Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Jesus är livet

Av Anji - 23 maj 2023 19:58


Paulus’ brev till romarna

 

 

 

 

 

8 Kapitlet

 

1

Så finnes nu ingen fördömelse för dem som äro i Kristus Jesus.

2

Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri ifrån syndens och dödens lag.

3

Ty det som lagen icke kunde åstadkomma, i det den var försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då han, för att borttaga synden, sände sin Son i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i köttet.

4

Så skulle lagens krav uppfyllas i oss, som vandra icke efter köttet, utan efter Anden.

5

Ty de som äro köttsliga, de hava sitt sinne vänt till vad köttet tillhör; men de som äro andliga, de hava sitt sinne vänt till vad Anden tillhör.

6

Och köttets sinne är död, medan Andens sinne är liv och frid.

7

Köttets sinne är nämligen fiendskap mot Gud, eftersom det icke är Guds lag underdånigt, ej heller kan vara det.

8

Men de som äro i ett köttsligt väsende kunna icke behaga Gud.

9

I åter ären icke i ett köttsligt väsende, utan i ett andligt, om eljest Guds Ande bor i eder; men den som icke har Kristi Ande, han hör icke honom till.

10

Om nu Kristus är i eder, så är väl kroppen hemfallen åt döden, för syndens skull, men Anden är liv, för rättfärdighetens skull.

11

Och om dens Ande, som uppväckte Jesus från de döda, bor i eder, så skall han som uppväckte Kristus Jesus från de döda göra också edra dödliga kroppar levande, genom sin Ande, som bor i eder.

12

Alltså, mina bröder, hava vi icke någon förpliktelse mot köttet, så att vi skola leva efter köttet.

13

Ty om i leven efter köttet, så skolen I dö; men om I genom ande döden kroppens gärningar, så skolen I leva.

14

Ty alla de som drivas av Guds Ande, de äro Guds barn.

15

I haven ju icke fått en träldomens ande, så att I åter skullen känna fruktan; I haven fått en barnaskapets ande, i vilken vi ropa: »Abba! Fader!»

16

Anden själv vittnar med vår ande att vi äro Guds barn.

17

Men äro vi barn, så äro vi ock arvingar, nämligen Guds arvingar och Kristi medarvingar, om vi eljest lida med honom, för att också med honom bliva förhärligade.

18

Ty jag håller före att denna tidens lidanden intet betyda, i jämförelse med den härlighet som kommer att uppenbaras på oss.

19

Ty skapelsens trängtan sträcker sig efter Guds barns uppenbarelse.

20

Skapelsen har ju blivit lagd under förgängligheten, icke av eget val, utan för dens skull, som lade den därunder; dock så, att en förhoppning skulle finnas,

21

att också skapelsen en gång skall bliva frigjord ifrån sin träldom under förgängelsen och komma till den frihet som tillhör Guds barns härlighet.

22

Vi veta ju att ännu i denna stund hela skapelsen samfällt suckar och våndas.

23

Och icke den allenast; också vi själva, som hava fått Anden såsom förstlingsgåva, också vi sucka inom oss och bida efter barnaskapet, vår kropps förlossning.

24

Ty i hoppet äro vi frälsta. Men ett hopp som man ser fullbordat är icke mer ett hopp; huru kan någon hoppas det som han redan ser?

25

Om vi nu hoppas på det som vi icke se, så bida vi därefter med ståndaktighet.

26

Så kommer ock Anden vår svaghet till hjälp; ty vad vi rätteligen böra bedja om, det veta vi icke, men Anden själv manar gott för oss med outsägliga suckar.

27

Och han som rannsakar hjärtan, han vet vad Anden menar, ty det är efter Guds behag som han manar gott för de heliga.

28

Men vi veta att för dem som älska Gud samverkar allt till det bästa, för dem som äro kallade efter hans rådslut.

29

Ty dem som förut hava blivit kända av honom, dem har han ock förut bestämt till att bliva hans Sons avbilder, honom lika, så att denne skulle bliva den förstfödde bland många bröder.

30

Och dem som han har förut bestämt, dem kallar han ock, och dem som han har kallat, dem rättfärdiggör han ock, och dem som han har rättfärdiggjort, dem förhärligar han ock.

31

Vad skola vi nu säga härom? Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss?

32

Han som icke har skonat sin egen Son, utan utgivit honom för oss alla, huru skulle han kunna annat än också skänka oss allt med honom?

33

Vem vill anklaga Guds utvalda? Gud är den som rättfärdiggör.

34

Vem är den som vill fördöma? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som har uppstått; och han sitter på Guds högra sida, han manar ock gott för oss.

35

Vem skulle kunna skilja oss från Kristi kärlek? Månne bedrövelse eller ångest eller förföljelse eller hunger eller nakenhet eller fara eller svärd?

36

Så är ju skrivet: »För din skull varda vi dödade hela dagen; vi hava blivit aktade såsom slaktfår.»

37

Nej, i allt detta vinna vi en härlig seger genom honom som har älskat oss.

38

Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller andefurstar, varken något som nu är eller något som skall komma,

39

varken någon makt i höjden eller någon makt i djupet, ej heller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre.

 

*


/Anji

Av Anji - 21 maj 2023 20:38

Johannes 14:1-3

 

Kapitel 14

Jesus är vägen till Fadern 1 Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig✱. 2 I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort✱ för att bereda plats för er? 

3 Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är. 4 Och vart jag går, det vet ni. Den vägen känner ni."
 
 
/Anji

 

Av Anji - 12 maj 2023 22:51


Joh 5:42Jag känner er och vet att ni inte har Guds kärlek i er.
Joh 13:35Om ni har kärlek till varandra ska alla förstå att ni är mina lärjungar."
Joh 15:9Så som Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek.
Joh 15:10Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek, liksom jag har hållit min Fars bud och är kvar i hans kärlek

Rom 5:5Och hoppet sviker oss inte, för Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande som han har gett oss.
Rom 5:8Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.
Rom 8:35Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller svält, nakenhet, fara eller svärd?
Rom 8:39höjd eller djup eller något annat skapat ska kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre.

Man pratar mycket om kärlek, eller hur?  JESUS vill nå  människor med sin kärlek och rättvisa och NYTT LIV!  JESUS ÄR Kärleken.

 

/Anji

 


Av Anji - 2 maj 2023 00:24


JESUS dog för ALLA människor.

 

Rom 8:35 Vem kan skilja oss från Kristi kärlek?

 

Nöd eller ångest, förföljelse eller svält, nakenhet, fara eller svärd? 36 Det står ju skrivet:     

För din skull dödas vi dagen lång, vi räknas som slakt-får. Romarbrevet 8:37 Men i allt detta vinner vi en överväldigande seger genom honom som har älskat oss. 38 För jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som ska komma, varken makter, 39 höjd eller djup eller något annat skapat ska kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre.

 

1 Joh 4:9Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom.
Judas 1:21Håll er kvar i Guds kärlek, medan ni väntar på att vår Herre Jesus Kristus i sin barmhärtighet ska ge er evigt liv

 

 

th_b65d1.jpg




/Anji

Av Anji - 11 april 2023 21:33

Vi ber Gud om hjälp, kanske många många gånger om dagen i olika böner, vi går i tro om att HAN skall hjälpa oss. Vi är ihärdiga i bönen och i viljan att se på honom och tro på hans ord. Vi gör det goda och lever i trofasthet. Vi har vår glädje i HERREN och vi gör vad vi kan för andra. Vi tror att våra böner är hörda och vi tror på bönesvaren som skall komma. Vi LITAR PÅ HERREN.

 

MER av Guds härlighet! VILL DU HA DET? Låt den helige Ande vara med dig varje stund! Vakna upp och lev i Jesu ord.

Det finns stora svårigheter och det kommer flera, MEN för den som har Gud med sig,

d v s den som tror honom om allt gott och om ALL hjälp— den behöver inte vara rädd.

 

Hosea sade så här:


* Låt oss sträva efter att få lära känna honom, så ska han komma till oss, lika visst som det blir en ny dag i morgon och lika säkert som regnet faller på våren.* /Hos 6:3

 

/Anji

 







Av Anji - 7 april 2023 19:56

 

 

 

Historia:  /Påsk

 

Jesus, som snart skulle offras som ett lamm, åt den traditionella nattvardsmåltiden tillsammans med lärjungarna i ett stort rum i övervåningen i ett hus i Jerusalem. Måltiden bestod av vin och bröd. Denna händelse är ursprunget till nattvardsfirandet…Efter måltiden gick man ut till Getsemane på Oljeberget.

 

Jesus var ej upprorisk mot Faderns vilja, men han bad att få slippa det som skulle komma att ske. Bönen han bad visar hur fruktansvärt han lider. Och då kommer min fråga; KAN vi verkligen någonsin förstå hans lidande? Nej jag tror inte att vi till fullo kan göra det.

 

Jesus tog vår synd på sig, för att skydda oss från lidande och för att vi inte ska behöva vara skilda från Gud.

 

 

Liksom förräderiet mot Jesus kan vi läsa om många liknande förräderier i bibeln,  men inget så hemskt som det Jesus fick lida:  Kain, Delila, Absalom och David, Jehu och Joram, Joas, och: JUDAS förråde JESUS KRISTUS.

 

 

Jesu sista sju ord på korset:  *Far, förlåt dessa människor, för de vet inte vad de gör.* /Luk 23:34

*Jag försäkrar dig att redan idag ska du vara med mig i paradiset.* /Luk 23:43

 

 

*Vänd till sin mor, Maria, och till Johannes, sa han: ”Han ska nu vara din son. Hon är din mor.” / Joh 19:26-27

*Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig?* / Matt 27:46; Mark 15:34

”Jag är törstig.” /Joh 19:28

*Det är fullbordat.* / Joh 19:30

*Far, till dig lämnar jag min ande.* / Luk 23:46   Läs bibelställena.

 

 

Dessa ord bevisar både hans mänsklighet och hans gudomlighet. De avslöjar också vad Jesus fick gå igenom för att vi skulle få förlåtelse.  Se också Heb 9:1-14; 10:19-22!

 

/Anji      

Av Anji - 6 april 2023 20:03

Sanningar:

 

Nu: Skärtorsdag. /Påsk. Det enda man kan s a s fira är Jesu död och uppståndelse.

 

Långfredag/Påsk

 

 

Jesus gav sitt liv på påsken för så länge sedan.

 

Hans löfte  till människorna håller än: TRO på mig och jag skall

ge dig evigt liv.

 

Påsken stundar… vad vet man egentligen nu för tiden? Repetition av Allan Svensson´s text, m m


Så älskade Gud världen att han utgav sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv*. – Johannes kapitel 3 vers 16.   Resten, de som inte tror, de får inget evigt liv i himmelen med Jesus. De hamnar på ett annat ställe efter döden och Jesus säger själv att det stället heter helvetet, och det finns alltså olika val man kan göra i livet. Till exempel kan man ta till sig och undersöka om Jesus verkligen finns. Hur gör man det då? Man frågar honom och man får svar, och man kan läsa i bibeln där det står att han finns nu och kommer tillbaka.Denna smutsiga, fula världen håller på att förinta sig själv redan nu och värre blir det, det ser man tydligt.

 

Jesus lever

Ja det är verkligen så att man fått ”lära sig” felaktigheter. Varför har det varit så svårt för människor att berätta sanningen om det viktigaste i livet? Här nedan kommer en repetition av våra ”helgdagar”, som många tycker man MÅSTE fira…och på vilket sätt firar man? och till vems ära? och varför blir man lurad av dem som skulle vetat bättre? och Skall man verkligen fira så? Nej.

 

 

Firande av helgdagar

De stora helgdagarna, Jul, Påsk och Pingst firas inte i enlighet med Bibelns ord.

Det står ingenting om julfirande i Bibeln. Ingen vet varken vilken dag eller månad Jesus blev född. Och inget bibelord ger någon antydan om att de första kristna firade Jesu födelsedag som en helgdag.

Det mesta av julfirandet är sådant som inte alls har något med Jesu födelsedag att göra. Som julgran, julgris, Lucia, julbord, julskinka, tomten och en massa löjliga julsånger.


***

Påsken firar man som en högtid, men den har blivit förvrängd till oigenkännlighet.

 

Att Jesus blev korsfäst på en fredag, det är en kyrklig lögn. Jesus blev korsfäst på Påskdagen, och den var på en onsdag. Det var på kvällen som Jesu kropp blev lagd i graven. ”Det var nu tillredelsedag (det är dagen före sabbaten), och det hade blivit afton.” Mark. 15:42. Torsdagen var sabbat. Det var nämligen en stor sabbatsdag. Joh. 19:31.

 

Jesu kropp låg i graven i tre dagar och tre nätter, 72 timmar.

 

Matt. 12:40. Torsdag, fredag och lördag. Lördagen var alltså den tredje dagen som Jesu kropp låg i graven.

 

Och Jesus sa själv att han skulle uppstå på tredje dagen. Matt. 16:21, 17:23, 20:19. Jesus måste alltså ha uppstått på lördagskvällen. Om vi räknar från onsdagens kväll och 72 timmar framåt, så kommer vi till lördagens kväll.

 

Vad har påskägg, påskris och påsk-kärringar med påsken att göra? /Allan Svensson, förkunnare, död sedan länge, men var en mycket skärpt man.

 

***

/Anji

 

 

 

 

 


Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards