Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Andens verk

Av Anji - 2 augusti 2020 22:49

Det är först och främst genom Bibeln som Gud talar till oss. Artikel A Svensson.

Dra ut från Babylon

 

Det är först och främst genom Bibeln som Gud talar till oss

 

Gud talar på många sätt, också genom drömmar och syner. Men det är först och främst genom Bibeln som Gud talar till oss. Vi kan hämta väckelsebudskap till Guds folk direkt från Bibeln, utan drömmar eller syner. Det står mycket i Bibeln om Guds församling, som aldrig predikas i kyrkorna.

 

  Många av dem som bekänner sig vara frälsta och tror på Jesus, håller sig inte till Guds ord när det gäller Guds församling. De håller sig till kyrkotraditioner och läromeningar som inte stämmer med Guds ord, och som de litar på mer än på Bibeln.

  De tror på det som pastorn säger utan att kontrollera om det stämmer med Bibeln. De har ju förtroende för gamla pastorer som har predikat och haft möten i många år. Att man i andra kyrkor har någon annan uppfattning om Guds församling, det bekymrar dem inte. De håller sig till sin egen kyrka, sitt eget samfund. De vet inte att de är vilseledda av en obiblisk förkunnelse, för de har inte själva studerat vad Bibeln lär om Guds församling.

 

  Det är ju inte bara fråga om olika uppfattningar och åsikter. Det gäller att verkligen ta reda på vad Bibeln lär. Det som jag har skrivit om Guds församling, och om kyrkor och samfund, det har jag fått genom bibelstudie och bönesvar.

  I kyrkor och samfund får man ingen undervisning om Guds församling. Det var just detta som jag satt och väntade på när jag hade blivit frälst var på möten. Jag tog ju för självklart att det där vet ju pastorn och äldstebröderna, och att detta skulle komma fram i någon predikan. Men någon sådan predikan kom aldrig.

 

  Det finns de som menar att det känns tryggt att vara medlem i en frikyrkoförsamling. För mig var det ett ständigt problem att vara medlem i något som man inte vet vad det är. Att sitta och vänta på en förkunnelse som aldrig kom, det gav mig ingen känsla av trygghet.

  Det starkaste minnet jag har från tiden i samfundet och i pingströrelsen är den ständiga ovissheten. Att inte ha någon kunskap om vad kyrkosamfunden är. Att inte ens få veta vad man är medlem i för någonting. Att aldrig få ett vettigt svar om man frågar om något som gäller Guds församling. Någon trygghet fick jag inte förrän jag kom loss från pingströrelsen och fick klart för mig var Gud ville att jag skulle vara

 

 

– UTANFÖR ALLA KYRKOR OCH SAMFUND-  

 

 

 

  Herren har mycket tydligt gjort klart för mig, att kyrkorna är inte grundade på Guds ord. De är grundade på Satans falska församlingslära. Detta gäller också frikyrkoförsamlingarna. De tillhör också den stora skökan, det stora Babylon. Du kanske vill invända, men det finns ju massor av verkligt kristna människor i frikyrkorna som älskar Jesus och vill leva för honom. Ja, men vad är Herrens väckelsebudskap till dem? Läs Upp. 18:4. “Drag ut ifrån henne, ni mitt folk, så att ni inte gör er delaktiga i hennes synder och får er del av hennes plågor.”

  Varför har detta inte blivit uppmärksammat och predikat? Det är för att ondskans andemakter i kyrkorna har hela tiden hållit de kristna, även predikanterna, andligt nedsövda så att de inte har förstått sanningen om Guds församling. Men de uppträder som om de vet hur det ska vara i Guds församling. Men tiden går och Guds församling måste förberedas för att möta Jesus på skyn.

 

 

  Guds folks uttåg ifrån det stora Babylon måste ju ske innan Jesus hämtar församlingen. Efter Jesus har kommit och hämtat församlingen kan det ju inte ske, för då är ju Guds folk hemma hos Herren, och där finns inget Babylon att draga ut ifrån.

  Att veta och förstå sanningen om Guds församling är inte detsamma som att bara ha en viss uppfattning eller en viss åsikt om Guds församling. Lika visst som vi vet att Jesus har dött på korset för våra synder och att Jesu blod renar oss från all synd, lika visst kan vi veta att vi tillhör Guds församling. Men vi måste också veta vad Guds församling är. Guds församling, Kristi kropp är en levande organism. 1 Kor. 12:12-30. Ett levande tempel uppbyggt av levande stenar. 1 Petr. 2:4-5. Ef. 2:19-22.

 

 

  Det är en väsentlig skillnad mellan en levande organism och en organisation. Vad är en frikyrkoförsamling? Det är en organiserad rörelse med en föreståndare (pastor), ett antal styrelseledamöter (äldstebröder), en medlemsförteckning och medlemskort till medlemmarna. Kan du någonstans i Bibeln hitta en sådan beskrivning på en Guds församling?

  Men en frikyrkoförsamling är inte bara en organisation. Den är grundad och uppbyggd på en falsk lära om Guds församling. Och där det finns en falsk lära, där får också de onda andarna inflytande och kan styra verksamheten och hindra medlemmarna från att få en verklig undervisning om Guds församling. De får inte heller veta vad frikyrkan är. De tror att det är den som är Guds församling.

  Om någon undervisar och predikar sanningen om Guds församling, då tror de att detta är en villolärare och vill inte ha med honom att göra. Men inför Gud är det sanningen som gäller. Därför är det oerhört viktigt att vi studerar vad Bibeln lär om Guds församling, och inte låter oss bli lurade av kyrkor och samfund.

 

 

  När man vill studera vad Bibeln lär om Guds församling, då får man höra att man kritiserar och dömer andra. Vilka andra då? I denna strid mot det stora Babylon är det bara två parter inblandade. Den ena parten är vi som tror på Jesus och vill lyda honom, och den andra parten är de som inte vill lyda Herrens befallning och inte vill lämna det stora Babylon. De pratar om kärlek och gemenskap, men vad är det för sorts kärlek och gemenskap som vill hindra oss att studera Guds ord? Gud är kärleken, men Guds kärlek hindrar oss inte från att studera Guds ord.

  De som är så kvicka till att franhålla att man inte ska döma och kritisera, vad gör de själva? De försvarar kyrkor och samfund och deras falska läror, och fördömer sanningen.

 

ALLAN SVENSSON

 

 

/Anji

Av Anji - 25 juli 2020 23:21

https://www.youtube.com/watch?v=-DdgkvnsHjM&list=RD-DdgkvnsHjM&start_radio=1&t=0


“Eftersom vi nu hava en stor överstepräst Jesus, Guds Son, så låtom oss hålla fast vid bekännelsen. — Låtom oss därför med frimodighet gå fram till nådens tron, för att vi må undfå barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.” Hebr 4: 14-16.

 

VÅR store Hjälpare i bönen är Herren Jesus Kristus. Han är vår Förespråkare hos Fadern, vår store Överstepräst, vars huvuduppgift ifråga om oss under de gångna seklerna varit förbönens. Det är Han, som ur vår hand mottager våra svaga böner, befriar dem från deras brister, rättar deras fel och därefter ber Fadern besvara dem för Hans egen skull och på grund av Hans allt försonande förtjänst och rättfärdighet.

 

Broder, är du nära att tröttna i din bön? Se uppåt! Din helige förespråkare har redan utbett ett svar åt dig, och du skulle göra Honom sorgsen och besviken, om du uppgåve striden just i det ögonblick, då segern är i annalkande. Han har för din skull gått in i det allraheligaste och bär ditt namn inristat i sina händer. Budbäraren, som skall bringa dig välsignelsen, är nu på väg, och den helige Ande väntar blott, att du skall förtrösta på Gud, för att Han skall få viska i ditt hjärta ekot av svaret från tronen: “Det är fullbordat.”

 

— A. B. Simpson.

 

/Anji

Av Anji - 24 juli 2020 22:55

Text skriven av Jon-Are Pedersen

 

Gud välsigne Dig 🙏

Frid 

 

Den tröghet, det motstånd, den uppgivenhet, den trötthet du känner kommer inte från Gud. Det är den onde. Detta är förföljelse, andlig förföljelse. Var vid gott mod, du är förföljd. Fäst din blick på den lön Herren ger och låt Guds ord bevaras i ditt hjärta, oavsett hur trött du är, för om du inte ger upp ska du få skörda vad du har sått.

Jag ska visa dig vad som står i Daniels bok om hur den onde strider mot de heliga i den sista tiden.

 

Dan. 7:25 Denne skall tala mot den Högste och ANSÄTTA den Högstes heliga. Han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid. SFB98.

בְּלָא bᵉlâʼ, bel-aw'; (Aramaic) corresponding to H1086 (but used only in a mental sense); to afflict:—wear out.

 

Denne är antikrist som ska tala mot den Högste, det sker precis likadant i dag som det skedde i lustgården, genom att ifrågasätta eller motsäga Guds ord. Och antikrists ande är verksam redan, och genom antikrists ande ansätter (sliter ut) Satan de heliga, d.v.s dig och mig. De heliga kommer ges i hans hand under 3½ år, vi är inte där än, men vi håller på att tröttas ut genom all galenskap som dyker upp inom det vi kallar ”kristendom” och det är bara en förberedelse för vad komma ska. Dan. 8:12 visar att antikrist ska ha framgång och slår ner sanningen till jorden, han, och antikrists ande, kommer försöka få oss tvivla på allt vi lärt oss. Detta för att vi ska ge oss frivilligt till det falska lärosystem som snart kommer fram.

 

Det arameiska ordet BELA i Dan. 7:25, har betydelsen nöta ut, slita ut, och då i mental bemärkelse och inte genom fysisk förföljelse. Så den förföljelse Daniel fick uppenbarelse om skulle ske i de sista dagarna var alltså just det vi ser ske nu. Falsk lära och falska profeter har alltid funnits, men det har nu på ett alldeles särskilts sätt vuxit så starkt att det inte längre går att bemöta eller hjälpa eller stoppa. Den onde nöter på oss med falsk lära, med villfarelser som kommer som en flodvåg. Det tar inte slut, och hur vi än bemöter det vi ser så fortsätter det välla in. Det kommer varje dag nya uppsåt och falskheter och vi hinner därför inte bemöta allt, eller hjälpa alla att förstå vad som sker.

 

 

Men vad som är ännu mer skrämmande är att man ser hur många man ansåg vara stabila kristna, renläriga och starka gudsmänniskor, avslöjar den falska undervisning som de har tagit till sig, och det blir ett ännu tydligare skiljelinje mellan Jesu sunda lära och villfarelsen. På ett alldeles makalöst sätt har nu Guds svärd gått igenom svensk kristenhet och falska läror har utkristalliserats.

 

Om du i sanning önskar och längtar efter att göra Guds vilje finns det bara en väg att gå. Släppa allt du tror är kristendom, och ropa till Gud i din bönekammare att Han räddar dig. Be Gud ta bort det felaktiga som du har fått lära dig, och be Honom uppenbara sitt ord för dig, för vi lever i en farlig tid. Inte nog med det, för den som inte älskar sanningen kommer Gud själv sända en villfarelse över så att man kommer tro lögnen. Och om Gud sänder en villfarelse finns det ingen väg ut.

 

2 Thess. 2:11 Och på grund av detta ska Gud sända över dem kraftig villfarelse, så att de ska tro lögnen, för att de ska bli dömda, alla de som inte har trott sanningen utan har haft sin glädje i orättfärdigheten.

Word of Faith, NAR, Hebrew Root, Jehovas Vittnen, Adventism, Annihilationism, universalism, RKK, sakrament, onenness, jesusonly (TLR), listan kan göras väldigt lång. Det här är bara några farliga inriktningar som leder bort från Gud. Dessa är omöjliga att komma till tro på genom att bara läsa Bibeln, för om man enbart läser Bibelns undervisning ger den Helige Ande ljus över Skriften och detta kallar jag den Helige Andes teologi.

Men än finns det tid för omvändelse. Vi har Guds ord och var och en behöver läsa på egenhand. För den Helige Ande bor i oss och undervisar oss var för sig. Så länge vi tar oss tid med Guds ord så håller vi oss till sanningen, för den Helige Ande lär oss inte lögn utan sanning. Om vi däremot faller i nåt dike och börjar fokusera på oväsentliga doktriner är det lätt att börja vandra bort från Herren.

 

 

Så håll dig till Guds ord, läs Bibeln och be Gud hjälpa dig så Ordet får upplysa ditt hjärta. Så kommer Herren bygga upp sanna doktriner/läror i ditt inre och du kan sedan hålla dig borta från det falska.

Vi har egentligen bara två enkla bud att hålla: älska Herren av hela ditt hjärta, själ, kraft och förstånd, och älska din nästa som dig själv. Men om vi älskar vårt samfund eller älskar en lärare, har vi redan gått vilse från buden. Herren är Ordet och Ordet är Herren.

 

Jesus är det levande Ordet som sitter på Faderns högra sida, och det skrivna Ordet är uppenbarelsen av det levande Ordet. Älskar vi inte det skrivna Ordet, som uppenbarar för oss det levande Ordet, bedrar vi oss själva.

Jesus säger Vad hjärtat är fullt av det talar munnen (Luk. 6:45), och Ditt öga är kroppens lykta, om ditt öga är friskt kommer din kropp få ljus (Matt. 6:22, Luk. 11:34), och vad Jesus pratar om här är att fylla hjärtat med Guds ord, även om man inte förstår, och att Guds är ord ett ljus på vår stig och en lampa för våra fötter (Ps. 119:105). Så, även om du inte fattar ett skvatt, så går Ordet in, och om du inte förkastar det ord du läst kommer det att växa upp, precis som Jesu liknelse om såningsmannen i Matt. 13. Lukas säger Den som bevarar Ordet i ett uppriktigt och gott hjärta, som bär frukt och är uthålliga.

 

Var uthålliga, håll fast vid Guds ord. Han kommer leda dig och ge dig kraft. Församlingen kommer inte vara en bruten, utslagen, svag och ynklig brud. Den kommer vara segerrik och stark, ren och helig, och precis som församlingen började, med en makalös Guds härlighet och kraft, kommer församlingen avsluta sin tid.

 

/Anji

Av Anji - 20 juli 2020 00:17

Det är sorgligt att veta att tiden är så kort. Men alla vet inte att vi lever i sluttiderna.

Hur kan jag veta det då?

Jo för att det som sker nu i världen berättar bibeln om.

Bibeln berättar om stormakter- t ex EU/Europa som man vill ena?

Man berättar om sjukdomar, man berättar om kallheten och att man skall avfalla från sin tro.Man berättar om ondskan och man berättar om chip/ekonomi, kallhet, ljummenhet, m m.

 

Jo det finns många sätt man kan förstå att det inte är ok i världen.

Det stör mig, ja det gör ju ont.

man bildar familj och man lever som om det fanns all tid i världen, men dte är ju det som det inte finns, TID. Tiden rinner iväg.  Fort.

 

 Mos 6:5

Och du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft.

 

 

Älskar man Gud??  Känner man honom?

 

 

 

/Anji



Av Anji - 7 juni 2020 20:20

 

 

HERRENS PLAN BESTÅR FÖR ALLTID. Ja, Gud vet exakt vad han bestämt och hur allt skall bli. Han vet VILKA som följer honom till slutet.Han vet hur man försöker kringgå hans ord och göra som man själv behagar! Ännu en gång tar jag fram Psalm 33, den är underbar.  Ännu en gång bibelorden nedan som berättar om GUDS STORA NÅD.

 

 

Herrens allmakt och nåd

Psalm 33

 

1 Jubla i Herren , ni rättfärdiga, att lovprisa honom
hör de rättrådiga till. 2
Tacka Herren med harpa, lovsjung honom
till tiosträngad psaltare. 3
Sjung till honom en ny sång, spela vackert under jubelrop. 4
Ty Herrens ord är rätt, han är trofast i allt han gör. 5
Han älskar rättfärdighet och rätt, jorden är full av Herrens nåd. 6
Himlen är skapad
genom Herrens ord,
alla dess härskaror
genom hans muns ande. 7
Han samlar havets vatten
som i en hög, han lägger djupen
i deras förvaringsrum. 8
Hela jorden må frukta Herren , alla som bor i världen
må bäva för honom. 9
Ty han sade och det blev till, han befallde och det stod där. 10
Herren gör hednafolkens planer om intet, han gäckar folkens tankar. 11
Men Herrens plan
består för evigt, hans hjärtas tankar
från släkte till släkte. 12
Saligt är det folk
som har Herren till sin Gud, det folk han utvalt till sin arvedel. 13
Från himlen skådar Herren ner, han ser alla människors barn. 14
Från sin boning blickar han ner på alla som bor på jorden, 15
han som formar
alla deras hjärtan, han som känner till alla deras verk. 16
En kung segrar inte
genom sin stora här,
en hjälte räddas inte
genom sin stora kraft. 17
Förgäves väntar man sig seger genom hästar, med all sin styrka räddar de inte. 18
Se, Herrens ögon
ser till dem som fruktar honom, till dem som väntar på hans nåd. 19
Han räddar deras själ från döden och håller dem vid liv
i hungerns tid. 20
Vår själ väntar på Herren , han är vår hjälp och vår sköld. 21
I honom gläder sig vårt hjärta, på hans heliga namn förtröstar vi. 22
Låt din nåd vila över oss, Herre , ty vi sätter vårt hopp till dig.

*

Ef 3: 14-21.   

Bön och lovprisning

14 Därför böjer jag mina knän för Fadern, 15 han från vilken allt vad Fader heter i himlen och på jorden har sitt namn. 16 Jag ber att han i sin härlighets rikedom skall ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin Ande, 17 och att Kristus genom tron skall bo i era hjärtan och ni skall bli rotade och grundade i kärleken. 18 Ni skall då tillsammans med alla de heliga kunna förstå bredden och längden och höjden och djupet 19 och lära känna Kristi kärlek, som går långt utöver vad någon kan förstå. Så skall ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet. 20 Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, 21 honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen.

Ef 6: 10-18.

Den andliga vapenrustningen

10 Till sist, bli starka i Herren och i hans väldiga kraft. 11 Tag på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp. 12 Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. 13 Tag därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och behålla fältet, sedan ni fullgjort allt. 14 Stå alltså fasta, spänn på er sanningen som bälte kring era höfter och kläd er i rättfärdighetens pansar 15 och sätt som skor på era fötter den beredskap som fridens evangelium ger. 16 Tag dessutom trons sköld. Med den kan ni släcka den ondes alla brinnande pilar. 17 Tag emot frälsningens hjälm och Andens svärd som är Guds ord. 18 Gör detta under ständig åkallan och bön och bed alltid i Anden. Vaka därför och håll ut i bön för alla de heliga.

 

/Anji

 

Av Anji - 27 maj 2020 23:00



Tänk efter VEM du ÄR i Gud och HUR DU kan TJÄNA honom i resten av ditt liv.

 

HAN är HERRE och HAN kommer att LEDA DIG, om DU VILL.

One of life's lessons... Dont matter with God on my side who cares who is against me To God be the Glory



Quotes Of The Day  15 Photos  Famepace



/Anji

 

 

Av Anji - 16 maj 2020 23:07


  The site—Walk in the Light—provides rich devotional resources on various Bible study topics, such as Bible Prophecy, Second Coming of Jesus, and The Rapture, helping us go deeper into the Bible. <a href=#BibleStudyTopics #biblestudy #BibleVerse #biblesearchtool #dailydevotionsonline" width="265" height="378" />


Bible Verses to Live By:This is my favorite quote from the Bible because I can relate to this so well. My life is full of darkness right now and I need the light.


Matthew 11:28-30

28 Come unto me, all ye that labour and are heavy laden, and I will give you rest.
29 Take my yoke upon you, and learn of me; for I am meek and lowly in heart: and ye shall find rest unto your souls.
30 For my yoke is easy, and my burden is light.

 


 

Du vet väl att GUD har en PLAN för DIG???      

 

Det du brottas med kan Gud lösa, det du ska göra i livet vet

 

Gud om, Låt HONOM LEDA DIG i ALLT!  

 

 

/Anji

 

 

Av Anji - 5 maj 2020 00:33

Den andliga striden!

 
 
Vi har en andlig strid att utkämpa i den här världen. Men vad är den andliga striden och hur utkämpar vi den?
 
De finns de som talar om ”krigstungor” och utför ”andlig krigföring” och med det menar dem att aktivt ställa sig upp och attackera andemakter, furstarna och väldigheterna genom att ”kriga” i tungotalet, genom att aktivt ”binda” djävulen och ”lösa” änglarna. 
 
Att vi har en strid att utkämpa står helt klart för oss. Men jag anser att detta är en missuppfattning av hur striden utkämpas, och att detta aktivt leder till problem för en församling eller en kristen. Varför anser jag det? 
 
De bibelverser som anses stödja denna krigföring läses inte i sitt samband, och förstås inte utifrån andra skriftställen, utan blir lösryckta verser och läser in saker som inte står skrivet – eisegetik och inte exegetik – där man förstår skrift utifrån skrift och läser ut texten i sitt sammanhang, eller Paulus och Johannes ord utifrån Jesu ord. Jag anser detta vara en allvarlig förvillelse och det är att frångå sanningen om man ger sig i krig med andemakter. 
 
Varför gör jag det? Gud har först och främst befallt oss att ödmjuka oss under Honom, för att sen stå emot Satan. Men vi använder bönen för att strida när Gud säger att vi ska vaka med all uthållighet och bön för alla heliga. Vi är beroende av Herren i allt, även för beskydd. Detta är grunden för vår bön, att åkalla Gud, tillbe honom och upphöja honom i den här världen. Vi ska också be för dem som predikar Ordet, så att de kan göra det med frimodighet. Att inte våga predika sanningen föregås av en strid. Att inte våga stå upp för Jesus inför människor föregås av en strid mot köttet. Däri ligger den stora striden, och förlorar vi den striden så har denna världens ande redan övervunnit oss .
 
Paulus skriver så här:
Ja, Herren skall rädda mig från alla ondskans anslag och frälsa mig till sitt himmelska rike. Honom tillhör äran i evigheternas evigheter. Amen. 2 Tim 4:18 
Och även i Gamla Testamentet läser vi att striden tillhör Gud!
 Frukta inte och var inte förskräckta för denna stora skara, ty striden är inte er utan Guds. 2 Krön 20:15 
Vi kan inte använda GT och den fysiska strid som för vår strid, för vi kämpar inte mot synliga varelser, vi kämpar inte mot synliga fiender utan mot andemakter, och vi kan därför inte i egen kraft eller efter eget sinne tänka ut någon stridsplan mot andemakterna, furstarna eller mörkrets världshärskare. Men precis som på Gamla Testamentets tid så var Guds folk beroende av HERREN i striden. Och andemakterna hade ännu inte avslöjats av Herren Jesus på Gamla Testamentets tid. Det skedde på korset.

Gud säger att vi ska ödmjuka oss under honom och stå emot djävulen. Inte ödmjuka oss under Gud och attackera djävulen. Vad vi gör i bön är att vi åkallar den som har makt att rädda oss ur djävulens snaror, och att vi tackar och prisar honom, att vi tar Guds Ord som är Andens svärd i våra händer, och kämpar genom den kraft evangeliet ger. Vi kan inte gå ut i provokation mot djävulen, riva ner hans fästen i krigstungor eller i krigsbön. 
 
Jag förstår om någon blir upprörd eller förvirrad, men detta kan inte pågå längre. Vi har en kallelse, och det är att tro evangelium, och predika evangelium, älska Gud och varandra och leva i ödmjukhet. För jag är övertygad om att när vi underordnar oss Gud tar Han hand om våra fiender och det motstånd vi upplever. Det är därför helt meningslöst att ge sig ut i krig med andemakterna och binda och lösa, trampa ner och kasta bort etc. 
 
Hur kämpar vi i Anden? 
Det gör vi genom att ikläda oss Guds vapenrustning och alla utom en del är passiva. Först och främst behöver vi leva i sanningen, för om vi inte gör det bedrar vi oss själva och uträttar ingenting – därav sanningens bälte som binder ihop hela Guds vapenrustning. Sen tar vi på oss rättfärdighetens bröstpansar som skyddar vårt inre liv med Jesus. Det skyddar alla inre organ som hjärta och njurar, och framför allt som ska bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet (Ords 4:23). Sen tar vi på oss våra skor som är beredvillighetens evangelium – vi är villiga att vandra som Jesus vandrade, att leva som Jesus levde, göra som Jesus gjorde och älska som Jesus gjorde, just därför heter det ”beredvillighetens” skor – vi hör och gör. Men framför oss har vi trons sköld och det är Guds trofasthet. Psalm 91:4 säger Med sina fjädrar skall han övertäcka dig, under hans vingar skall du finna tillflykt. Hans trofasthet är sköld och skärm. Genom att böja oss inför Gud, genom att ta vår tillflykt under hans vingar får vi sköld och skärm – trons sköld som är vår tillflykt till Herren. Efter detta tar vi på oss frälsningens hjälm som skyddar våra tankar från djävulens alla smygande onda ord, sådant som han anklagar oss för, ord som anklagar oss, som förnedrar oss och trycker ner oss. Dessa ord kan komma från människor men har alltid sitt ursprung från lögnens fader. Så frälsningens hjälm är vårt hopp, genom förståelsen av den enorma kärlek Gud har till oss som gör att vi alltid prisar Honom och litar på Honom, som ger oss frid i sinnet och hjärtat. 1 Joh 4:16 säger att vi har kommit till tro på Guds kärlek, och det behövs en djupdykning i Ordet så vi verkligen kan ha på oss frälsningens hjälm så vi kan tro på hans kärlek mitt i all strid mot vårt sinne och hjärtas tankar. Vi ska också ta upp Andens svärd som Hebreerbrevet 4:12 säger är Guds ord, eftersom Guds ord har makt i sig själv att riva ner tankebyggnader, och Guds ord i sig själv har makt att avslöja lögnens andemakter. Guds ord är sanningen och vi ska helgas i sanningen (Joh 17:17). Vi är kallade att tala Guds ord (Ef 4:25), dela Guds ord, tänka på Guds ord dag och natt, läsa Guds ord, predika Guds ord. Och det är däri Guds kraft kommer oss till hjälp. Vi har då iklätt oss Kristus som är Guds Ord och Sanningen. Du kan läsa mer om Guds Vapenrustning här.

Tyvärr har många av oss tagit på oss lögnens bälte om livet, orättfärdighetens bröstpansar, otrons sköld. 
 
Så hur kämpar vi mot andemakterna i himlarymderna, mot furstarna och väldigheterna?
 
Är det genom krigstungor och binda och kasta ut? Nej. Kasta ut andarna gör vi om andemakter manifesteras inför oss i en människa. Mycket av det som händer är prövningar för att Gud vill ha fram guldet i oss, och inte djävulen som strider mot oss. Vi har ett kött och köttets sinne i sig är ont. Det behövs en förnyelse av våra sinnen så att vi förstår Guds vilja i allt, och förstår att ingenting som kommer mot oss har makt över oss, för Gud är med oss. Men detta beror inte på vår styrka eller vår kraft. Det beror helt enkelt på att Herren Sebaot bor i oss (Sak 4:6). Striden beror alltså inte på oss, utan på Herren. Det är inte vi som strider mot djävulen och hans demoner. Vi gör vår del genom att älska sanningen och tala sanning med varandra. Vi gör vår del genom att ödmjuka oss inför Herren och hämtar styrka inför Hans tron. Och när vi böjer oss inför Jesus Kristus i varje situation, och tillber Honom och hämtar styrka när vi är nedstämda, besvikna, sorgsna, trötta, arga, eller vilken situation som helst, då vinner vi seger genom Jesus Kristus och hans väldiga kraft. Det är när vi är svaga som vi blir starka (2 Kor. 12:10).
 
Hur strider djävulen mot oss? 

Det är genom känslor, tankar, ord, bilder, ja, han strider mot vår själ för att få oss att ge upp och överge tron på vår Herre. Han står oss emot, men det är där vi får vår seger om vi ödmjukar oss inför Gud och står emot djävulen. Vi kan inte heller bli kaxiga och göra som Judas säger i sitt brev: ”På samma sätt befläckar också dessa drömmare köttet, och föraktar herradömet och hädar väldigheterna. Men när ärkeängeln Mikael kom i strid med djävulen och tvistade om Moses kropp, vågade han inte uttala någon smädande dom, utan sade: Må Herren straffa dig. Men dessa smädar det som de inte vet något om.” Jud 1:8-10.
 
Ska vi bestå i den strid vi har att utkämpa behöver vi göra som Guds ord säger, och inte gå ut i egen kraft och ”bekämpa” Satan genom krigstungor och krigsbön. Det är helt vansinnigt att vi ens ger oss ut och provocerar andemakter som vi inte ens kan se. Och jag anser att genom att göra det tillåter Gud dessa att attackera och pröva oss för att se om vi består provet.

Glöm inte att Gud är den som har all makt i himmel och på jord, och att Satan inte kan göra oss någonting om inte Gud tillåter det. Ingen frestelse, ingen prövning är för stor för oss, för Gud bereder alltid en utväg för oss. Djävulen har rätt att attackera oss om det finns synd i våra liv. Han har också fått tillåtelse att testa oss och att göra våra liv besvärligt, men Gud tillåter honom inte göra vad han vill med oss. Det kommer en dag då Gud drar tillbaka sin hand och sitt skydd, vredens dag. Men det är en helt annan historia. 
 
Vi övervinner Satan i kraft av Lammets blod, i kraft av vårt vittnesbörds ord, och vi älskar inte våra liv intill döden (Upp 12:11).
 
 
/Anji
 

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards