Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin BIBELN

Av Anji - 31 augusti 2023 17:52


I Jesaja 2:22 kan vi läsa om människans dödlighet. Vissa människor tror att de är odödliga och har all makt över andra. Men det är ju bevisligen fel. Människan är oerhört begränsad i jämförelse med Gud. Ändå tror vissa människor att de är Gud….

 

Människan är opålitlig, självisk och kortsynt. Menar jag nu att alla är det? Nej, men väldigt väldigt många beter sig underligt.

Ändå föredrar många att för sitt liv och sitt framtida liv lita mer till dödliga människor än till en levande Gud. Konstigt, tycker jag. Se upp för människor som vill att du ska tro mer på deras möjligheter än på Guds.

 

Gud är den ende du verkligen kan lita på. Han är fullkomlig och han älskar oss med en oändlig kärlek. (Ps 100:5)

 

 

Jesaja säger: ”Sätt inget hopp till en människa! Hon är lika svag som sin andedräkt! Hon är inget att lita på.”

 

 

 

Foto  Anji

 

 

 

 

Av Anji - 27 augusti 2023 20:25

 

 

KALLELSE??? Vill du följa Jesus?

 

Hur är det med människors vilja att följa Jesus? Är vi villiga att gå den väg han visar oss trots svårigheter och lidanden, men ändå i glädje? Här kommer en text/sång som jag ofta lyssnar till och gråter för. För jag tänker på dem som är ljumma eller kalla och inte vill gå då Gud kallar dem.



1.Vi människor små, som på jorden här gå, Vi får vara redskap i hans Mästarhand, utan redskap kan vår Herre inte verka som han vill. Därför vill han ge oss ett helt nytt liv.

Refräng: Det är Gud som all ära skall ha, Bara han skall ha äran för sitt verk. Ingen människa på jord får ta åt sig äran själv, För det är Gud som all ära skall ha.

 

2. Är vi villiga att lyda, när han manar oss att gå? Är vi villiga att ta hans kors uppå? När den svåra tiden kommer, När det kostar allt att tro, Är vi villiga att lyda även då?

Refräng: Det är Gud som all ära skall ha…

 

3. Nu står Jesus vid din sida, det är Kärlek i hans blick, när han ser på dig, du lilla människobarn. Allt det trasiga inom dig, vill han hela på sitt sätt. Denne Jesus, han är frälsaren för dig.

 Refr: Det är Gud som all ära skall ha, Bara han skall ha äran för sitt verk. Ingen människa på jord kan ta åt sig äran själv, För det är Gud som all ära skall ha.

 

 

Anji:   

 

Låt texten tala till ditt inre och bestäm dig för att det får kosta allt, ja allt, bara du får vara vid Mästarens sida och uträtta det han ber dig om!

 

 




Av Anji - 12 augusti 2023 21:50


Vi behöver signaler om Herrens tillkommelse!

Appell av Hans Lindelöw

När den kristna församlingen babyloniseras, förvärldsligas, förflackas och avfaller; då den processen har inletts och tagit fart söker du förgäves efter signaler om Herrens tillkommelse

 

Vi befinner oss i det som kallas för reformationsåret. Det var 500 år sedan Martin Luther spikade upp de 95 teserna. Han skrev flera böcker, en av dem med rubriken Kyrkans babyloniska fångenskap. En liten skrift som är väldigt intressant och lärorik. Man kan förstå hur tidsläget var. Jag vet inte om reformatorn görs någon verklig rättvisa, men ett är säkert, det här är bara ett exempel på att protestanterna och sedermera väckelsekristna varit observanta på att den kristna församlingen kan babyloniseras. Hur går det till och hur ser det ut?
Kan det vara ett tecken att man har påbörjat en sådan process då man slutar tala om församling, och istället börjar tala om kyrkan, eller att man tillgriper rent kyrkligt språk?


När jag går till Bibeln ser jag att vad Babylon är blir avslöjat av profeterna; hur Babylon är en andlig makt.

 

En andlig makt som det finns anledning att vara uppmärksam på både när man läser i gamla förbundet, historien om Israels barn, och när det gäller det nya förbundet, den kristna församlingen. Vi har det här språket exempelvis i Uppenbarelseboken.

 

Babylon skildras där som en andlig makt. Och det väldigt överensstämmande språk som aposteln för, kan vi finna hos en av profeterna också. Jesaja karaktäriserar exempelvis Babylon på följande vis:


-Du tänkte: ”Jag skall evinnerligen förbliva en drottning” därför ville du ej akta på och tänkte ej på änden (Jes 47:7).


Detta är karaktäristiskt för Babel. Det är karaktäristiskt när den kristna församlingen babyloniseras, förvärldsligas, förflackas – och sorgligt nog, får man alltmera konstatera – avfaller.

 

Du söker förgäves efter signaler om Herrens tillkommelse då den processen har inletts och tagit fart. Varför skulle det finnas någon anledning att lämna ut något så viktigt, som det vi får läsa i Nya testamentet? Vi läser om det i profeterna i Gamla förbundet och vi läser om det i Nya förbundet, i Matteus 24, Markus 13, Lukas 21 och Johannes 16. Romarbrevet ger oss också detta perspektiv i kapitel 9, 10 och 11, och även 1 Korintierbrevet 15 – jag kan fortsätta igenom hela Nya testamentet, men jag ska bara nämna några här.
När lärjungarna hade samlats omkring Jesus på berget i Galiléen som han hade sagt att de skulle gå till, så får de vara med om något underbart. Vad det hela handlar om sammanfattas i vad två män som plötsligt stod där i vita kläder sade till dem:


– I galileiske män, varför stån I och sen mot himmelen? Denne Jesus, som har blivit upptagen från eder till himmelen, han skall komma igen på samma sätt som I haven sett honom fara upp till himmelen (Apg 1:11).
Halleluja! Och det står om bruden i Höga Visan. Hon har en enormt härlig position:


– Hans vänstra arm vilar under mitt huvud, och hans högra omfamnar mig (Höga v 2:6).


Därför har han utbrett sina armar på korset, för att hans brud ska få den här positionen. Hur kan han som utbreder sina armar på korset någonsin omfamna någon? Jo, det kan han när Guds kraft kommer till. När Guds kraft kommer till, som vi läser om i Efesierbrevets första kapitel, där aposteln skriver och beder:


– Och min bön är att vår Herres, Jesu Kristi, Gud, härlighetens Fader, må giva eder en visdomens och uppenbarelsens ande till kunskap om sig, och att han må upplysa edra hjärtans ögon, så att I förstån hurudant det hopp är, vartill han har kallat eder, huru rikt på härlighet hans arv är bland de heliga, och huru översvinnligt stor hans makt är på oss som tro – allt i enlighet med den väldiga styrkas kraft, varmed han har verkat i Kristus, i det att han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i den himmelska världen, över alla andevärldens furstar och väldigheter och makter och herrar, ja, över allt som kan nämnas, icke allenast i denna tidsålder, utan ock i den tillkommande (Ef 1:17-21).


Allt i enlighet med denna kraft. I enlighet med denna kraft, säger Ordet, ska han också verka med dig och mig om vi ställer oss till förfogande. Om vi accepterar Honom, och inte reducerar Honom. Om han får vara den han verkligen är – för oss, pris ske Gud.



Gång på gång måste vi väckas, så att vi inte glömmer denna väldigt viktiga dimension. Så att vi inte förfaller till att över huvud taget inte ta med det här perspektivet. Änden – änden – det perspektivet måste vara med!
Herre, vi prisar och tackar dig, du levande Gud att vi får församlas här. Herre, låt oss vara vakna och uppmärksamma, så att ingen förvränger bilden av dig, eller av något du har sagt, ty detta är för oss räddningen. Gud, vi tackar dig i Jesu namn. Amen.             

 

 /Från: http://www.midnattsropet.se/2017/09/vi-behover-signaler-om-herrens.html

 

 

/Anji

 

Av Anji - 11 augusti 2023 20:32

 

FRIDAY/  FRIDAG... FRED... FRID...


Budskapet om att Jesus är Guds son brukar få ett blandat mottagande.  En del tillber honom, en del drar sig undan i avsky-  ja sannerligen är det delade meningar

 

Jesus möter människors tro och otro


Jesus i konflikt med de religiösa ledarna


Jesus undervisar lärjungarna och andra


Jesus avslutar sitt uppdrag….


Ja det är bara något av vad vi kan läsa i evangelierna. Tänk att namnet Jesus orsakar sådana konflikter och sådan ilska!

 

”Men det skall ske, att var och en som åkallar Herrens namn, han skall varda frälst (befriad, eng övers).” Joel 2: 3.

 



                                      TA REDA PÅ VEM HAN ÄR!



/Anji  

 

 

Av Anji - 9 augusti 2023 23:31

 



Är det lugnt i världen tycker ni?   


Det sker saker varje dag som man bör ta till sig.

Det sker bra och dåliga saker, De dåliga är botten

och de bra är toppen, eller hur!

 

HAR DU rustat dig för de tider som kommer med N Ö D ?

Vi alla kommer att möta svåra saker och DÅ ÄR JESUS VÅR

ENDA RÄDDNING. Det låter konstigt ja, men det är SANT. 

 

LÄR DIG MER HÄR I VIDEON!

 



/Anji

 

 

                 

 

 


Av Anji - 6 augusti 2023 20:33

   

 

Intresserad av Gud???

 

*Men när I där söken HERREN, din Gud, då skall du finna honom, om du frågar efter honom av allt ditt hjärta och av all din själ.*

Vill du lära känna Gud? Versen ovan är från 5 Mos 4:29 och den handlar om att israeliterna får ett löfte att de alltid kommer att finna Gud om de verkligen söker honom av hjärtat. Det går att lära känna Gud, och han VILL bli känd. Men vi måste VILJA lära känna honom. Tjänst och tillbedjan måste komma ur en attityd av uppriktig överlåtelse.


Hebréerbrevet  11:6 säger:

*Den som vill komma till Gud måste tro att Gud finns och att han belönar den som verkligen söker honom.*

 

Gud kommer alltid den till mötes som söker honom.

 

I tider som dessa, då villfarelserna haglar omkring i landet och länderna så är det just Guds Ord som inte åtlyds. I dessa tider kommer folk att bli så förvillade att de inte ens vet hur de ska söka Gud, för de har lärt sig /eller kommer att lära sig, att de själva är gudar. Hur kan de då söka GUD?

 

Det är verkligen bedrövligt och skrämmande hur ett och flera folk kan komma att bli så lurade på sin frälsning och på sitt eviga liv.. lurade av politiker och kyrkans män.. m fl 

 

/Anji

Av Anji - 4 augusti 2023 22:05

 SOMMARVÄG

 

 

 

Bibelfråga och svar:

 

Hur hedrar man sina föräldrar?

Fråga: En kompis sa att budordet om att "hedra sin mor och far" bland annat betyder att sköta sin ekonomi, betala hyror o s v. Men det måste väl ha en djupare mening, som till exempel att inte ligga i konflikt med sina föräldrar i 20-30 år. Likaväl som att betala sin hyra eller sköta sin ekonomi... (E.M.)

 

 

Svar: Att hedra sina föräldrar betyder helt enkelt att "ära och respektera" dem, visa aktning för dem, visa dem vördnad, leva på ett sådant sätt att de inte behöver skämmas, ge dem anledning att känna glädje och stolthet över sitt barn, osv.

 

Det hebreiska ordet för heder, som används i GT:s uppräkning av de tio budorden, är kavad som ordagrant betyder "tung", dvs någonting som är "av vikt" (viktigt) eller "betydelsefullt". Det motsvarande grekiska ordet är time som kan översättas med "aktning", "värde", "heder" etc, och verbet timao betyder då att man visar aktning, värdesätter, hedrar etc.

 

Bibeln visar exempelvis att man hedrar (vördar, respekterar) sina föräldrar genom att som barn lyda dem. När föräldrarna blir gamla och behöver hjälp, så visar man dem sin aktning genom att hjälpa dem så gott man kan.

 

Thor-Leif Strindberg

 

 

/Anji

 



Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards