Han  lever

Alla inlägg under juni 2023

Av Anji - 8 juni 2023 22:39



                                                      BE STRONG!

 

 

/Anji

2023 · Gospel · Hopp · TRO
Av Anji - 7 juni 2023 19:04

Lidandets nåd

 

En av de största lärdomarna om lidandet i Jobs bok är den, att lidandet blir outhärdligt tungt, om människan inte förstår ändamålet med sitt lidande. Att lida ändamålslöst är en direkt helvetisk pina. Men så fort människan börjar ana, att Gud har sina egna avsikter med att sända henne tider av lidande, lugnar sig hennes hjärta.

Gud är gränslöst stor i sin vishet. Också i detta avseende är han för oss små människobarn den fördolde Guden. Han är den fördolde Guden särskilt i egenskap av lidandets Gud.


Då vi tänker på de fruktansvärda lidanden, som människor fått och får utstå i fängelser, koncentrationsläger, gaskamrar och under många slags tortyr, blir vi stumma inför dessa lidanden och frågor: Hur kan Gud tillåta allt detta?

 

Inför de stora bedrövelserna måste vi sätta handen för munnen, tiga och böja oss inför den fördolde Guden. Något har han dock sagt oss i sitt Ord också om denna sak.

Vi vet, att allt lidande är syndens följd. Utan synd skulle det inte finnas smärta och bedrövelse av detta slag i världen. Men i den enskilda människans liv får vi inte säga, att måttet av hennes lidande är direkt proportionellt mot måttet av hennes synder. Job och Paulus och många andra är de allra tydligaste exempel på detta. Vi lider alla för vår gemensamma syndfullhets skull, fastän lidandena fördelar sig olika på olika människor.

 

Sett i detta ljus innehåller lidandet nåd, för lidandet är då syndens motvikt Petrus säger ju också, att "den som har lidit till köttet har icke längre något att skaffa med synd". Utan denna syndens följd skulle syndens flod svälla och bli ännu större. Men av Guds Ord framgår ännu en annan sanning.

 

Paulus talar om en bedrövelse, som varar ett ögonblick men som bereder åt oss härlighet i översvinnligen rikt mått. Enligt detta har lidandet alltid ett tydligt evighetsändamål. Timligt betraktat kan det verka fullkomligt vanvettigt och rentav ohyggligt. Men sett ur evighetssynvinkel gömmer det ett mycket förnuftigt mål och en stor nåd. Lidandets uppgift är att bereda oss för himlen. Och säkert uppnår inte en enda människa sitt livs mål, om inte lidandet i henne får verka det Gud vill.

 

Udden bryts också av ditt lidande, då du börjar förstå, att det har en alldeles bestämd mening. Och den meningen är att göra dig till en människa, som lämpar sig för himlen. Sådan du är i dina synder kan du inte få komma in i härligheten. Men synderna blir inte uppenbara för dig, om inte Herren genom lidande i en eller annan form uppenbarar dem. Och han uppenbarar dem bara för att kunna rena dig från dem.

När du så här betraktar ditt lidande i evighetens ljus, kan du betydligt lättare bära din börda. Du kan till och med tacka Herren, att han på detta sätt vill leda dig in i härligheten, också om vägen går genom mången glödande ässja.

 

Herre, uppenbara för mig, vad du vill
mig genom det lidande du sänt mig.
Uppenbara för mig avsikten med detta
lidande. Låt mig tydligt förstå, vilka synder
jag nu måste bära fram i ditt ansiktes ljus
för att få befrielse och förlåtelse för dem.
Då du uppenbarar detta för mig, finner
min själ vila i din ledning och i din kärlek.

Bibelord att meditera över: 2 Kor 4: 16-182 Kor 12: 9-10.

Från "Tröstens Gud" av Urho Muromaa.

2023 · Lidande · Life
Av Anji - 6 juni 2023 23:23

 

 

https://www.vaken.se/kennedy-covid-en-gigantisk-pengaoverforing-till-den-nya-aristokratin-av-miljardarer/

 

totalitärt kontrollsamhälle nya aristokratin

Kennedy: Covid en gigantisk pengaöverföring till den ”nya aristokratin av miljardärer”

 

Det är i en intervju med Fox som Robert F. Kennedy Jr kräver svar av både Donald Trump och Joe Biden för den så kallade hanteringen av covid.

 

I mars 2020 hade covid-19 en dödlighet på extremt låga 0,1 procent för personer under 70 år, enligt en svensk studie.

 

Men runt smittan blåstes det upp en massiv skräck, och länder stängdes ner. USA stängde ner.

 

– Jag vill att antingen president Biden eller president Trump förklarar nedstängningarna för oss. Det var ett misstag som kostade 16 biljoner dollar. Vi flyttade fyra biljoner dollar i förmögenhet från medelklassen i det här landet till de superrika. Den här nya aristokratin av miljardärer.

 
Robert F. Kennedy, Jr. argues he can beat Trump and DeSantis in 2024
 
 

Läs mer på swebbtv.seKennedy: Covid en gigantisk pengaöverföring till den ”nya aristokratin av miljardärer”

 

/Anji

 

 

 

Av Anji - 5 juni 2023 23:02


BÖN


Jesaja 55

 

Psaltaren Kapitel 55
Inbjudan till dem som törstar
1 Hör, alla ni som törstar,
kom till vattnet!
Och ni som inte har pengar,
kom och köp säd och ät!
Ja, kom och köp säd utan pengar
och vin och mjölk för ingenting.
2 Varför ger ni pengar
för det som inte är bröd,
era inkomster
för det som inte mättar?
Hör på mig, så får ni äta gott
och er själ njuta av feta rätter.
3 Vänd ert öra hit och kom till mig!
Hör, så får er själ leva!
Jag vill sluta ett evigt förbund
med er,
den trofasta nåd
som jag lovade David.✱
4 Se, honom har jag satt
till ett vittne för folken,
till en furste och ledare för folken.
5 Du ska kalla på ett folk
du inte känner,
ett hednafolk som inte känner dig
ska skynda till dig
för Herren din Guds skull,
Israels Helige,
för han har förhärligat dig.

6 Sök Herren
medan han låter sig finnas,
åkalla honom medan han är nära.
7 Den ogudaktige ska lämna sin väg,
den orättfärdige sina tankar
och vända om till Herren,
så ska han förbarma sig
över honom,
och till vår Gud,
för han vill gärna förlåta.
8 Mina tankar är inte era tankar,
och era vägar är inte mina vägar,
säger Herren.
9 Nej, liksom himlen
är högre än jorden,
så är mina vägar högre än era vägar
och mina tankar högre än
era tankar.
10 Liksom regnet och snön
faller från himlen
och inte återvänder dit
utan vattnar jorden
så att den blir fruktbar och grönskar
och ger säd till att så
och bröd till att äta,✱
11 så ska det vara med ordet
som går ut från min mun.
Det ska inte komma tillbaka
till mig förgäves
utan att ha gjort vad jag vill
och utfört vad jag sänt det till.
12 Med glädje ska ni dra ut,
i frid ska ni föras fram.
Bergen och höjderna
ska brista ut i jubel inför er,
markens alla träd
ska klappa i händerna.
13 I stället för törnsnår
ska cypresser växa upp,
i stället för nässlor
ska myrten växa upp.
Det ska bli till ära för Herren,
ett evigt tecken
som inte ska utplånas.

 

Ps 4:2Svara mig när jag ropar, min rättfärdighets Gud! När jag är trängd ger du mig rum. Förbarma dig över mig och hör min bön!
Ps 5:3Lyssna när jag ropar, min kung och min Gud! Till dig går min bön.
Ps 6:10Herren har hört mitt rop om nåd, Herren har tagit emot min bön.

 

 

Ps 28:2
Hör min bön om nåd när jag ropar till dig, när jag lyfter mina händer mot det allra heligaste i din helgedom.
Ps 28:6
Lovad är Herren, för han har hört mina böner om nåd!
Ps 31:23
Jag sade i min ångest: ”Jag är avskuren från dina ögon!” Men du hörde min bön om nåd när jag ropade till dig.
Ps 38:1
En psalm av David. En bön.

 



/Anji

Av Anji - 4 juni 2023 21:18


Det finns en väg att bli upprättad/Frälsning! JESUS. Messias.

 

 

/Anji


Av Anji - 3 juni 2023 21:55

 

 

https://www.vaken.se/alan-watt-pa-reality-bytes-radio-om-elitens-agenda-med-musikindustrin/

 

Alan Watt som själv arbetade högt uppe inom musikindustrin berättar om hur eliten använt musik för att genomföra sociala förändringar i samhället och hur detta går ändå tillbaka till Platons dagar.

Ljudspelare 

   

OM du inte kan höra detta så gå till LÄNKEN                          ovan!


cuttingthroughthematrix.com




/Anji

Av Anji - 2 juni 2023 23:50

 

 

https://nyadagbladet.se/inrikes/stromlosa-vintrar-inte-langt-borta/

 

 

Strömlösa vintrar inte långt borta

 

PUBLICERAD IDAG 9:43
 - AV SOFIE PERSSON
Trots elimport kan strömmen komma att stängas av på vintrarna framöver.

Om några vintrar kan Sverige drabbas av elbrist, enligt en ny prognos. Svenska kraftnät spår att strömlösa vintrar inte är många år bort.

Varje år redovisar Svenska kraftnät på uppdrag från regeringen hur det svenska elsystemet ska klara både sommaren och kommande vintrar. I den kan man se att elsystemet inte håller jämn takt med den nuvarande elektrifieringen eller den ökade elförbrukningen, vilket på sikt kan innebära att Sverige får elbrist.

– Vi ser en stor ökning av elförbrukningen, men ingen ny produktion. Ekvationen går inte ihop, säger Lowina Lundström på Svenska kraftnät.

 

I vinter spår man att det kommer bli bättre, bland annat på grund av att gasleveranserna till EU ser ut att bli bättre. Däremot flaggar man för att det kan bli problematiskt inför framtida vintrar om det även i år blir ett bortfall av elproduktion.

– Jämfört med när vi presenterade förra årets rapport ser det ut som att omvärldsfaktorerna inför kommande vinter blir bättre. Inte minst är utsikterna för gasleveranserna till EU bättre. Men får vi denna vinter bortfall av elproduktion i samma utsträckning som i vintras, då både Ringhals 4 och Oskarshamn 3 var ur drift vid topplasttimmen, förändras naturligtvis effektbalansen påtagligtsäger Lundström.

Det spås även att elkonsumtionen kommer att öka bland annat på grund av ett elektrifierande av industrin, men också på grund av ett ökat antal elbilar. Ett annat skäl är också att en stor andel av den nya elproduktionen består av vindkraft med relativ låg tillgänglighet under den så kallade topplasttimmen, det vill säga då elförbrukningen är som störst. I vintras var den 21 procent och vintern dessförinnan 22 procent.

Enligt rapporten kan utmaningarna ligga några år bort där man exempelvis pekar på att vintern 2025/2026 kan ligga på en negativ effektbalans, vilket kan innebära att man måste stänga av strömmen för att spara. Detta trots att man räknat med elimport.

 
 
/Anji            /Dela gärna
 
 

 

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards