Han  lever

Alla inlägg den 13 mars 2022

Av Anji - 13 mars 2022 22:03

 

  

 

VAD ÄR SAMVETE? 

 

VAD HAR VI I HJÄRTAT? 

 

TALAR MAN ALLTID SANNING?   Se vad Bibelorden säger!



2 Sam 24:10Men Davids samvete slog honom när han hade räknat folket, och han sade till Herren : ”Jag har syndat svårt genom det jag har gjort. Men Herre, förlåt nu din tjänares skuld, för jag har handlat mycket dåraktigt.”
Apg 23:1Paulus såg på Stora rådet och sade: "Bröder, jag har levt inför Gud med ett fullkomligt rent samvete intill denna dag."
Apg 24:16Därför strävar jag också själv efter att alltid ha ett gott samvete inför Gud och människor.
Rom 2:15De visar att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan. Om detta vittnar också deras samveten och tankar som sinsemellan anklagar eller till och med försvarar dem.
Rom 9:1Jag talar sanning i Kristus, jag ljuger inte. Mitt samvete betygar i den helige Ande
Rom 13:5Därför måste man underordna sig, inte bara för straffets skull utan även för samvetets.
1 Kor 4:4Jag har inget på mitt samvete, men det betyder inte att jag är frikänd. Det är Herren som dömer mig.
1 Kor 8:7Den kunskapen finns dock inte hos alla. Några är fortfarande så vana vid avgudarna att de äter köttet just som avgudaoffer, och då blir deras svaga samvete fläckat.
1 Kor 8:10För om någon får se hur du som har kunskap ligger till bords i ett avgudatempel, blir inte då den som har ett svagt samvete uppmuntrad till att äta av köttet från avgudaoffren?
1 Kor 8:12När ni på så sätt syndar mot bröderna och sårar deras svaga samveten, då syndar ni mot Kristus.
1 Kor 10:25Ät allt som säljs på torget utan att ställa frågor för samvetets skull,
1 Kor 10:27Om någon av dem som inte tror bjuder hem er och ni vill gå, ät då allt som sätts fram åt er utan att ställa frågor för samvetets skull.
1 Kor 10:28Men om någon skulle säga till er: "Det här är offerkött", avstå då från att äta av hänsyn till den som sade det och för samvetets skull.
1 Kor 10:29Jag menar då inte ditt eget samvete utan den andres. Varför ska min frihet dömas av en annans samvete?
2 Kor 1:12Detta är vår stolthet och vårt samvetes vittnesbörd: här i världen, och särskilt mot er, har vi uppträtt heligt och rent inför Gud och inte varit ledda av världslig visdom utan av Guds nåd.
2 Kor 4:2Vi har tagit avstånd från allt hemligt och skamligt och använder inga knep. Vi förfalskar inte Guds ord, utan lägger öppet fram sanningen och överlämnar oss inför Gud åt varje människas samvete.
2 Kor 5:11Vi vet alltså vad det är att frukta Herren, och därför försöker vi vinna människor. För Gud är det uppenbart hurdana vi är, och jag hoppas att det också är uppenbart för era samveten.
1 Tim 1:5Målet med förmaningen är kärlek ur ett rent hjärta, ett gott samvete och en uppriktig tro.
1 Tim 1:19i tro och med rent samvete. Detta har vissa avvisat, och de har lidit skeppsbrott i tron.
1 Tim 3:9De ska hålla fast vid trons hemlighet med rent samvete.
1 Tim 4:2förledda av hycklande lögnare som är brännmärkta i sina samveten.
2 Tim 1:3Jag tackar Gud, som jag liksom mina förfäder tjänar med rent samvete. Ständigt, natt och dag, tänker jag på dig i mina böner.
Titus 1:15För de rena är allting rent, men för de orena och otroende är ingenting rent, utan hos dem är både förstånd och samvete orena.
Heb 9:9Detta är en bild av den tid som nu är: gåvor och offer frambärs, men de kan inte helt rena samvetet hos den som offrar.
Heb 9:14hur mycket mer ska då inte Kristi blod rena våra samveten från döda gärningar till att tjäna den levande Guden? Han har genom den evige Ande framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud.
Heb 10:2Annars hade man väl slutat offra? De som tjänstgör hade då redan varit renade en gång för alla och inte längre haft några synder på sitt samvete.
Heb 10:22Låt oss därför gå fram med ärligt hjärta i trons fulla visshet, med hjärtat renat från ont samvete och med kroppen badad i rent vatten.
Heb 13:18Be för oss. Vi vet att vi har ett gott samvete och vill göra rätt på alla sätt.
1 Pet 3:16Men gör det ödmjukt, med respekt och ett rent samvete, så att de som talar illa om ert goda levnadssätt i Kristus får skämmas för sitt förtal.
1 Pet 3:21Efter denna förebild frälser nu dopet också er. Det innebär inte att kroppen renas från smuts utan är ett rent samvetes bekännelse till Gud genom Jesu Kristi uppståndelse,


/Anji

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards