en känsla av att man vill ha reda på vad som skall hända utav en "Profet" för att själv slippa lyssna.

Om du har tid blir jag glad över en kommentar från dig

Svar:

Hej där!

Rent generellt måste vi i alla lägen fråga oss "vad står det om detta i Bibeln?". Då konstaterar jag att det i NT inte står något om att man t.ex skall "lära sig" tala i tungor, att man skall lära sig höra Guds röst eller lära sig profetera (t.ex. genom att göra små enkla trevande försökt). Det fanns visserligen på GT:s tid profetlärjungar, men det handlade förmodligen inte om att de skulle lära sig höra Guds röst.

 

Förmodligen handlade det mer om att dana deras karaktär, och det borde vi kanske fokusera på istället. Man kan se på hur Samuel fick vägledning i början av sin "karriär" som profet. Då var det inte snack om att lära sig att höra Guds röst, för rösten hörde han klart och rent. Det han fick vägledning i (en enda gång av prästen Eli) var hur han skulle bemöta Guds tilltal.

På NT:s tid kom tungotalet bara över folk. Den Helige Ande bara manade fram det. Ingen uppmanades att börja staka på några underliga läten (ka... ka... ba... ba...) för att få igång något. Plötsligt så kom det bara. På samma sätt kom profetererandet vad jag kan förstå. Läs t.ex det här:

  • Apg 19:6: Och när Paulus lade händerna på dem, kom den helige Ande över dem, och de talade med tungor och profeterade.

Både tungotal och profeterande kom i samma stund den Helige Ande kom över dem. Det står inget här om att Paulus bad dem försöka tala i tungor eller pröva att profetera något. Den Helige Ande bara liksom drog fram det, helt enkel och avspänt. Vad ljuvligt när Guds gåvor får komma så här! Så, på det här sättet tror jag alla Guds gåvor skall komma. Manar vi fram något är det kanske frågan om köttsliga uttryck. I värsta fall demoniska. Och som du säger är det viktigt att det inte kommer på ett sätt som gör att vi kan berömma oss.

Profeterar vi falskt är vi enligt Bibelns definition falska profeter, även om man bara "prövar sig fram". Jag tror inte man skall "pröva på" profeterande. Det är ju oerhört allvarligt at säga något till en annan person och säga att det är från Gud, ifall det nu inte är det. Får man en profetia från Gud tror jag den är tydlig. Då behöver man inte vara osäker på att Gud har talat.

Vi måste också komma ihåg att det finns långa tidsperioder då Gud väljer att vara tyst pga av de troendes olydnad. Jag tror vi är inne i en sådan period nu. Då får istället villolärorna och det ockulta ett uppsving. Då försöker man med allehanda metoder och tekniker "lära sig" de andliga nådegåvorna.

 

Då är det högsäsong för falska profeter och bibelskolor. Men det borde istället vara högsäsong för att läsa Bibeln och be på egen hand där hemma i kammaren, och i förkrosselse och omvändelse söka Guds vilja. Jag tror att Gud talar till oss i våra tankar, och leder oss på det sättet. Vi kan möjligen behöva lite kunskap om att detta kan vara en verklighet, men det är en så naturlig sak att vi inte får gör för stor affär av det. Men tänk också på det, att Guds röst hör vi kanske främst genom Bibelordet!

Kanske kan vara bra att känna till att jag tror på Andedopet och på nådegåvorna, men jag vill att detta skall ske på Guds sätt. Och då kommer det också att stämma överens med Bibelns olika texter om detta. Jag är själv andedöpt och talar i tungor, men det är inget som jag gör affär av. Jag har fått det för att få kraft att gå ut i världen i den kallelse som är min.

En sak som är oerhört viktig här, är Paulus undervisning. Då tänker jag på detta att Guds kraft bara kan flöda genom oss ifall vi är som bräckliga lerkrukor. Detta är verkligen något att ta fasta på. Jag vet inte om du lyssnat på/läst min undervisning om att pröva. Där tar jag upp just detta: var Guds kraft flödar någonstans.

 

Kolla på http://www.bibelfokus.se/visst_skall_vi_prova

 

 

Jag gissar att många som driver "profetskolor" tar bra betalt också. Om det nu hade varit rätt med dessa skolor, skall man då ta betalt för att lära ut hur man hör Guds röst? Det är ju precis som man gör inom New age. Så bara det är märkligt. Men nu tror jag alltså inte att vi skall ha dessa profetskolor. Använd istället dina pengar och din tid till att göra gott bland medmänniskor och till att umgås med Gud där hemma i kammaren!

Nedan får du lite av detta jag tagit upp ovan fast i punktform och med Bibelhänvisningar.

  • Bibeln säger inget om profetskola.
  • Bibeln säger inget om att man kan "lära sig" eller "prova på" att profetera (det samma gäller för tungotal).
  • Bibeln säger inget om att det skall finnas de som kan lära ut hur man profeterar (eller talar i tungor/tungomål).
  • När profeten Samuel som ung hörde Guds röst för första gången behövde han inte träna på att höra rösten. Den hördes rent och klart. Det han fick hjälp med av prästen Eli (en enda gång) var hur han skulle svara på Guds tilltal. (1 Sam 3)
  • Att profetera i Guds namn är ett oerhört stort anspråk som Gud ser med största allvar på. Att säga något (i Guds namn) som inte är ifrån Gud är därför ett stort felsteg. (5 Mos 18:20)
  • Att profetera är en nådegåva. En gåva är inget man tar utan något man får när givaren vill ge den. Den Helige Ande delar ut sina gåvor så som HAN vill. (1 Kor 12:11)
  • Andens gåvor skall vara till nytta och då främst för andra än mig själv. (1 Kor 12:7)
  • En förutsättning för att Guds kraft skall flöda genom oss är att vi är små och svaga i oss själva. (2 Kor 4:7, 2 Kor 12:10)
  • Vi behöver inte kunskap för att få tungotal eller profetians nådegåva. Vi kan få detta om och när Gud vill ge det, det ser vi på många ställen i Apostlagärningarna.
  • Kunskap kan göra oss uppblåsta så att Guds inte vill använda oss. (1 Kor 8:1, 1 Kor 1:17)
  • Vi ser i GT i Bibeln att det kan finnas perioder då Gud väljer att vara tyst pga sitt folks olydnad. Då hjälper inga "profetskolor" utan endast omvändelse, förkrosselse, syndanöd och att söka Gud och hans vilja. Att söka Gud och hans vilja gör vi inte i bibelskolor utan där hemma i vår kammare i bön och Bibelläsning. (5 Mos 4:29, Ps 14:2, Ps 34:19, Ps 51:19, Mika 6:8)
  • Lägg dina pengar och din tid till något som ligger mer i linje med Guds Ord och vilja än profetskolor. (t.ex. Jak 1:27)

Ja, det var lite tankar. Hoppas du hittar någon vägledning i detta.

/Lennart

 

 

/Lennart

 

/Anji

Av Anji - 17 juli 2019 21:37


Bibliska profetior! och vad som besannats.  Lyssna till detta

Check out the scriptural references below for yourself.

[Example: The name of the book in the Bible is followed by the chapter and then the verse. So then, Isaiah 7:14 describes the Book of Isaiah, chapter 7 and verse 14]

The first scripture reference is a PROPHECY from an Old Testament book, and the next reference is the FULFILLMENT of that very same prophecy which is found in a New Testament book. Prophecy is an exciting subject because it certifies the Word of God to be authentic and true, and it will boost your FAITH tremendously as you search the scriptures for yourself.

The prophet Isaiah prophesied of a virgin who would bring forth the one known as "Emmanuel" which means "God with us" [Isaiah 7:14] and that was fulfilled when Jesus Christ was born of the Jewish virgin Mary [Matthew 1:23].

That same prophet Isaiah prophesied that the Messiah would be despised and rejected by men, and that He would be wounded for our transgressions, and bear our iniquities [Isaiah 53:1-12] and that is exactly what Jesus Christ did for mankind on the cross [John 19:30].

The prophet Zechariah prophesied that a King who was "lowly" and "having SALVATION" would ride into Jerusalem on a donkey [ass] [Zechariah 9:9] and that is exactly how Jesus rode into Jerusalem [Matthew 21:1-11, John 12:12-14].

That same prophet Zechariah prophesied that the Messiah would be betrayed for 30 pieces of silver [Zechariah 11:12] and that is exactly how many pieces of silver that Judas Iscariot received, when he betrayed Jesus Christ [Matthew 26:14-15].

That same prophet Zechariah prophesied that the people would mourn on Him [Jesus the Messiah] whom they pierced. [Zechariah 12:10] and that was fulfilled exactly as prophesied, when Jesus was killed on the cross [John 19:37].

David prophesied that they would gamble for the garments of the Messiah [Psalm 22:18] and that is exactly what happened at the cross of Jesus Christ [Mark 15:24].

The prophet Micah prophesied the very birthplace of the Messiah in Bethlehem [Micah 5:2] and that is exactly where Jesus was born [Matthew 2:3-6, John 7:42].

Those are just some of the many prophecies which can be found in the Bible regarding the person of Jesus Christ. These prophecies were uttered hundreds upon hundreds of years before the events were actually fulfilled to the very letter. These are not like some of those weird "prophecies" that appear in those silly magazines that come out around this time of year. No, these are Biblical prophecies straight out of the scriptures, the Word of God, and they testify of Jesus Christ.

The prophecies pointed to Jesus Christ and it is most obvious that the scriptures prophesied of His birth and eventual death for sinners. The same apostle John, who wrote the book of Revelation, also wrote three different letters in the Bible. Here is a passage from one of those letters.

If we receive the witness of men, the witness of God is greater: for this is the witness of GOD which he hath testified of his SON. He that BELIEVETH on the SON of GOD hath the witness in himself: he that believeth NOT GOD hath made him a LIAR; because he believeth NOT the record that GOD gave of his SON. And this is the record, that GOD hath given to us ETERNAL LIFE, and this LIFE is in his SON. He that hath the SON hath LIFE; and he that hath NOT the SON of GOD hath NOT life. (1 John 5:9-12)

Read the passage above again, and read it a dozen times if you have to. If a person does not believe that they need to trust in the Lord Jesus Christ for ETERNAL LIFE then they have made God out to be a LIAR! That would include the great majority of the people over in Israel and the Jewish people all around the world. That would include most of the worldwide Gentile population also, including the people of Islam, Hinduism, Buddhism, and many other "religions" in the entire world! If a person does not have eternal life in Jesus Christ then they are destined for an eternity in the Lake of Fire! Their names have never been recorded in the BOOK OF LIFE which came as a result of their OWN decision!

And I saw a great white throne, and him that sat on it, from whose face the earth and the heaven fled away; and there was found no place for them. And I saw the dead, small and great, stand before GOD; and the books were opened: and another book was opened, which is the BOOK OF LIFE: and the DEAD were judged out of those things which were written in the books, according to their works. And the sea gave up the dead which were in it; and DEATH and HELL delivered up the dead which were in them: and they were JUDGED every man according to their works. And DEATH and HELL were cast into the LAKE OF FIRE. This is the SECOND death. And WHOSOEVER was not found WRITTEN in the BOOK OF LIFE was cast into the LAKE OF FIRE. (Revelation 20:11-15)

 

/Anji


Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards