Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Korset

Av Anji - 19 januari 2023 23:28

king-james-bible-kjv Människor gillar inte bibeln, och vill inte läsa ur den. MEN det märkliga är att Guds ord står där och det är sant.  Kan du förklara att det som skett och sker i världen, det står där i denna bok.

 

..........Nya troende kom från olika håll och de påföljande generationerna hade inte tillgång till den bibel vi känner idag. ....Mycken villolära kom därvid in jämte katolikernas kyrkotraditioner. Det är ju inte bra.

MEN när man lär känna JESUS då förstår man VAD SOM ÄR RÄTT OCH FEL.

Läs mer här på sidan och du kan se  att det finns mycket att läsa om. No Church säger jag.

Önskar dig allt gott och frälsningen.

 

/Anji

 

Don't forget

 

 

 

 

Av Anji - 10 januari 2023 22:32

Korsets hemlighet


Men vad mig angår, så vare det fjärran ifrån mig att berömma mig av något annat än vår Herres, Jesu Kristi, kors, genom vilket världen för mig är korsfäst, och jag för världen” Gal 4 /Korset Paulus liv var fast bundet vid korset. Bland korintierna ville han inte veta av något annat än Jesus Kristus och honom såsom korsfäst. Till galaterna skriver han, att korset är hans enda beröm. Korset fanns alltid i centrum av hans liv. Det var hans kraftkälla. Hur skall man förstå det?Kanske vi förstår det bäst, om vi tänker på att nådens tron var just vid korsets fot. Genom att vara bunden vid korset var Paulus bunden vid nådastolen.

Blodet på korset hade tagit bort hela världens synd och även hans synd. Detta hade Gud beslutat redan långt före hans födelse. På den stora försoningsdagen på Golgata, då hela världens synd togs bort, lyftes syndens dom av mänskligheten, alltså också av Paulus.Medan han rasade mot de kristna, var han hela tiden under korsets nåd. Det förstod han visserligen först senare. Men när han förstod detta, förstod han också korsets innersta hemlighet. Och korsets innersta hemlighet är den, att Herren har benådat hela världen för sin egen skull redan långt innan en enda människa ångrat sina synder och gjort bättring.

Denna värld är skapad i korsets skugga. Försoningen på korset är lika gammal i Guds plan som världens skapelse.Detta betyder, att nådastolen funnits vid korsets fot från begynnelsen, fastän människorna inte har vetat det. Det är just insikten om detta, som drar oss till korsets fot.


Korset betyder syndernas förlåtelse. Korset betyder rening i Lammets blod. Korset betyder befrielse från syndens dom och herravälde. Korset betyder att vi helgas att vara Jesu Kristi egna.Därför är korset som en gränspåle mellan allt det gamla — syndens herravälde, världen — och Guds rike. På korset är allt det gamla korsfäst. Paulus säger till och med, att han själv är korsfäst med Kristus. Därför betyder korset för oss den allra största befrielsedom, ty för dem som är i Kristus Jesus finnes ingen fördömelse mer. Fördömelsen utplånades just på korset.Har denna korsets hemlighet klarnat också för dig?

Har fördömelsen utplånats också från ditt samvete? Kan du tro, att samtidigt som du i dig själv är en dömd och förtappad syndare, är du i Kristus rättfärdig och helig?Häri gömmer sig hemligheten med allt kristen-liv. Den som rätt förstår detta, han förstår rätt den kristna trons djupaste sanning. Den största sanningen i vår lutherska kristna åskådning är, att varje ögonblick vara fullkomligt rättfärdiggjord i Kristus, utan all egen förtjänst eller möjlighet, endast av hans stora barmhärtighet. Och den som riktigt lever sig in i detta, kan varje dag från morgon till kväll fröjdas över Guds levande nåd.



Herre, jag kan inte nog tacka dig,
att du också har rättfärdig gjort mig
av idel nåd för Kristi blods skull,
och att den rättfärdighetsdräkt,
som jag en gång kläddes i, får vara
min oföränderliga klädnad genom hela
livet, om jag bara varje stund är villig
till ny bättring.
 Bibelord: Rom 5.

 

Från ”Tröstens Gud” av Urho Muromaa.


/Anji

Av Anji - 8 januari 2023 21:51


DETTA ÄR EN KRISTENS LIV och TACKSAMHET.  Vi lever i olika världar.


DENNA VIDEON ÄR DEN VERKLIGHET VI LEVER I NU! OCH DEN KAN VI INTE RÅ PÅ, detta står det om i BIBELN! NWO

 


 

BILL GATES och han VANSINNIGA AGENDA 2030:


VAd säger du om filmerna?    /ANJI


SENA TIDER NU!!

 

 

Av Anji - 20 november 2022 17:21

  •       

ALLA MÄNNISKOR BÄR PÅ PROBLEM AV NÅGOT SLAG; 


STORA O SVÅRA SORGER ELLER ANDRA BEKYMMER.


MEN JESUS/GUD  HJÄLPER I ALLT

 

DET VET JAG!


OM HAN INTE FUNNITS VID MIN SIDA HADE 


JAG INTE ORKAT, DÅ,

 

NÄR DET VAR VÄRST AV SORG.

 



LÄS MER OM  JESUS HÄR PÅ SIDAN!

 

 

 

Människor skall ge upp andan av skräck, i väntan på det som skall komma över världen. Ty himlens krafter skall skakas. 
 

..... och fler bibelställen talar om vad som skall ske på jorden. Folk kommer att ge upp andan av förskräckelse, ja så står det.....

 

Gud har ändå allt under kontroll och honom kan vi lita på, ALLTID, Trots allt som sker har han allt under kontroll. Är du ett Guds barn behöver du inte frukta för tiderna som kommer. Gud inger oss inte fruktan men Satan är duktig på att skrämma folk. Lita på Gud! Ge ditt liv till Jesus!

 

/Anji

 

 

 

 

 


Av Anji - 4 november 2022 20:03


Vet du?  det kostar allt att FÖLJA ESUS. 

ALLT, allt i ditt liv får värderas om och försvinna sedan.

INNAN nu Jesus kommer tillbaka MÅSTE de TROENDE vara BEREDDA på KRIG, både krig i världen och  KRIG OM DIN PERSON/LIV!

 

SE VIDEO  och LYSSNA!




Har du frågor om detta så skriv gärna här på sidan i kommentarerna.


/Anji


Av Anji - 3 november 2022 20:20

 

 

Vad är humanism? Varför är det så mycket av den varan idag tror du? Det blir fler och fler som inte tror på att Gud existerar eller inte har skapat jorden och oss m m. Varför talar man så mycket om det?

 

Humanism:

Humanism är en filosofisk livsåskådning som sätter människan i centrum i stället för GUD. Människan är alltings mått, en humanistisk produkt. Humanismen utgår enbart från människan själv, och sätter människan i centrum- inte Gud. Att vara humanitär betyder medmänsklig. Humanismen är den livsfilosofi som förnekar Gud som skaparen av allt och allaMan säger då: Människan är inte något unikt, hon är inte skapad av Gud.

 

Ingen har sett Gud, därför finns han inte. — Ja så säger man mer och mer nu.

Det är så populärt att vara humanist nuförtiden, och det ligger i tiden, eftersom Satan har bråttom med att förstöra så mycket som möjligt och hålla människor BORTA från Gud. Därför måste han sätta dessa tankar i så många människors huvud som möjligt. Ju fler som anammar dessa felaktiga och icke sanna tankar- desto bättre är det ju för Lögnens fader.

 

Ju fler som diskuterar Guds icke-existens och ju fler som får tankarna på att det INTE finns någon Gud, det är ju bra för dem som vill ha ett annat samhälle- avsaknaden av Gud i samhället.

Det är verkligen illa då tidningarna nu går ut med frågor till folk om de tror på Gud- och man får läsa: Gud finns nog inte.

 

Det är med sorg i hjärtat som jag skriver dessa orden på denna sidan idag, för jag är verkligen allvarligt oroad över människors inre. Gud är inte heller glad att det finns så många människor (som HAN har skapat) som vänder sig ifrån honom. Jag har hört på ’nyheterna’ att svenska församlingar får stänga igen, de kostar för mycket och det är många olika slags nedskärningar på gång. Ja mig spelar det ingen som helst roll om de lägger ner Svenska Kyrkan m m, för jag tycker inte att de lär ut något av värde där. Det blir ju faktiskt (det är) färre och färre kyrkobesökare och det finns ett stort antal tomma bänkar i kyrkorna. Varför det då? Jo för att inte JESU BUDSKAP predikas, och för att den vanlige svensken inte får en vettig chans längre att finna Gud.

 

Det pratas så mycket i denna humanismens tidevarv så det är skrämmande. Kyrkor och församlingar kör med ett urvattnat evangelium ja om man nu får höra något slags evangelium över huvud taget! Så vad gör vi nu då, vi som tror? TROR vi på en stor GUD? Tror vi att han finns? Eller luras vi att tro att det inte finns något alls ovan molnen? Stackars dem som inte alls kan tro. Stackars dem som inte vet vad Guds ord säger. Det blir inga roliga tider framöver och detta svenska folk kommer att få ångra sig att de inte sökte Gud medan tid var, istället för att tro på humanismen.

 

*Ty han har frälst oss från mörkrets välde och försatt oss i sin älskade Sons rike. I honom hava vi förlossningen, förlåtelsen från våra synder, i honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt annat skapat.

Ty i honom skapades allt i himmelen och på jorden, synligt såväl som osynligt, både tron-änglar och herrar och furstar och väldigheter i andevärlden.

Alltsammans har blivit skapat genom honom och till honom. Ja, han är till före allt annat, och alltsammans äger bestånd i honom. Och han är huvudet för kroppen, det är församlingen, han som är begynnelsen, den förstfödde ifrån de döda. Så skulle han i allt vara den främste.* /Kol 1:13-18

 

Vad kan vi läsa här ovan? Jo vi läser att Jesus Kristus är Gud. Om detta kan du läsa mer om i hela bibeln och förslagsvis i: Fil 2:6; Joh 10:30, 38; 12:45; 14:1-11 Kom sedan och nämn och tro på humanismen……

 

 

/Anji

Av Anji - 1 oktober 2022 22:54


Frank Mangs behöver inte någon närmare presentation.

Han är en av de mest välkända predikanter som Norden har haft.

Några år innan han fick hembud gick han ut med ett budskap, med en stark profetisk dimension till svensk kristenhet.

Det är ett allvarligt budskap som vi gör klokt i att ta till våra hjärtan.

Vi publicerar det här med en förhoppning att det skall leda till ett andligt uppvaknande./

 

 

Det hände en ganska tidig morgon för en del år sedan. Utan att tända lampan drog jag upp rullgardinen och slog mig ned vid skrivbordet. Ute var det grådager. Egentligen tänkte jag inte på någonting

Utan fanns bara till och lyssnade till det stilla böneljudet från mitt väsens innersta.

 

Då hände det. Helt plötsligt såg mitt inre öga en väg. Inte en körväg och inte heller en stig. Det var närmast någonting som liknande en bättre promenadväg på några meters bredd. Nej, det var ingen andesyn. Jag var inte i trans eller hänryckning, utan alldeles klarvaken. Och ändå såg jag vägen så tydligt och klart att jag närhelst jag vill alltjämnt kan se hela bilden framför mig.

Jag ser den just nu. Jag såg att vägen började vid en trång port och visste att den slutade i härlighetens värld. Men av det målet såg jag ingenting. Jag såg bara porten och början av vägen. Och längs vägens mitt låg en strimma av ljus, som tycktes komma från en ändlös ljuskälla av ett slag som jag aldrig skådat. På vägens båda sidor var det kolmörker.

 

Vägen hade inga diken och inga staket. Men gränsen utmärktes av det konturlösa område, som fanns där ljuset och mörkret möttes. Gränsen var suddig. Jag såg människor som gick på vägen. Både män och kvinnor, unga och gamla. De gick inte i grupper. De gick inte ens par om par och i bredd. Utan alla en och en. Och det berodde därpå att den Herre, som lockat dem in på vägen, hade sagt: ?Om någon lyssnar till min röst och upplåter dörren, så skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.?

 

?Någon!? ?Jag med honom och han med mig.? Det där betyder att det i Kristi sanna efterföljds innersta finns ett rum, som reserverat endast för honom. Och dit ingen annan varken kan eller får komma. De där människorna var klädda i vita kläder. Bländande vita kläder, som stund efter stund fick sin renhet förnyad. Inte därför att de bad om och hungrade efter sekundlig renhet, utan därför att de vandrade mitt på vägen.

Rakt under strimman av det övernaturliga ljuset. Reningen i Jesu blod var en konstant pågående process.


Och jag såg deras ansikten. Det var ljus över dem också. Fast många av dem var märkta av både ålder, sorg och sjukdom. Och det skenet var både en återspegling av det inre ljuset och en utstrålning av det ljus de bar inom sig. Gärna hade jag med mina ögon velat följa dessa människors vandring ända hem. Med jag fick inte. Jag var tvungen att vända blicken mot vägens början och den trånga porten. Och där såg jag en stor mängd som stannat.

De hade stannat redan innan de gått in genom porten och kommit in på vägen. Och det märkliga var att många av dem tycktes vara glada. De var glada därför att de trodde sig vara på vägen. Fast de aldrig hade gått in genom den sanna omvändelsens trånga port.

 

Och kanske det värsta var att mitt bland dem rörde sig gestalter i prästrock och pastorsdräkt och evangelistmundering. Nej, det värsta var att jag såg skuggan av min egen bild i den där hopen. Ty vi har fuskat, vi som är kallade att vara levande organ för Livet från Gud. Vi har blivit religiösa pratmakare istället för att vara fungerande organ för Livet.

Vi har garanterat människor deras salighet därför att de en gång blivit döpta till Kristus. Vi har garanterat att sökande själar blivit födda av Anden, fast de bara blivit födda av mänsklig påverkan. Vi har sagt att de är Guds barn bara därför att de är ?snälla?. Vi har blivit religiösa kvacksalvare, som i förtid intalat andliga sökare att de är födda av Gud. Fast de bara är väckta.

Och vi har ibland genom just detta avbrutit den andliga födelse-processen.

Resultatet har blivit att det i dag finns massor av människor, som tror sig vara på väg till himlen fast de inte är det. Men Jesus sade ju att det skulle komma att bli så i denna tidsålders afton:

 

?Då skall det var med himmelriket som när tio jungfrur gick ut för att möta brudgummen. Men fem av dem var oförståndiga, de tog ingen olja med sig.?

Ingen olja! Ingen ande! Och inget fungerande andeliv. Bara formerna och skenet. Namnet och bekännelsen. Och de trodde att detta var nog.

Men jag såg mer. Jag såg människor som gått in genom porten, upplevt nya födelsens under och kommit in på vägen, men som sedan gjort vägen till någonting annat än det den var ämnad att vara.

 

De har stannat och gjort vägen till en rastplats i stället för att låta den var en färdväg. De hade stannat, inte när det gäller ålder och tid.

Men de hade stannat när det gäller andlig utveckling och tillväxt. De hade stannat och börjat leva på minnen. Och somliga hade bara stannat. Och somnat. Men alla hade de glömt de paulinska orden: ?Dock, såvitt vi redan har hunnit något framåt, så låt oss vandra vidare på samma väg.?

Men jag såg mer. Jag såg människorna som dragit sig ut ur det övernaturliga ljuset som låg över vägens mitt. De hade dragit sig in i den grådager som fanns på vägens båda sidor.

Grå-dagen, där synen på både synden och saligheten var höljd i dunkel. Allt var dimmigt och grått och overkligt. Och den grå overkligheten gjorde att sådant som var en total omöjlighet på vägens mitt nu blev leksaker för både sinnet och talet och handlingarna.

 

Och hur underligt det än låter så blev de ting, som fanns i mörkret på sidan av vägen föremål för deras intresse. Likt Guds gamla Israel under ökenvandringen greps de av lystnad till Egyptens köttgrytor, som de en gång hade lämnat.

Lystnaden blev inte bara ett visat intresse. Lystnaden växte till åtrå. En hunger som fångade deras tankar och känslor. Lade beslag på deras drömmar och fantasier. Och gjorde att de i verklighet befann sig på sidan av vägen, trots att de skenbart fanns kvar på den.

Sedan hände det kusliga. Sakta som skuggor gled de bort ifrån den väg, som saknar både staket och diken. Bort ifrån den väg, som de en gång under tårar och böner sökt sig in på.

 

Bort från det levande hoppet och in i hopplösheten. En hopplöshet som de själva inte kände av. Ty de var döda. De hade förlorat förmågan att uppleva en andlig kris.

Sedan jag sett allt detta sjönk jag sakta ned på knä och brast i gråt.

Jag önskade att jag varit minst ett halvsekel yngre än vad jag är. Och haft möjligheten att på ett bättre sätt än vad jag gjort, satsa mitt yttersta för att Guds Helige Ande skulle få frihet att bruka mig på ett bättre sätt än vad han nu kunnat.

 

//Frank Mangs

 

***

 

/Anji      -Hoppas du gillade predikan!

 

 

 

 

Av Anji - 7 juli 2022 21:13

Hur blir jag frälst?

 
Vad betyder frälst?
 
Vad vi kristna lägger i ordet frälst är vad bibeln kallar att bli född på nytt. Ett annat ord är Räddad.
 
Men vad ska jag räddas ifrån? Och hur kan man bli född på nytt? Kan man komma in i sin mammas mage och födas en gång till? Den frågan ställde en judisk rådsherre till Jesus efter att Han sa: Om en människa inte blir född på nytt, kan hon inte se Guds rike
 
Människan anser sig vara snäll och god nog för att komma till "himlen" men Jesus säger att man MÅSTE bli född på nytt för att ens få se Guds rike. Du kanske försvarar eller anklagar dig själv med någon av följande ursäkter: 
"Jag är en snäll människa och jag kan inte se att Gud inte låter mig komma himlen när jag dör." 
"Jag brukar ge pengar till många goda föremål, och jag ger även till tiggare om jag ser nån."
"Jag har gjort för många hemska saker. Jag tror inte Jesus kommer acceptera mig."
"Jag har alltid trott på Gud ända sen jag var liten."
"Jag har gått i kyrkan och sjungit i kören."
"Jag är konfirmerad. Jag gifte mig i kyrkan."
"Varje söndag är jag i kyrkan."
"Jag är vuxendöpt."
Många menar de tillhör Gud på grund av ovanstående orsaker. Men vi blir inte födda på nytt för att vi går i kyrkan, eller för att vi är snälla mot andra, eller för att vi trott sen vi var barn.
 
Vad menar du? 
Inget av ovanstående saker renar dig från synden. Och det är synden som skiljer oss från Gud. All synd leder till evig död. Ingen människa kan ta sig till himlen genom goda gärningar eller enbart att man tror att Gud finns. En människa som inte omvänt sig från sin synd kan inte heller födas på nytt.
 
Men vad ÄR synd för något? 
Johnnaes förklara för oss att Synd är brott mot lagen (1 Joh. 3:4). Men då kanske du undrar vad det är för lag. Gud har gett mänskligheten en lag: Guds tio budord som beskriver VAD synd är.
 
För den som inte känner till Guds tio budord skriver jag här ut dem. Du hittar dem i 2 Mos. 20.

  1. Du ska inga andra gudar ha vid sidan av mig. 
  2. Du ska inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. 
  3. Du ska inte missbruka Herren, din Guds namn, ty Herren ska inte låta den bli ostraffad som missbrukar Hans namn. 
  4. Tänk på vilodagen så att du helgar den. 
  5. Hedra din fader och din moder för att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land. 
  6. Du ska inte dräpa. 
  7. Du ska inte begå äktenskapsbrott. 
  8. Du ska inte stjäla. 
  9. Du ska inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa. 
  10. Du ska inte ha begärelse till din nästas hus. Du ska inte ha begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänarinna, ej heller till något annat som tillhör din nästa. 
"Pyttsan" kanske du säger, "det är väl inte svårt!" Men jag säger dig att bryter du mot ett enda av dessa bud har du brutit mot Guds lag och hur tror du Gud kommer döma dig den dagen du står inför Honom? 

 
Jakob skriver: Om ni gör skillnad på människor begår ni synd och blir av lagen avslöjade såsom överträdare. För den som håller HELA lagen men felar i ETT (bud) är skyldig till allt. (Jak. 2:9-10). 
 
Har du sett på porr eller ser på porr? Då har du begått äktenskapsbrott (om du är gift) eller otukt (om du är ogift), och då har du brutit mot 10de budet, och blir dömd som överträdare av Guds lag. 
 
Har du stulit något någon gång? Även om det varit en liten sak? Då kallas du enligt Guds budord en tjuv och har brutit mot lagen. 
 
Har du ljugit om något eller någon? I så fall kallas du en lögnare och har brutit mot lagen. 
 
Är du Skyldig eller oskyldig inför Gud? Vad blir domen: Himmel eller Helvete? 
 
Paulus skriver: 
Vet ni inte att de orättfärdiga inte ska ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Varken otuktiga eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, eller tjuvar eller giriga eller drinkare eller smädare eller utsugare ska ärva Guds rike. 1 Kor. 6:9-10
Men köttets gärningar är uppenbara. De är hor, otukt, orenhet, lösaktighet, avguderi, trolldom, hat, gräl, avund, vredesutbrott, stridslystnad, splittringar, villoläror, missunnsamhet, mord, fylleri, frosseri och annat sådant. Om sådant säger jag er i förväg, som jag också tidigare har sagt, att de som GÖR SÅDANT INTE SKA ÄRVA GUDS RIKE. Gal. 5:19-21
För ni vet detta, att ingen otuktig eller oren eller girig, som är en avgudadyrkare, har någon arvedel i Kristi och Guds rike. Ef. 5:5
Vi var alla överträdare av Guds lag, men några av oss har vänt sig bort från sådant och fått förlåtelse och rening. 
Och sådana var en del bland er. Men ni är rentvådda och ni är helgade och ni är rättfärdiggjorda i Herren Jesu namn och genom vår Guds Ande. 1 Kor. 6:11
För "Alla har syndat och saknar härligheten från Gud!" Rom. 3:23


MEN Gud har försonat OSS med Sig SJÄLV genom att Han sände sin Son! 
Jesus led för VÅRA synder på korset, Hans blod rann för våra synder, Hans kropp misshandlades för våra överträdelser, för att VI skulle få frid. Han dog för oss! OCH Han uppstod på tredje dagen för VÅR rättfördiggörelses skull! 
 
Så därför kan DU bli född på nytt, om du har förstått allvaret i synden och syndens konsekvenser. För syndens lön ÄR döden (Rom. 6:23) och ingen slipper undan. 
 
Om du omvänder dig från dina synder, som Gud tydligt har förklarat genom lagen som ingen av oss kunde eller kan hålla utan Hans hjälp, om du erkänner inför Gud att du ÄR en syndare och behöver förlåtelse från Gud kan du bli frälst.
För om du med din mun erkänner och bekänner att Jesus är Herren, och i ditt hjärta tror att att Han uppväckte Jesus från de döda, så ska du bli frälst. 
För med hjärtats tro blir du då rättfärdig, och med din muns bekännelse blir du frälst. Rom. 10:9-10.
Om vi bekänner/erkänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss. 1 Joh. 1:9-10
Det här kan du göra så snart du förstått och insett din situation, varhelst du befinner dig! Gör det och låt inte din omvändelse dröja. 
 
Kontakta mig gärna på Facebook eller per mail när du omvänt dig och tagit emot förlåtelse för dina synder, så hjälper jag dig vidare med enkel undervisning och råd. 
 
/Anji

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards