Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Life

Av Anji - 7 april 2022 00:01

PÅSK/ påsken är nära 

Den Uppståndne visar sig 

Matteus Kapitel 28

Jesus uppstår ur graven

1 Efter sabbaten, i gryningen den första veckodagen✱, gick Maria Magdalena och den andra Maria för att se på graven.
2 Då blev det en kraftig jordbävning, för en Herrens ängel kom ner från himlen. Han gick fram och rullade bort stenen och satte sig på den. 3 Hans gestalt var som blixten, och hans kläder var vita som snö. 4 Vakterna skakade av skräck för honom och blev som döda.
5 Men ängeln sade till kvinnorna: "Var inte rädda! Jag vet att ni söker Jesus, den korsfäste. 6 Han är inte här, han har uppstått som han har sagt! Kom och se platsen där han låg. 7 Och gå genast och säg till hans lärjungar att han har uppstått från de döda. Se, han går före er till Galileen. Där ska ni få se honom. Nu har jag sagt er det."
8 De skyndade då genast i väg från graven. Med bävan och stor glädje sprang de för att berätta det för hans lärjungar.
9 Plötsligt mötte Jesus dem och hälsade dem✱. De kom fram och höll om hans fötter och tillbad honom. 10 Då sade Jesus till dem: "Var inte rädda! Gå och säg till mina bröder att de ska gå till Galileen. Där ska de få se mig."

Vaktstyrkans rapport

11 Medan de var på väg, kom några ur vaktstyrkan in i staden och berättade för översteprästerna om allt som hade hänt. 12 Dessa samlades med de äldste och beslöt att ge soldaterna en stor summa pengar 13 och sade: "Säg så här: Hans lärjungar kom på natten och rövade bort honom medan vi sov. 14 Och om ståthållaren får höra det, så ska vi tala med honom och se till att ni inte behöver oroa er." 15 De tog emot pengarna och gjorde som de blivit tillsagda, och detta rykte är spritt bland judarna än i dag.

Jesu missionsbefallning

16 De elva lärjungarna gick till Galileen✱, till det berg dit Jesus hade befallt dem att gå. 17 När de fick se honom tillbad de honom, men några tvivlade✱.
18 Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.  19 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn 20 och lär dem att hålla✱ allt som jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut."
 
 
 

JESUS LEVER.

 

/Anji

2022 · BIBELN · Lidande · Life · Påsk
Av Anji - 26 mars 2022 22:52

 

 

https://nyadagbladet.se/it-overvakning/sa-ska-eu-diktera-informationsflodet-pa-sociala-medier/

 

Under en nyligen anordnad konferens klargjorde EU-kommissionen att en ny lag, som ska bekämpa vad man benämner som ”falska nyheter” och ”desinformation” på sociala medier, är på snar ingång i unionen.

Medborgarrättsaktivister uttrycker nu oro för att lagen kan ha en isande effekt på det demokratiska samtalet.

”Digital Services Act” (DSA) som lagen kallas, innebär bland annat kraftiga böter för sociala medieföretag som inte lyder Bryssels nya riktlinjer för vilka nyheter som får delas eller inte delas av EU:s medborgare.

 

 

Läs Artikeln....

 

 






 

/Anji

 

 

 

 

Av Anji - 22 mars 2022 21:31

 

 

https://theholyremnant.com/2022/03/22/en-uppstandelse-kan-bara-foregas-av-en-dod/?fbclid=IwAR2HoZCTmDpCaAN_6g72A904CEPg-cHxA5ZAVU4FDaqDKotm6xlJBNAirIc

 

Det är bara den som är död som kan uppstå. Hur vi ser på oss själva avgör hur vi lever i den här världen. Vad har du din blick fäst på? Vad håller du för kärt? Vad leder dina steg? Hur talar du med andra? Vad finns i dig?

Hur kan någon bli en ny skapelse om den inte dött? 2 Korintierbrevet talar om den nya skapelsen i Kristus Jesus, men vad många har missat är att det talar först om att dö med Kristus. Vi läser:

Ty Kristi kärlek driver oss, eftersom vi är övertygade om att en har dött i allas ställe, och därför har alla dött. Och han dog för alla, för att de som lever inte längre skall leva för sig själva utan för honom som har dött och uppstått för dem. Därför känner vi inte längre någon på ett ytligt sätt. Även om vi lärt känna Kristus på ett ytligt sätt, känner vi inte honom längre så. Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit. Allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst. Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott åt oss försoningens ord. Vi är alltså sändebud för Kristus. Det är Gud som förmanar genom oss. Vi ber å Kristi vägnar: låt försona er med Gud. Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud. 2 Kor 5:14-21

 

Uppståndelse föregås alltid av död. Du kan inte uppstå om du inte dött. När vi använder dessa ord blir det fel och tomt eftersom man märker hur det egentligen ligger till i mångas liv. De är fortfarande vid liv och lever i allra högsta grad. Den nya skapelsen kan inte framträda förrän vi verkligen lagt av vår gamla människa, och synden kommer plåga oss och leda oss vare sig vi vill eller inte, så länge vi inte utrustar oss med samma sinnelag som Kristus Jesus och Paulus. Vår Herre och hans apostel levde för Gud. De levde till hans ära, till hans rikes utbredning och inte för sin egen skull, inte för sitt namns skull utan för Guds namns skull och hans rikes utbredning.

 

En sann kristen är en som lagt ner sitt eget liv, sina egna ambitioner och nu följer Herren Jesus. Vi kan inte vara efterföljare av två riken. Det är antingen eller. Antingen är man en Jesu lärjunge eller så är vi världens barn. Som allt i Bibeln så är det svart eller vitt. Det går inte kompromissa och ta lite av Gud, och lite av världen, lite njutning och lite Guds vila. Den som är död klarar allt, orkar allt, eftersom det inte är mänskliga motiv som ligger till grund för något han gör. Det är Guds kärlek som driver denne fram. Guds kärlek driver oss, och uppståndelsekraften, samma kraft som uppväckte Jesus Kristus från de döda, styrker nu oss och gör oss levande med Kristus.

 

I honom blev också ni omskurna, inte med människohand, utan med Kristi omskärelse, då ni avkläddes er syndiga natur och begravdes med honom genom dopet. I dopet blev ni också uppväckte med honom genom tron på Guds kraft, han som har uppväckt honom från de döda. Ni som var döda på grund av era överträdelser och er oomskurna natur, också er har han gjort levande med Kristus. Han har förlåtit oss alla överträdelser och strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset. Han har klätt av väldena och makterna och förevisat dem offentligt, när han på korset triumferade över dem. Kol 2:9-15

 

Genom dopet har vi tagit del av både Kristi död och Kristi uppståndelse. Genom dopet har vi lagt av den gamla människan, som går under på grund av begäret som finns i världen. Det är så vi ska se på oss själva: vi har dött med Kristus, och lever nu för Gud i Kristus Jesus. Detta synsätt leder till ett liv med Kristus, i gemenskap med honom i ande och sanning. Vi kan inte längre följa synden och njuta av det världen har begär till. Vi har fått en ny inriktning i våra liv och har blicken fäst på den himmelska lönen, på segerkransen som vi ska få på den dagen Jesus uppenbarar sig och hämtar hem sina heliga.

 

Men kristenheten har tappat blicken på det himmelska, och fäst sina ögon på det jordiska. Det medför död och lidande som inte är efter Guds vilja. Den som är köttslig tänker på det som hör jorden till och den som är andlig tänker på det som hör Anden till. Romarbrevet säger så här:

 

Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden. De som lever efter sin köttsliga natur tänker på det som hör till köttet, men de som lever efter Anden tänker på det som hör till Anden. Köttets sinne är död, men Andens sinne är liv och frid. Köttets sinne är fiendskap mot Gud. Det underordnar sig inte Guds lag och kan det inte heller. De som följer sin syndiga natur kan inte behaga Gud. Rom 8:4-8

 

Det är så märkligt att församlingen har tappat bort det grundläggande i kristen tro, och nu lever som att Guds ord inte är sant. Vi har på något konstigt sätt fått för oss vi kan leva hur vi vill. Vi har hittat bortförklaringar genom Guds eget ord, men vi har inte brytt oss om att se helheten. I Kolosserbrevet talar Paulus om dopet men också vad som händer när vi förstått att vi är död med Kristus:

Då ni alltså har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida. Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden. Ty ni har dött och ert liv är dolt med Kristus i Gud. Kol 3:1-3

 

Hur kan vi ha blivit så bedragna att vi nu har fäst blicken på det jordiska istället för det himmelska? Jesus undervisar ju så enkelt om att söka Guds rike och hans rättfärdighet först. Det vill säga: detta är det viktigaste. För hur är det möjligt att leva ut Guds liv, om vi inte först förstår att älska honom som gett livet? Kan vi älska människor utan att först älska Gud? Är det möjligt att leva ett kristet liv utan agape – Guds kärlek? Vi älskar därför att han först har älskat oss, och när vi lägger av vårt gamla liv ner för hans fötter, visar vi honom kärlek och respekt. Till Guds ära ger vi honom allt vi har. Kristus får då den lön han har förtjänat, och den lön han förväntar sig.

 

Döda därför era begär som hör jorden till: otukt, orenhet, lidelse, lusta, och girigheten som är avgudadyrkan. Allt sådant nedkallar Guds vrede över olydnadens barn. Kol 3:5-6

Men hur dödar vi våra begär?

 

Om ni lever efter köttet kommer ni att dö. Men om ni genom Anden dödar kroppens gärningar skall ni leva. Ty alla som drivs av Guds Ande är Guds söner. Rom 8:13-14

Vi är inte längre, eller ska åtminstone inte längre vara som olydnadens barn, som vredens barn som inte vill höra och göra Guds vilja. Olydnadens barn lever efter sitt eget förmörkade förstånd och har ingen del av det liv vi har fått i Kristus Jesus.

 

Svaret är: Var lydig Guds ord!

 

 

Hur kan vi som har fått smaka Guds goda sen kasta bort det som något dåligt? Det måste komma att betyda något mer än ett amen. Gav Jesus sitt liv i onödan? Hör varningen från Paulus:

Men jag är rädd för att liksom ormen med sin list bedrog Eva, så skall också era sinnen fördärvas och vändas bort från den uppriktiga och rena troheten mot Kristus. 2 Kor 11:3

 

Har inte församlingen bedragits och vänts bort från den uppriktiga och rena troheten mot Kristus, när döden och uppståndelsen och livet med Kristus har glömts bort? Nu predikas en annan Jesus, i ett annat evangelium, genom en annan ande, helt i motsats till vad den ursprungliga församlingen fick lära.

Kanske dags att ta Jesu varning från Uppenbarelseboken på allvar!

 

Jag känner dina gärningar. Du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore kall eller varm. Men eftersom du är ljum och varken varm eller kalla, skall jag spy ut dig ur min mun. Du säger: Jag är rik, jag har vunnit rikedom och behöver ingenting, och du vet inte att just du är eländig, beklagansvärd, fattig, blind och naken. Jag råder dig att av mig köpa guld som är renat i eld, så att du blir rik, och vita kläder att skyla dig med, så att din skamliga nakenhet inte syns, och salva att smörja dina ögon med, så att du kan se. Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Var därför ivrig och omvänd dig. Se, jag står för dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig. Den som segrar skall få sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Fader på hans tron. Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingarna. Upp 3:15-22

 

22 MARS, 2022

 

Av Anji - 10 mars 2022 19:42

 

Väpnat  angrepp mot Sverige kan inte uteslutas

 

https://www.friatider.se/forsvarsmakten-vapnat-angrepp-mot-sverige-kan-inte-uteslutas

 

10 mars 2022 kl 17.03

 

INRIKES. Försvarsmakten går nu ut med bedömningen att ett väpnat angrepp mot Sverige inte kan uteslutas. Det är oklart vad det betyder eller vilka underrättelser man lutar sig mot.

 
 

Försvarsmakten vill nu ha hjälp att identifiera eventuella sabotage- eller underrättelseoperationer på svensk mark.

– Alla måste förstå att vi är del av ett land med ansvar. Alla kan vara mer uppmärksamma. Följ nyhetsrapportering, var kritisk mot information ni tar till er, värdera och för ingen information vidare som inte är säkerställd, säger ÖB Micael Bydén till Aftonbladet.

Marinen har samtidigt bett öbor i Stockholms skärgård att hålla utkik efter periskop och onaturliga svallvågor, samt att filma iakttagelser och formulera med ord vad det är man ser.

 

https://www.friatider.se/svenska-matpriser-vantas-skena

 

Svenska matpriser väntas skena

Publicerad 8 mars 2022 kl 09.48

 

EKONOMI. Inflationen i Sverige väntas nu börja leda till markant dyrare matpriser.

 

– Jag tror att man ska vara beredd på att inflationen kan bli rejält hög under 2022, säger Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea, till Sveriges Radio.

Inflationen var redan före kriget i Ukraina den högsta på flera årtionden. De rusande energi- och drivmedelspriserna förväntas leda till att även priserna på mat och annat stiger kraftigt.

Både Nordea och Swedbank tror på en ökning av livsmedelspriser på åtminstone 5 procent senare i år.

– Det har funnits en fördröjningseffekt, bland annat därför att dagligvaruhandeln binder en stor del av sina inköp på längre kontrakt. Men nu ser vi i statistiken att matpriserna steg ganska tydligt i december och januari. Vår bedömning är att det bara är början, särskilt med tanke på kriget och dess effekter, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, till Dagens Industri.

Torbjörn Isaksson tror att Riksbanken kommer att göra en "rejäl uppjustering" av sin inflationsprognos i nästa penningpolitiska rapport i april.

 



/ANJI


Av Anji - 4 mars 2022 20:37


KÄRLEKEN, Ja den som ALLA BEHÖVER!  VAD är KÄRLEK?


 

Se:

 

2 Thess 2:10Med ondskans alla konster bedrar han dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot kärleken till sanningen så att de kunde bli frälsta.
2 Tim 1:7Gud har inte gett oss modlöshetens ande, utan kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande.
Filem 1:9vill jag hellre vädja för kärlekens skull. Jag, Paulus, en gammal man och nu en Kristi Jesu fånge,
Heb 13:1Håll syskonkärleken levande.
1 Pet 4:8Framför allt ska ni visa uthållig kärlek till varandra, för kärleken överskyler många synder.
1 Pet 5:14Hälsa varandra med kärlekens kyss. Frid vare med er alla i Kristus.
2 Pet 1:7i gudsfruktan syskonkärlek och i syskonkärleken kärlek till alla människor.
1 Joh 3:16Genom att han gav sitt liv för oss har vi lärt känna kärleken. Så är också vi skyldiga att ge våra liv för våra bröder.
1 Joh 4:7Mina älskade, låt oss älska varandra, för kärleken kommer från Gud. Var och en som älskar är född av Gud och känner Gud.
1 Joh 4:10Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud, utan att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder.
1 Joh 4:16Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den. Gud är kärlek. Den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom.
1 Joh 4:17Så har kärleken nått sitt mål hos oss: att vi har frimodighet på domens dag. För sådan han är, sådana är också vi i den här världen.
1 Joh 4:18Det finns ingen rädsla i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan, för rädsla hör samman med straff. Den som är rädd är inte fullkomnad i kärleken.
1 Joh 5:3Detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Och hans bud är inte tunga,
2 Joh 1:6Och detta är kärleken: att vi lever efter hans bud. Detta är det bud ni har hört från början: att ni ska leva i kärleken.


VÄRLDEN BÖRJAR BLI ALLTMER KÄRLEKSLÖS. Gud är KÄRLEK.

 

 

 


/Anji

Av Anji - 13 februari 2022 23:10

 

 

https://theholyremnant.blogspot.com/2014/12/det-kristna-livet.html 

 

ARTIKEL:

 

Det råder stor förvirring i kristenheten om det kristna livet. Jag är ingen auktoritet inom kristenheten. Däremot har jag vaknat och insett att livet med Kristus är inte lätt. Det finns offer man får göra dagligen. Det finns en smal väg som också är en en svår väg, som ibland, eller oftast är en ensam väg, som vi måste följa. Jesus har inte kallat oss till ett enkelt liv med lyx och flärd. Han har inte kallat oss till ett liv i lugn och ro. Nej, han har lovat oss att förföljelse och hat kommer när vi vill och önskar följa honom helhjärtat. Jag förvånas över hur rätt han har i allt.
 
När han själv vandrade på jorden var han hatad av de religiösa och de egenrättfärdiga. De försökte stena honom flera gånger för att han predikade och rev ner religiösa föreställningar. Det tålde inte fariseerna och de skriftlärde. Hans egen familj vände sig emot honom och hans bröder trodde inte på honom. Jag undrar vad som hände med Josef, hans styvpappa. Man läser inget om honom i evangelierna. Kan han ha vänt sig emot honom? Hans mamma trodde honom. Det läser vi i alla evangelierna.
 
Jag får ofta höra av de religiösa att jag inte gör som Jesus befallt och min fråga blir då: Hur vet du det och visa mig gärna var det står i bibeln att jag gör fel?
 
Jag ser utifrån bibeln hur jag skall leva, jag har den helige Ande som undervisar mig om allting. Jag behöver ingen som lär mig, utan smörjelsen lär mig. Om jag har en sådan stark övertygelse att jag vandrar inför Gud som Gud vill och önskar, vem kan då övertyga mig om annat? Vem kan då anklaga mig, Kristus är den som frikänt mig? Vem kan fördöma mig? Gud är den som känner mitt hjärta och han vet och jag vet att jag vandrar inför honom av ett rent hjärta. Finns det synd, tar han bort den. Om jag gör fel, tillrättavisar han mig. Vem är då du som fördömer din bror? Du ställer dig då över lagen och blir lagens domare och inte dess görare.
 
Jag tar däremot till mig tillrättavisning enligt Guds ord, men jag tar inte till mig obefogad kritik, utan grund i ordet. Jag har inte tänkt låta lögn och osanning ta ifrån mig min glädje i Herren. Jag gläder mig alltid i Herren, alltid, även när jag är nerstämd kan jag glädja mig i Herren.
 
Oavsett så är Kristus viktigare för mig än mitt eget liv, och jag är så glad jag har Jesus och jag kan med största övertygelse och säkerhet säga: Kristus bor i mig.
 
Amen.
Det kristna livet  /Jon-Are P
 
/Anji

 

Av Anji - 12 februari 2022 13:36

 

 

https://nyadagbladet.se/miljo/mata-faglar-med-brod-bra-eller-daligt/

 

MATA INTE FÅGLAR MED BRÖD.

 

PUBLICERAD IDAG 9:32
 - AV SOFIE PERSSON

Att mata eller inte mata – fåglar med bröd – det är frågan. Det korta svaret är att det bästa egentligen är att ge dem något annat att äta.

Att mata vilda fåglar med brödbitar är något som människan sysslat med i många år och för många är det ett trevligt sätt att skapa en relation till naturen och djurlivet. På senare år har det dock diskuterats flitigt huruvida bröd faktiskt är bra för fåglarna eller inte. Många säger att bröd är helt okej att använda som matning samtidigt som andra menar att det rentav kan vara farligt för fåglarna.

Bröd är näringsfattigt

Vissa menar att bröd sväller i fåglarnas magar och att det därmed kan orsaka skada på dem, i värsta fall döden. Detta ska dock vara en myt och inte stämma, skriver Land.se. Likaså gäller för okokt ris, som man ofta slänger ut vid bröllop, som man i årtionden sagt sväller i fåglarnas magar för att sedan orsaka en plågsam död – något som också ska vara en ren myt.

Däremot är bröd näringsfattigt, påpekar Lotta Berg, veterinär och professor vid Sveriges Lantbruksuniversitet och ordförande för Birdlife Sverige.

– Bröd och bullar och sånt innehåller mest tomma kalorier och inte mycket näring. Det är inte farligt att lägga ut lite brödsmulor, men det ger knappast fåglarna något, sade Berg.

Kan utveckla defekt på vingarna

Om fåglar äter mycket bröd finns det därför en risk att de missar andra viktiga mineraler och vitaminer, vilket i sin tur kan leda till en risk att fåglarna exempelvis får missbildade vingar. Så kallade ”änglavingar” är en defekt som gör att vingarna växer fel och innebär att fågeln inte kan flyga. Enligt Andreas Forsman, som arbetar vid Stockholm Vildfågel Rehab, kan en felaktig kost göra att fåglarna utvecklar defekter på vingarna.

– Det som händer är att fåglarna väljer brödet framför deras ordinarie föda, vilket gör att de inte utvecklas på rätt sätt. Skelettet blir mjukt och de kan så småningom utveckla en missbildning på vingen, så kallad änglavinge, säger Forsman till Mitt i Stockholm.

Att fåglar får i sig lite bröd är dock inte farligt i sig, men undvik mögligt bröd – det kan däremot vara farligt för dem. Kom också ihåg att fåglarna klarar sig utan bröd – det är inte nödvändigt för dem för att överleva. Det bästa är dock att mata med andra saker.

Vid matning under vintern till sjöfåglar rekommenderar man istället:

  • Havre- och kornkross
  • Sallad
  • Fågelfrön (Dock ej oskalade fågelfrön då skalet kan skada fågeln)
  • Vindruvor

Stockholm Vildfågel som kommer med tipsen rekommenderar samtidigt inte att mata sjöfåglar under sommaren, då har de gott om mat. Under vintern är det dock mer ont om mat.

Ofta kan man exempelvis se  

många gräsänder samlas kring stora vattendrag, anledningen till att det är så många är för att de föds upp i jaktsyfte – men sedan skjuts det inte lika många. Dessa änder har inte lärt sig om flyttning och många blir därför kvar under vintern.

 
 
/Anji
 

 

Av Anji - 24 januari 2022 19:40

 

https://newsvoice.se/2022/01/mardrommen-osterrikevittne/  LÄS I LÄNKEN

 

 

Mardrömmen i Österrike – Vittne berättar om vidriga omständigheter


COVIDKRISEN. “Vi bör organisera oss så att vi kan ta emot de som flyr undan giftinjektionerna. Situationen i Österrike just nu är fruktansvärd”, det skriver en NewsVoice-läsare som förmedlar ett skrämmande vittnesmål från Österrike, en svensk som kan bli medicinsk flykting berättar.


Text: anonymt vittne från en svensk i Österrike | Bild: Österrikes regering poserar. I centrum står förbundskansler Karl Nehammer som ersatte Alexander Schallenberg i oktober 2021. Foto: BKA/Wenzel. Licens: CC BY 2.0


Jag bor sedan 15 år i Österrike och har verkligen älskat landet, men nu känns det oerhört tungt och mörkt här. Befolkningen är väldigt påverkad, man känner riktigt hur tunga energierna är.


Här är de regler och förordningar vi har att hålla oss till i dagsläget den 17 januari 2022:


  • Sedan mitten av november 2021 befinner sig alla ovaccinerade i lockdown.
    Det innebär att vi inte får lämna hemmet i annat fall än till jobb, handla mat, gå till läkare och apotek.
  • Vi får ta en promenad, men detta får man göra ensam.
  • Lämnar vi hemmet i annat fall är det böter (böter runt 300 euro)
  • Ovaccinerade skall sitta i lockdown tills den dagen vi tar vaccinet. Österrike har hittills haft 4 lockdowns för alla, den längsta varade 6 månader.
  • Ovaccinerade inte får gå in i några affärer, restauranger, besöka kroppsnära tjänster (frisör, mässor m.m)
  • Butiksägare måste scanna QR-koden i covidpasset på alla kunder innan de kommer in i butiken. Många har en vakt stående vid ingången så att inga ovaccinerade slinker in.
  • Polisen gör kontroller och hittar de en ovaccinerad får ägaren till butiken/restaurangen 3 600 euro i böter och riskerar 4 månaders fängelse.
  • Både vaccinerade och ovaccinerade måste bära FFP2 mask inomhus. Oavsett vart du befinner dig (förutom i ditt eget hem) inomhus (offentliga platser) måste masken bäras. Polisen kontrollerar och det är 90 euro i böter vid överträdelse.
  • Nytt sedan en vecka är att vi också måste bära PPF2 mask utomhus då 2 meters avstånd inte kan hållas. Polisen kontrollerar och det är 90 euro i böter vid överträdelse.
  • Både vaccinerade och ovaccinerade måste göra ett PCR-test varje dag för att kunna jobba. Arbetsgivare kontrollerar inför varje arbetspass.
  • Karantänregler: Har du varit utomlands och varit i kontakt med en smittad eller är smittad måste du sitta 10 dagar i karantän. Du får inte lämna huset under några omständigheter, inte ens gå ut med sopor.
  • Polisen kan komma och kontrollera att du är hemma när som helst under dygnets timmar. Bryter du mot karantänreglerna är det 1450 euro i böter.
  • Endast vaccinerade eller tillfrisknade får tillåtelse att komma in i Österrike. Är du ovaccinerad nekas du inträde och måste vända om. Militären kontrollerar på flygplatsen och polisen kontrollerar vid gränserna.
  • Ovaccinerade har utegångsförbud mellan kl 22:00 till 06:00.
  • Regeringen har sänkt giltighetstiden på vaccinpassen. Från början var de 12 månader giltiga, sedan sänkte de till 9 månader. Från och med 1 februari gäller de endast 180 dagar. Det pratas om att de kommer sänka till 4 månader. Det innebär att man måste ta en ny spruta var fjärde månad, annars blir du klassad som ovaccinerad och alla dina rättigheter försvinner. I dagsläget måste alla ta tre doser för att få ett pass.
  • Max 10 personer får träffas privat samtidigt, alla måste vara vaccinerade.
  • Endast vaccinerade får göra besök på sjukhus och ålderdomshem. Utöver vaccinintyget måste de även ha ett PCR-test.
  • Är du ovaccinerad och behöver söka hjälp på sjukhus, måste du först ta ett PCR-test. Undantaget är om du kommer med ambulans, då får du vård trots avsaknad av vaccin och PCR-test, men test tas så snart du kommit in på sjukhuset.
  • Är du inte riktigt så dålig att du måste komma med ambulans, utan kan gå in själv med tex magont måste du först invänta PCR-resultatet och komma tillbaka nästa dag.
  • Från och med 1 februari skall det bli vaccintvång i Österrike. Regeringen röstar om det idag den 20 jan. Alla partier förutom FPÖ (typ SD) är för tvång, så de lär få igenom detta.
  • Det blir 600€ i böter var tredje månad fram tills att du vaccinerar dig, du riskerar också 1 års fängelse.

Det finns säkert ett par regler till som vi måste förhålla oss till, men jag minns dem inte alla just nu. Det är en befrielse att kunna åka upp till Sverige emellanåt – på coronasemester, och få smaka på ett lite mer normalt liv.


Håll lågan uppe och var starka!

 


Text: anonymt vittne från en svensk i Österrike

 

/Anji

 

 

 

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards