Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Andens verk

Av Anji - 12 december 2020 21:18

Nådegåvor.



Man hör ibland att personer säger sig ha ALLA gåvor och  ALLA tjänster. Men, det är fel. Alla kan inte ha allt och jag fann en text som visar just detta faktum och mer om nådegåvorna enl. bibeln. Det finns fler inlägg om just dessa nådegåvor och du kan läsa om dem här intill under kategori  Andens gåvor. Smaka på ordet Nådegåvor.

 

Nådegåvor eller “andliga gåvor” kallas i NT den särskilda andeutrustning, som avsåg tjänst i församlingen och som olika församlingsmedlemmar hade fått. Det viktigaste stället om nådegåvorna i NT är 1 Kor 12-14. Paulus skiljer mellan nådegåvorna och Andens frukt, 1 Kor 14:1. (“Sträva efter kärleken, men var också angelägna att få de andliga gåvorna”).

 

Andens frukt skall finnas hos varje kristen men Andens gåvor är olika för olika kristna, 1 Kor 12:29. En mångfald nådegåvor behövs i församlingen (alla frälsta troende), 1 Kor 12:12., och ingen gåva får överskattas på bekostnad av andra. En rangordning mellan de olika nådegåvorna är fastställd av Gud själv, 1 Kor 12:28.  Man bör märka att NT inte på något ställe ger en fullständig uppräkning av nådegåvorna. Vad som där i olika sammanhang sägs om nådegåvorna  är endast menat som exempel. “Det är viktigt att behålla i minnet, att  de andegåvor, som det i 1 Kor 12 talas om, inte var förmågor och begåvningar i allmänhet, inte heller kristna dygder eller egenskaper eller”gåvor” överhuvud.

 

 

Vad det här gäller är är de särskilda förmågor som visade sig vid församlingsmötena, vid gudstjänsten. Redan förut har Paulus nämnt om en sådan andegåva, som har avseende på livet i allmänhet, nämligen när han talade om den gåva, som han själv fått, att kunna leva i celibat. En lärares speciella utrustning för sitt kall, summan av allt det varigenom han gjorts skickad  till det han kallats att utföra, kan också kallas nådegåva, charisma, som när det till Timoteus säges: “Försumma inte att vårda den nådegåva, som finns i dig, och som gavs dig i kraft av profetord under handpåläggning av de äldste” (1 Tim 4:14).

 

I det, som Paulus i 1 Kor 12 talar om, är det däremot fråga om endast och allenast om nådegåvorna i inskränkt mening, det vill säga de  särskilda förmågor som uppenbarar sig vid de gemensamma mötena hos somliga därtill valda och därmed utvalda. Sådana nådegåvor, som uppenbarar sig vid sammankomsterna, uppräknas i 1 Kor 12:8-10: Vishetstal, insiktstal, tro,bota sjuka, undergärningar, profetia, urskiljande av andar, tungotal, uttydning av tungotal.

 

 

Allt detta är sådant som förekommer vid kulten. Sålunda är den ‘tro’, som här nämnes i uppräkningen, icke den kristna tron i allmänhet, ty denna tro är ju något som tillkommer varje kristen. Man har ofta menat att nådegåvorna endast tillhör den kristna kyrkans grundläggningstid men att de sedan har försvunnit. Denna åsikt har inget stöd i NT.

 

Källa  Biblisk uppslagsbok

 

/Anji

Av Anji - 18 november 2020 00:55

Bilden kan innehålla: text där det står ”Satan's target is your mind, and his weapons are lies. So fill your mind with the Word of God. Say amen if you agree!”


Guds ord är till för att hjälpa dig och lotsa dig genom livet! Lär känna

 

honom så att DU INTE hamnar i Satans KLOR!!!!

 

 

+++++++++Sing+Out+My+Soul+to+The+Lord:+Prayer+for+When+Hearts+are+Burdened

 

/Anji

Av Anji - 5 november 2020 23:27

Bön om räddning från undergång / Gör Guds vilja

1 En psalm av David.

 
  • Herre, hör min bön,
  • lyssna till mitt rop om nåd!
  • Svara mig i din trofasthet,
  • i din rättfärdighet.
  • 2 Gå inte till doms med din tjänare,
  • för ingen levande är rättfärdig
  • inför dig.
  • 3 Fienden jagar min själ,
  • han trampar mitt liv till marken,
  • han lägger mig i mörker
  • likt dem som länge varit döda.
  • 4 Min ande mattas i mig,
  • mitt hjärta stelnar i mitt bröst.
  • 5 Jag minns dagar som gått,
  • jag begrundar alla dina gärningar
  • och tänker på dina händers verk.
  • 6 Jag sträcker mina händer mot dig,
  • min själ är som törstig jord
  • inför dig. Sela
 
  • 7 Herre, skynda att svara mig,
  • min ande förgås!
  • Dölj inte ditt ansikte för mig,
  • då blir jag som de
  • som går ner i graven.
  • 8 Låt mig möta din nåd på morgonen,
  • för jag litar på dig.
  • Visa mig den väg jag ska gå,
  • för jag lyfter min själ till dig.
  • 9 Rädda mig från mina fiender,
  • Herre,
  • hos dig söker jag skydd.
  • 10 Lär mig att göra din vilja,
  • för du är min Gud.
  • Låt din gode Ande leda mig✱
  • på jämn mark.
  • 11 Herre, ge mig liv
  • för ditt namns skull,
  • rädda min själ ur nöden
  • i din rättfärdighet.
  • 12 Förinta mina fiender i din nåd,
  • förgör alla som plågar min själ,
  • för jag är din tjänare.

 

Sätt Guds vilja först i ditt liv. Läs känna din Herre.

 

/Anji

 

 

 

 

Av Anji - 23 oktober 2020 20:15

Jesus Christ Quotes:God never lets His children grope around in the dark. His word is life giving, life alternating and full of light! Knowing the will of God can be a struggle when we take our eyes off of His word and our feet walk in their own way. Simply Scripture


JESUS är med den troende ALLA DAGAR,

ALLA TIDER,

Vid ALLA TILL FÄLLEN,

VARJE STUND!!

 

/Anji



Av Anji - 20 oktober 2020 20:14

 

 

Kom ihåg

 

Utan Gud är vi ingenting, utan honom har vi ingenting, utan honom kommer vi inte orka ta oss igenom det som livet sätter oss på prov av. Låt Gud bli din styrka, låt din svaghet bli att be om hjälp. Att be om hjälp är inget fel på, ensam är inte stark, Gud vet vad vi behöver, Gud vet vad vi kommer gå igenom, han vet vad du klarar av, han vet när du inte orkar mera, det är då han bär dig, låter dig vila och pusta ut och förbli i hans kärlek. Låt dig inte luras av satan att få dig på fall, Gud är din styrka och ditt ljus.

 

Ps 30:7 Jag sade i min trygghet: “Jag ska aldrig vackla.”
Ps 40:5 Salig är den som har Herren till sin trygghet och inte vänder sig till de stolta, de som viker av till lögn.
Ps 71:5 för du är mitt hopp, Herre, Herre, min trygghet ända från min ungdom.
Ps 73:12 Sådana är de gudlösa, ständigt trygga med växande rikedom.
Ps 78:53 Han ledde dem tryggt, de behövde inte vara rädda, deras fiender svaldes av havet.

Ps 122:7 Låt det råda frid inom dina murar, trygghet i dina borgar.
Ps 141:10 Låt de gudlösa fastna i sina egna nät medan jag går trygg förbi.
Ord 1:33 Men den som lyssnar till mig ska bo i trygghet och inte behöva frukta något ont.”
Ord 3:17 Hennes vägar är ljuvliga vägar, alla hennes stigar är trygga.
Ord 3:23 Då ska du vandra trygg på din väg, din fot ska inte slinta.

 

Lita på Gud.

 

/Anji

 

Av Anji - 16 september 2020 20:49

Att vandra i Anden   

 

 https://theholyremnant.blogspot.com/2020/08/vandra-i-anden.html


När vi blir födda på nytt får vi den Helige Ande, och då får vi också hjälp att vandra i Ande, men vi har fortfarande köttet att kämpa emot. Anden står emot köttet och köttet står emot Anden. Men om vi följer Anden, vandrar vi i anden. Att följa Anden är att tänka på det som är där ovan, att fästa sitt hjärtas blick på Jesus. Att vi har Jesus och det verk han utfört på korset i våra tankar, alltid, så att vi tänker på hans ord dag och natt. Detta är att vandra i Anden.
 
Romarbrevet 8 säger:
”Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden. De som lever efter sin köttsliga natur tänker på det som hör till köttet, men de som lever efter Anden tänker på det som hör till Anden. Köttets sinne är död, men Andens sinne är liv och frid. Köttets sinne är fiendskap mot Gud. Det underordnar sig inte Guds lag och kan det inte heller. De som följer sin syndiga natur kan inte behaga Gud.” Rom 8:4-8

 
Och Galaterbrevet beskriver köttets gärningar:
”Köttets gärningar är uppenbara: De är otukt, orenhet, lösaktighet, avgudadyrkan, svartkonst, fiendskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror, illvilja, fylleri, utsvävningar och annat sådant. Jag säger er i förväg att de som LEVER så skall inte ärva Guds rike.” Gal. 5:19-21

Däremot kan man som kristen välja att lyda köttet och ignorera Andens varningar och undervisning. Men vi har nu en helt annan möjlighet att vandra med Gud eftersom vi har den Helige Ande som Hjälpare. Detta är den stora träningen vi måste gå igenom: Att lära oss vad som är kött, själ och vad som är Ande.
 
Hebreerbrevet 5:14 säger att den fasta födan är till för vuxna, och de vuxna beskrivs som de som genom övning har fått sina sinnen skärp till att skilja mellan gott och ont. Målet är att vi ska växa upp till manlig mognad och att vi inte ska drivas hit och dit genom varje vindkast i läran (Ef 4:14). Kolosserbrevet uppmanar oss att söka det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida (Kol 3:1). Och Hebreerbrevet säger: ”Låt oss ha blicken fäst vid Jesus, trons upphovsman och fullkomnare.... (Hebr 12:2a).
 
Den smala vägen kan vi ju bara gå på om vi vandrar i Anden och leds av Anden, för det är bara den som leds av Anden som är Guds barn. Den som lever efter sitt kött vandrar då inte med Gud. Här kommer sinnets förnyelse in, här behöver vi får vanan att skilja mellan gott och ont, och det är en träning, att öva upp sig så man alltid gör rätt saker.
 
Däremot finns det ingen fördömelse för den som verkligen vill göra Guds vilja, för ibland kommer olydnaden tillbaka och ibland väljer vi att följa köttet, vi kan brusa upp och vara elaka och säga dumma saker, men Gud kommer direkt och tillrättavisar oss och vårt samvete känner av det. Då omvänder vi oss från synden. Genom att vi blir tillrättavisade av vår Fader i himlen, förstår vi att vi är Guds barn.
 
Däremot behöver vi också förstå att vi har en fiende som anklagar oss utan att vi har gjort någon synd. Det är övningen, träningen vi behöver gå igenom, att vi lär oss skilja på gott och ont, vad som kommer från Gud och vad som kommer från djävulen. Är man ostadig på sin väg faller man lätt för den ondes anklagelser. Johannes pratar i sitt brev om två olika saker när han pratar om synd. På det ena stället säger han: Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss (1 Joh 1:8). Och: Den som gör synd är av djävulen, ty djävulen har syndat ända från begynnelsen. Och Guds Son uppenbarades för att han skulle göra slut på djävulens gärningar (1 Joh 3:8). Här pratar han, å ena sidan om den som faller för köttets frestelse och andra sidan, den som lever i oomvänd synd.
 
Att synda är en helt annan sak än att LEVA i synd. Om vi lever i synd kommer lagen in och fördömer oss. Lever vi i oomvänd synd, då blir vi fördömd av lagen, eftersom vi inte lever i nåden. Och vi vet från Titus brev 2:12 att nåden fostrar oss att leva rätt inför Gud och människor.
 
Om vi inte omvänder oss när Guds Ande manar oss till det, då lever vi i uppror. Och ett pågående uppror leder i sin tur till förhärdelse av samvetet. DET är att bryta mot Guds lag, och att leva efter sitt kött, vilket många kristna idag gör. Det är vad Johannes menar med brott mot lagen.
 
Så, att vandra i Anden är enda lösningen och det enda sättet att kunna fullborda Guds lag, men det är lätt att falla tillbaka till gamla vanor. Den Helige Ande är vår hjälpare och talar till vårt samvete för att vi ska omvända oss, och nästa gång ska stå starkare mot den svaghet som finns i oss, nämligen att vi är så vana att leva efter köttet.
 
Jag tror många lever i stark fördömelse. Det finns nämligen ett dike som kallas "sinless perfection" som några idag predikar och jag ser flera som börjat anamma den läran. ”Sinless Perfection” undervisar att OM du syndar är du av djävulen. De blandar ihop lag och kött och det är en lära som leder till lagiskhet och fördömelse, då INGEN klarar av att leva rätt, efter sitt kött. Det är många som inte vet vad lagen är, och vilken lag Johannes pratar om, och de förstår då inte heller att lagen nu är skriven i våra hjärtan, genom den Helige Ande. De förstår inte att det är genom att följa Anden som vi undviker att bryta den lagen som är Guds tio budord, och är inskriven i våra hjärtan.
 
Vi har nu inte några andra gudar längre, vi stjäl inte längre, vi bedrar inte längre, vi begår inte äktenskapsbrott längre, vi lever inte i omoral längre, ja, alla de här uppenbara sakerna som är till vår egen skam, har vi lagt av genom att vi kom till tro på Jesus, och han har renat våra hjärtan från alla dessa synder. Däremot kan vi mycket enkelt följa köttet, att vi blir ilskna, säger ett ont ord, tappar tålamodet och brister i vishet, etc, Det är inte vad lagen talar om, utan det är köttet som står emot Anden.
 
Det handlar då om köttet som kämpar mot Anden och det är det som betyder att Anden hjälper oss i vår svaghet. Han manar oss till omvändelse så att vi kommer till insikt om vad som inte är välbehagligt inför Gud. Det är hans godhet som för oss till omvändelse (Rom 2:4). Det är bara då vi förstår vad som är Guds vilja och kan bekänna våra synder så att han får rena oss från dem, plus att han renar oss från all orättfärdighet. Försök inte att behaga Gud genom att leva efter människors regler och påbud. Du kommer misslyckas! Men många lever ändå i lagiskhet, genom att de strikt håller fast vid att de är syndfria, och skulle de falla för köttets frestelser, kommer en enorm fördömelse.
 
Tänk om vi som kristna förstod detta? Hur härlig och balanserat skulle då inte vår vandring med Jesus bli? Ja, det är nog väldigt många som lever och har svårt att förstå Guds kärlek och omsorg, hans barmhärtighet och den balans man behöver för att förstå hans nåd.
 
Allt börjar egentligen med 1 Joh 4:16 "Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den." Allt börjar med att man tror.... tror på vad då? Jo, på Guds kärlek till oss.
 
Tro är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser (Hebr. 11:1). Och här behöver man TRO på Guds kärlek, och bli befästa i den. Många menar de vet vad tro är, de letar efter mirakler, ber om under och tecken, men om dem inte ens tror att Gud älskar dem, även om de skulle misslyckas i något, så kommer de heller aldrig fram till vilan i Kristus. Vi behöver alla Guds nåd.
 
 
Be Gud uppenbara den smala vägen för dig.
 
Guds frid syskon!
/Jon-Are Pedersen
 
/Anji

 

 
 
Av Anji - 2 augusti 2020 22:49

Det är först och främst genom Bibeln som Gud talar till oss. Artikel A Svensson.

Dra ut från Babylon

 

Det är först och främst genom Bibeln som Gud talar till oss

 

Gud talar på många sätt, också genom drömmar och syner. Men det är först och främst genom Bibeln som Gud talar till oss. Vi kan hämta väckelsebudskap till Guds folk direkt från Bibeln, utan drömmar eller syner. Det står mycket i Bibeln om Guds församling, som aldrig predikas i kyrkorna.

 

  Många av dem som bekänner sig vara frälsta och tror på Jesus, håller sig inte till Guds ord när det gäller Guds församling. De håller sig till kyrkotraditioner och läromeningar som inte stämmer med Guds ord, och som de litar på mer än på Bibeln.

  De tror på det som pastorn säger utan att kontrollera om det stämmer med Bibeln. De har ju förtroende för gamla pastorer som har predikat och haft möten i många år. Att man i andra kyrkor har någon annan uppfattning om Guds församling, det bekymrar dem inte. De håller sig till sin egen kyrka, sitt eget samfund. De vet inte att de är vilseledda av en obiblisk förkunnelse, för de har inte själva studerat vad Bibeln lär om Guds församling.

 

  Det är ju inte bara fråga om olika uppfattningar och åsikter. Det gäller att verkligen ta reda på vad Bibeln lär. Det som jag har skrivit om Guds församling, och om kyrkor och samfund, det har jag fått genom bibelstudie och bönesvar.

  I kyrkor och samfund får man ingen undervisning om Guds församling. Det var just detta som jag satt och väntade på när jag hade blivit frälst var på möten. Jag tog ju för självklart att det där vet ju pastorn och äldstebröderna, och att detta skulle komma fram i någon predikan. Men någon sådan predikan kom aldrig.

 

  Det finns de som menar att det känns tryggt att vara medlem i en frikyrkoförsamling. För mig var det ett ständigt problem att vara medlem i något som man inte vet vad det är. Att sitta och vänta på en förkunnelse som aldrig kom, det gav mig ingen känsla av trygghet.

  Det starkaste minnet jag har från tiden i samfundet och i pingströrelsen är den ständiga ovissheten. Att inte ha någon kunskap om vad kyrkosamfunden är. Att inte ens få veta vad man är medlem i för någonting. Att aldrig få ett vettigt svar om man frågar om något som gäller Guds församling. Någon trygghet fick jag inte förrän jag kom loss från pingströrelsen och fick klart för mig var Gud ville att jag skulle vara

 

 

– UTANFÖR ALLA KYRKOR OCH SAMFUND-  

 

 

 

  Herren har mycket tydligt gjort klart för mig, att kyrkorna är inte grundade på Guds ord. De är grundade på Satans falska församlingslära. Detta gäller också frikyrkoförsamlingarna. De tillhör också den stora skökan, det stora Babylon. Du kanske vill invända, men det finns ju massor av verkligt kristna människor i frikyrkorna som älskar Jesus och vill leva för honom. Ja, men vad är Herrens väckelsebudskap till dem? Läs Upp. 18:4. “Drag ut ifrån henne, ni mitt folk, så att ni inte gör er delaktiga i hennes synder och får er del av hennes plågor.”

  Varför har detta inte blivit uppmärksammat och predikat? Det är för att ondskans andemakter i kyrkorna har hela tiden hållit de kristna, även predikanterna, andligt nedsövda så att de inte har förstått sanningen om Guds församling. Men de uppträder som om de vet hur det ska vara i Guds församling. Men tiden går och Guds församling måste förberedas för att möta Jesus på skyn.

 

 

  Guds folks uttåg ifrån det stora Babylon måste ju ske innan Jesus hämtar församlingen. Efter Jesus har kommit och hämtat församlingen kan det ju inte ske, för då är ju Guds folk hemma hos Herren, och där finns inget Babylon att draga ut ifrån.

  Att veta och förstå sanningen om Guds församling är inte detsamma som att bara ha en viss uppfattning eller en viss åsikt om Guds församling. Lika visst som vi vet att Jesus har dött på korset för våra synder och att Jesu blod renar oss från all synd, lika visst kan vi veta att vi tillhör Guds församling. Men vi måste också veta vad Guds församling är. Guds församling, Kristi kropp är en levande organism. 1 Kor. 12:12-30. Ett levande tempel uppbyggt av levande stenar. 1 Petr. 2:4-5. Ef. 2:19-22.

 

 

  Det är en väsentlig skillnad mellan en levande organism och en organisation. Vad är en frikyrkoförsamling? Det är en organiserad rörelse med en föreståndare (pastor), ett antal styrelseledamöter (äldstebröder), en medlemsförteckning och medlemskort till medlemmarna. Kan du någonstans i Bibeln hitta en sådan beskrivning på en Guds församling?

  Men en frikyrkoförsamling är inte bara en organisation. Den är grundad och uppbyggd på en falsk lära om Guds församling. Och där det finns en falsk lära, där får också de onda andarna inflytande och kan styra verksamheten och hindra medlemmarna från att få en verklig undervisning om Guds församling. De får inte heller veta vad frikyrkan är. De tror att det är den som är Guds församling.

  Om någon undervisar och predikar sanningen om Guds församling, då tror de att detta är en villolärare och vill inte ha med honom att göra. Men inför Gud är det sanningen som gäller. Därför är det oerhört viktigt att vi studerar vad Bibeln lär om Guds församling, och inte låter oss bli lurade av kyrkor och samfund.

 

 

  När man vill studera vad Bibeln lär om Guds församling, då får man höra att man kritiserar och dömer andra. Vilka andra då? I denna strid mot det stora Babylon är det bara två parter inblandade. Den ena parten är vi som tror på Jesus och vill lyda honom, och den andra parten är de som inte vill lyda Herrens befallning och inte vill lämna det stora Babylon. De pratar om kärlek och gemenskap, men vad är det för sorts kärlek och gemenskap som vill hindra oss att studera Guds ord? Gud är kärleken, men Guds kärlek hindrar oss inte från att studera Guds ord.

  De som är så kvicka till att franhålla att man inte ska döma och kritisera, vad gör de själva? De försvarar kyrkor och samfund och deras falska läror, och fördömer sanningen.

 

ALLAN SVENSSON

 

 

/Anji

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Skapa flashcards