Han  lever

Alla inlägg den 14 juli 2022

Av Anji - 14 juli 2022 20:58

https://nyadagbladet.se/utrikes/hongkong-coronapositiva-tvingas-bara-sparningsarmband/

 


spårningsarmband

CORONAREPRESSIONEN 
PUBLICERAD IDAG 11:19
 - AV SOFIE PERSSON

Gata i Hong Kong under 2020.

I Hongkong planerar man att införa armband för att kontrollera invånarna när de sitter i karantän för covid-19. Samtidigt inför man ett så kallat ”trafikljusssystem” med armbanden där man kan vara grön, gul eller röd och där de bärande behandlas i linje med detta.

 

I Kina har man sedan början av coronakrisen haft så kallad ”nolltolerans” mot covid-19, och det fortsätter man än idag att ha trots att sjukdomen i flera länder inte längre klassas som en allmänfarlig sjukdom. Exempelvis kunde Nya Dagbladet rapportera om hur man i Shanghai tidigare i år separerade covidpositiva barn från sina föräldrar. I övrigt har man i Kina infört flera temporära ”karantän-platser” på exempelvis hotell och andra publika områden där man vid ett positivt test måste infinna sig.

 

Nu har den autonoma kinesiska regionen Hong Kong dock tagit fram ett sätt att möjligen tillåta sina medborgare att sitta i karantän hemma. Den nya hälsoministern Lo Chung-mau meddelade under gårdagen att man planerar att introducera så kallade ”spårningsarmband” som man ska tvinga covidpositiva att bära, rapporterar Bloomberg. Detta för att försäkra att medborgarna inte bryter mot karantänen och lämnar sina hem.

 

Samtidigt planerar man att införa så kallat ”trafikljusssystem” med armbanden där man kan vara grön, gul eller röd. Gul skulle exempelvis kunna innebära att man får gå till arbetet men inte vistas på ålderdomshem.

Armbanden och systemet har redan fått kritik för att efterlikna det totalitära sociala kreditsystem som finns i det övriga Kina, där människor blir belönade för bra beteenden och bestraffade för ”dåliga” och där man plötsligt kan bli ”röd” och begränsas i samhället på olika sätt. Chung-mau menar dock att det enbart ska användas för ”anti-epidemiändamål”.

 

På sin presskonferens fick hälsoministern frågan om hans förtroende för medborgarna verkligen är så lågt, med tanke på att han vill tvinga dem att bära armband.

– Varför behöver Hongkong polis och domstolar? Därför att vi aldrig kan garantera att varje enskild medborgare kommer att följa reglerna till fullo, svarade Chung-mau.

 

När det nya systemet ska börja användas är oklart, men troligen inom en snar framtid.

 

 

Av Anji - 14 juli 2022 00:30

LIDANDE!   LÄGG ALLT I GUDS HÄNDER!  DÄR FINNS HJÄLPEN.

JESUS STRIDER FÖR OSS och HONOM LITAR VI PÅ.

I LIDANDET BLIR MAN MER ÖDMJUK och KAN TA EN FIGHT!!  

 

 

Fader, då Du lidande mig sänder,
då min väg genom öknar bär,
hjälp mig taga allt ur Dina händer,
som en hälsning att Du har mig kär.

Hjälp att inga ’varför’ måtte stiga
fram ur hjärtats mest fördolda vrå,
men att stilla, ödmjukt jag må tiga,
fast Din ledning jag ej kan förstå.

Då jag kämpar ångestens heta strider,
låt mig då för själens öga se
’Smärtans man’, som undergivet lider
kval och ve uti Getsemane.

Låter Du mig under bördan digna,
låt mig digna invid korsets fot,
och i hjärtats ödmjukhet välsigna
handen, som ger sår, men även bot.

Utrannsaka mig och känn mitt hjärta
Gud — och finner Du ej sanning där,
lös vad bundet är — giv gärna smärta,
blott jag kommer Dig alltmera när!

 

Från ”Källor i öknen” av Mrs. Chas. E. Cowman.


/Anji

2022 · BIBELN · Bibelord · BÖN · Frid

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards