Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Life

Av Anji - 15 september 2021 23:23

Människovärdet

Text: Yngve Stenfelt

Människan är inte en slump, ett tillfälligheternas spel, utan är skapad av Gud i en plan, i ett syfte att leva livet i gemenskap med Honom i ett högt, intensivt och innerligt förhållande. Älskad av Gud! Hon är ingen robot, utan utrustades redan från början med en fri vilja. Det innebär att hon kan säga sitt ja till denna kärlek och träda in i denna gemenskap med Gud genom Jesus Kristus eller avvisa honom.

När Gud fullbordade sitt skaparverk så skapade han människan till sin avbild – och häri ligger själva grunden till människovärdet. Guds avbild!

“Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem” (1 Mos 1:27).

Den naturliga förbindelsen mellan man och kvinna är starten på ett nytt liv. Livet börjar med befruktningen, här smälter två celler samman och en ny uppstår och livet har tagit sin början för en ny individ. Att dessa självklarheter skall behöva påtalas visar på hur förmörkad vår civilisation blivit.

Gud arbetar i det fördolda i moderlivet med formandet av människan och häri ligger en fortsättning på människovärdets enorma status. Gud formar varje individ och lägger in de trådar i vävnaden som är unikt för varje människa. Ingen är lik den andre men alla är de avbilder av honom!

“Ty du har skapat mina njurar, du sammanvävde mig i min moders liv.Jag tackar dig för att jag är danad så övermåttan underbart; ja, underbara äro dina verk, min själ vet det väl. Benen i min kropp voro icke förborgade för dig, när jag bereddes i det fördolda, när jag bildades i jordens djup. Dina ögon sågo mig, när jag ännu knappast var formad; alla mina dagar blevo uppskrivna i din bok, de voro bestämda, förrän någon av dem hade kommit. Huru outgrundliga äro icke för mig dina tankar, o Gud, huru stor är icke deras mångfald!” (Ps 139: 13-17)

En sak till som är helt enastående – Evigheten!

“Allt har han gjort skönt för sin tid, ja, han har ock lagt evigheten i människornas hjärtan, dock så, att de icke förmå att till fullo, ifrån begynnelsen intill änden, fatta det verk som Gud har gjort” (Pred 3:11).

Hur långt ett jordeliv än blir så är det bara en droppe mot evigheten som aldrig upphör! Därför blir frågan om frälst eller förlorad, himmel eller helvete så angelägen. Förhållandet till Jesus avgör saken!

Och nu kommer jag in på själva tyngdpunkten i människovärdet. Jesus dog och uppstod för alla människor! Gud “kostade på” att betala det högsta pris som någonsin givits för att den i synd fallna människan skulle få en möjlighet till frälsning och gemenskap med Honom. När Jesus utgavs för våra synder blev människovärdet stadfäst för evigt! Inget var dyrbarare för Honom!

“Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv” (Joh 3:16).

Av Anji - 20 augusti 2021 22:41

De oföddas rätt!

”Du har skapat mina njurar, du sammanvävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad. Ja underbara är dina verk, min själ vet det så väl. Benen i min kropp var ej osynliga för dig, när jag formades i det fördolda, när jag bildades i jordens djup. Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit.”
                    Psalm 139:13-16

 

Text: Gertrud Johansson

 

Vi vet att varje människa från befruktningen är en alldeles unik skapelse. Alla anlag finns där för en egen särskild person, med sin helt egna genuppsättning och personlighet.
Det har i vårt Guds- och människofientliga samhälle uppstått en totalt förvrängd syn på det ofödda barnet. Många, många är de som blivit bedragna av fruktansvärda tankegångar, och därför sker aborter i mängd varje dag, år efter år. Den sanna benämningen på detta är ett samhällssanktionerat massmord. Men det framställs som att man värnar om och hjälper kvinnorna.


Barnet i sitt stadium som embryo, har av Gud beretts ett skyddat rum under sin mors hjärta. Där kan det med hjälp av sin mors värme och näring utvecklas tills det är redo att födas. Men i våra dagar har just detta avskilda skyddsrum blivit den farligaste platsen eftersom den inte är synlig för alla. Man har genom sin förvrängda människosyn, vänt begreppen så att barnet framställs som en fiende till sin mamma, en ockupant som man har rätt att döda och avlägsna. Modern har ”rätt till sin egen kropp” säger man. Men vem vakar över det oskyldiga barnets rätt till sin kropp och sitt liv? Har någon blivit gravid av en våldtäkt så är även det barnet en person som är totalt oskyldig och som inte kan straffas för något den inte gjort. Även de barn som kan kännas som ett hot i någons tillvaro, kan när det väl är fött bli det mest älskade och välsignelsebringande. Det är synen på barnet som en egen självständig person jag här vill höja min röst för.


 Till den som är en bekännande kristen vill jag idag rikta en maning. Våga stå upp för sanningen. Res dig upp och protestera mot det som pågår. Döm inte alla de kvinnor som bedragits till att ta till en sådan ”lösning” utan hjälp dem att finna frid hos Jesus som kan förlåta allt och hela såren i själen. Och ställ upp för att hjälpa dem som inte ser sig kapabla att ta emot ett barn. Få dem att förstå att det finns andra och bättre utvägar. Vi som vill värna om de oföddas rätt måste själva vara beredda att hjälpa och stötta.



Det som människorna inte ser, det ser Gud. Han hör de oföddas rop på hjälp, deras tysta ångestskri när de möter sitt öde. Men Gud ser också de tigande kristna som inte vågar höja rösten och vara utanför den politiska korrektheten. Himmelens Gud sörjer över allt detta. Vem vill stå upp för sanningen idag och bli ett hinder för det som sker? Må Gud resa upp soldater i sin arme som kan strida för sanningen idag. Amen.

 

/Anji

Av Anji - 21 juli 2021 23:41


LIV GENOM KRISTUS och hans DÖD/          ..Born to be alive

 


Rom 5:21Liksom synden regerade genom döden, så skulle också nåden regera genom rättfärdigheten och ge evigt liv genom Jesus Kristus, vår Herre.
Rom 6:3Eller vet ni inte att alla vi som är döpta till Kristus Jesus är döpta till hans död?
Rom 6:4Vi är begravda med honom genom dopet till döden för att leva det nya livet, liksom Kristus är uppväckt från de döda genom Faderns härlighet.
Rom 6:6Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp ska berövas sin makt så att vi inte längre är slavar under synden.
Rom 6:8Har vi nu dött med Kristus, tror vi att vi också ska leva med honom.
Rom 6:9Vi vet att Kristus är uppväckt från de döda och aldrig mer dör. Döden har ingen makt över honom längre.
Rom 6:11Så ska också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus.
Rom 6:23Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.

 

 

/Anji

2021 · Hopp · Lidande · Life
Av Anji - 19 juli 2021 23:35


KÄRLEKEN FINNS, ja den finns. MEN man har kanske gömt den eftersom den inte syns så bra???


Jer 31:3Fjärran ifrån uppenbarade sig Herren för mig: ”Med evig kärlek har jag älskat dig, därför låter jag min nåd bli kvar över dig.

I världen tycks kärleken tagit slut!!


Matt 24:12och eftersom laglösheten ökar kommer kärleken att kallna hos de flesta.


1 Kor 13:8Kärleken upphör aldrig. Men profetiorna ska försvinna, tungomålen ska tystna och kunskapen försvinna.
1 Kor 13:13Så består nu tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.


SLÖSA med KÄRLEK! Tiden är kort!

 

 

/Anji

Av Anji - 17 juli 2021 00:43

 

Men tron är en fast tillförsikt om det som man hoppas, en övertygelse om ting som man icke ser.” Heb 11:1

DEN sanna tron sticker in brevet i postlådan för att låta det gå vidare. Misströstan fasthåller det i ena hörnet och undrar varför inget svar kommer. Jag har i min skrivbordslåda några brev, som jag skrivit för flera veckor sedan. Men det råder en viss osäkerhet beträffande adressen eller innehållet, och därför ha de ej avsänts. De ha tillsvidare gjort varken mig eller någon annan glädje. De skola ej heller göra någon nytta förrän jag gett dem ifrån mig och via postföraren anförtrott dem åt posten.

Detta är den levande trons väg. Den anbefaller sin sak åt Gud och låter Honom verka. I den trettiosjunde psalmen ha vi ett gott ord: “Befall din väg åt Herren och förtrösta på honom; Han skall göra det.” Men vi måste först “befalla vår väg åt Herren”, sedan är Han redo att, “göra det”. Tro är att mottaga eller rättare taga emot de gåvor Gud erbjudit. Vi kunna tro, komma, anbefalla och vila, men vi skola aldrig till fullo erfara välsignelsen, förrän vi intagit denna ställning av ständigt mottagande av Herrern.

En troende ung man skrev följande brev till en gammal kvinna, som var djupt bekymrad över sin son: “Ni oroar Er för mycket över honom. Sedan Ni bett för honom på det sätt Ni gjort och anbefallt honom i Guds hand, är det då icke bäst, att Ni upphör att hysa oro för honom? Befallningen: “Haven ingen omsorg” vet ej av några gänser och detsamma gäller ordet: “Kasten alla edra bekymmer på Honom.” Om vi kastat våra bördor på en annan, kunna de då längre trycka oss? Om vi taga dem med oss från nådens tron, är det klart, att vi ej lämnat dem där. Beträffande mig själv och mina böner har jag använt denna prövosten: om jag, efter det jag anförtrott allt åt Gud, i likhet med Hanna icke längre är nedtyngd i mitt sinne, och mitt hjärta icke mera är plågat eller oroligt, då finner jag, att jag bett i tro. Men om jag tar bördorna med mig, är det klart, att jag ej övat tro i min bön.

Från “Källor i öknen” av Mrs. Chas. E. Cowman.

“Hjälp mig då att aldrig taga
bördan som är lagd på dig,
åter på min egen skuldra
att ånyo trycka mig!

Nej, må jag ej blott den kasta,
som du själv mig bjudit har,
men och låta den för evigt ligga,
Herre, på dig kvar!Då skall och från, mina läppar
tränga till din tron en gång
icke blott ett rop ur djupen,
utan och en jubelsång:
“Mig och mina bördor bar du,
tills var börda lyftes av,
pris och tack ske dig, o Herre,
som åt mig och seger gav!”

L. S.

 

 

/Anji


 


2021 · Life · TRO
Av Anji - 19 juni 2021 22:59

/Anji

Av Anji - 29 maj 2021 22:44





Tänk vad som kan ske!!     Gud är god.

 


/Anji

 

 

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards