Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Gospel

Av Anji - 16 maj 2023 17:03

 

 

Guds helighet är fruktansvärd för syndaren, men en underbar tillgång för den troende. Gud är fullkomligt ren och därför skild från människorna och deras synder. Han har ingen svaghet eller brist. Detta är skrämmande för syndaren, som i ljuset av hans helighet blir fullständigt avslöjad i all sin ondska och med alla sina brister.

 

Gud kan varken acceptera eller överse med synden. För den troende är Guds helighet en tillgång. I tillbedjan lyfts vi upp från syndens träsk. I tron på honom blir vi heliga.

 

Hur många kan det vara som verkligen tar Gud på allvar i dagens samhälle? Som verkligen vill leva efter vad Gud har sagt i sitt ord? Många lever ju som om de själva är skapare av sin egen lilla värld. Detta leder ju till en girig själviskhet, och om allt skulle tas ifrån dem förlorar de till och med hoppet.

 

Men den som inser att Gud är skaparen och har gett oss allt vi äger vill gärna dela med sig av hans gåvor till andra. (Ef 2:10) och om allt ändå skulle gå förlorat, finns ändå Gud och hans givmildhet kvar. 

 

/Anji

 

Av Anji - 15 maj 2023 23:35


 


Bibliska personer…åh så många visa människor det fanns förr och det finns även nu, men de som bibeln berättar om, är så intressanta pga att de  följde verkligen Gud och ville ha vishet. Skall vi se vilka några av dem var?

 

*Josef. Hans roll var en ledares. Hänvisn; Apg 7:10; Tillämpning: Planerade för en tid av svår missväxt. Han var Faraos närmaste man.

 

* Mose. Ledare. Hänvisn; Apg 7:20-22. Lärde sig all Egyptens vishet och blev sedan undervisad av Gud inför uppdraget att föra Israel ut ur Egypten.

 

*Besalel. Konstnär. Hänvisn;  2 Mos 31:1-5. Planerade och övervakade byggnationen av tabernaklet med alla dess inventarier och tillbehör.

 

*Josua. Ledare. Hänvisn;  5 Mos 34:9. Levde nära Mose och blev undervisad av honom. Lydde Gud och ledde Israel in i löfteslandet.

 

*David. Ledare och kung.  2 Sam 14:20. Trots allvarliga misstag glömde han aldrig att gudsfruktan var vishetens källa.

 

*Abigail. Hustru. Hänvisn; 1 Sam 25:3, 32.  Räddade sin man, gård och boskap genom ett förståndigt ingripande i rätt ögonblick.

 

*Salomo. Kung. Hänvisn; 1 Kung 3:5-14, 4:29-34. Visste vad som var rätt, men misslyckades ofta att omsätta sin vishet i handling.

 

*Daniel. Rådgivare. Hänvisn; Dan 5:11-12.  Levde nära Gud och räddade både sig själv och andra med Guds hjälp.

 

*De vise männen. Uttydare. Hänvisn; Matt 2:1-10. Visste om att Gud skulle besöka jorden och bestämde sig för TT T reda på fakta.

 

*Stefanos. Ledare. Hänvisn; Apg 6:8-10  Organiserade utdelningen av mat till de grekiska änkorna. Predikade det glada budskapet om Messias för judarna.

 

*Paulus. Apostel. Hänvisn; 2 Pet 3:15-16.  Ägnade hela livet åt att berätta om Guds kärlek för alla som ville lyssna.

 

*Jesus. Guds Son. Hänvisn; Luk 2:40, 52  1 Kor 1:20-25  Levde ett fullkomligt liv och offrade sig på korset för att rädda mänskligheten och ge var och en som tro ett evigt liv.

 

 

——– När du läser om dem i bibeln så ser du att de hade en verklig längtan efter att göra Guds vilja. De hade en gudsfruktan som var äkta och som förde dem fram i, och av, Guds vishet.

 

/Anji

Av Anji - 14 maj 2023 23:31


             Image result for inspirational quotes about strength in hard times


listen                

Matt 17:20
Han svarade: ”Därför att ni har så lite tro. Jag säger er sanningen: Om ni har tro, bara som ett senapskorn, ska ni säga till det här berget: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig. Ingenting kommer att vara omöjligt för er.”
 
Mark 1:15
Han sade: ”Tiden är inne och Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet!”
 
Mark 4:40
Han sade till dem: ”Varför är ni rädda? Har ni fortfarande ingen tro?”
 
Mark 10:52
Jesus sade: ”Gå, din tro har frälst dig.” Och genast fick han sin syn och följde Jesus på vägen.
 
Mark 11:22
Jesus svarade dem: ”Ha tro på Gud!
 
 
/Anji
 

Av Anji - 12 maj 2023 22:51


Joh 5:42Jag känner er och vet att ni inte har Guds kärlek i er.
Joh 13:35Om ni har kärlek till varandra ska alla förstå att ni är mina lärjungar."
Joh 15:9Så som Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek.
Joh 15:10Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek, liksom jag har hållit min Fars bud och är kvar i hans kärlek

Rom 5:5Och hoppet sviker oss inte, för Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande som han har gett oss.
Rom 5:8Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.
Rom 8:35Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller svält, nakenhet, fara eller svärd?
Rom 8:39höjd eller djup eller något annat skapat ska kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre.

Man pratar mycket om kärlek, eller hur?  JESUS vill nå  människor med sin kärlek och rättvisa och NYTT LIV!  JESUS ÄR Kärleken.

 

/Anji

 


Av Anji - 1 maj 2023 00:14


  

      


Du behöver inte orka.

 

Du orkar inte mycket, och du behöver inte heller orka. Herren känner nog din trötthet och din svaghet. Inte kräver han någonting av dig. Tvärtom kommer han nu fram till din bädd för att ge dig något. Han vill ge dig tröst, uppmuntran och kraft. Han vet så väl vad din innersta längtan är. Den är en längtan efter frid och ett gott samvete. Därför säger han: "Den som kommer till mig, honom skall jag sannerligen icke kasta utJoh 6: 37.

 

Också om du inte orkar något annat i dag, så tag till dig detta ord just nu. Inte är du en sådan troende som en troende borde vara. Du har ju bara synd, och denna syndfullhet gör ditt samvete oroligt. Du vågar inte riktigt närma dig honom. Men hör vad han säger: "Den som kommer till mig, honom skall jag sannerligen icke kasta ut."

 

Träd nu i stilla bön fram inför honom. Det behövs inte så många ord till det. Han känner din svaghet. Berätta bara för honom, hur illa du har det ställt. Säg rakt på sak, hur sorglöst du har levat. Bred ut alla ditt livs synder inför hans ögon och försvara inte en enda orätt handling. Öppna ditt hjärta för honom som för din bästa vän. Var inte rädd att tala sanning. Han vet ändå allt redan innan du har berättat något för honom. Och han har ett förlåtande sinnelag och har redan länge haft det. Han har bara väntat på det ögonblick, då du så uppriktigt skulle öppna ditt hjärta för honom, att han kan förlåta allt.

 

Kom ihåg, att Människosonen har makt här på jorden att förlåta synder. Och han förlåter dig på alldeles samma sätt, som han förlät den lame mannen, vilken vännerna bar fram till Jesus.

Kom nu också du, just så svag och kraftlös som du är, fram till Jesus och vila där. Han är din käre Frälsare. Han har sonat dina synder och betalat din syndaskuld. Han räcker dig en skuldsedel, som han likasom kvitterat med sitt eget blod. Tag emot den.

 

Vila i det verk han fullbordade på Golgata. Vila i syndernas förlåtelse och se på Jesus allena. Du orkar inte mycket, men du orkar se. Också de sjuka israeliterna såg en gång i öknen på kopparormen, då de inte orkade något annat. Och Guds Ord vittnar om att de som såg blev friska. Han har också burit våra synder, och han kan ta bort domen från samvetet, om du bara uppriktigt — just sådan som du är — ställer dig under hans rannsakan, hans dom och hans benådning. Vila i detta. Och tro, att den som kommer till honom, skall han inte kasta ut. Inte heller dig.

Herre, på dina egna löften kommer
jag inför dina milda ögon. Ingenting
gott har jag att bringa dig. Jag har
varit sorglös och likgiltig. Jag har
medvetet brutit mot dina bud.
Jag kommer nu som den sjuke
kommer till läkaren, och du har
lovat ta emot mig. Herre, jag orkar
inte annat än be: Hela mig.
Bota min sjuka själ och kropp
för din stora barmhärtighets skull
.

Bibelord att meditera över: Matt 9: 2-8

Från "Tröstens Gud" av Urho Muromaa.

 /Anji

 

 

Av Anji - 25 april 2023 21:10

 

 

Pro 21:2     Ordspråksboken:

 

*Var man tycker sin väg vara den rätta, men HERREN är den som prövar hjärtan.*  

 

 

Vi människor tycks tro att vi är experter på det mesta. Vi tror att vi kan lägga till rätta allt, och förklara varje handling, men se, Gud ser alltid bakom våra handlingar, ursäkter och motiv.

 

Vi tvingas ofta att fatta beslut i situationer där lösningen inte är uppenbar. Då kan det vara en hjälp att först granska sina MOTIV och fråga: *Kan Gud ställa sig bakom mitt beslut?*

 

Gud ser inte med gillande på handlingar där det bakomliggande motivet är själviskt, även om syftet i sig stämmer med hans vilja.

Dessa ord är allvarliga, ja, och GUD känner våra hjärtan vi kan aldrig komma ifrån att HAN känner oss bäst och vet vilka tankar och motiv som vi har och som styr oss, om inte Gud styr oss.

 

Gudsfruktan är något som alla troende bör sträva efter att få, då har man kapitulerat inför Guds storhet och han får  då  leda ens liv i rätt riktning. 

 

 

/Anji

Av Anji - 19 april 2023 22:12


The Narrow Way: Steve Lawson Sermon Jam



Steve Lawson förklarar DEN VÄG VI SKA GÅ! Vi ska INTE gå med Religiösa människor, Vi ska gå med Jesus. VI ska GÅ DEN SMALA VÄGEN. Den JOBBIGA VÄGEN. DEN SVÅRA VÄGEN.

 


Den försakande vägen, den väg där människor vill spotta på oss. Varför det? Jo, För att vi TILLHÖR JESUS och INTE KOMPROMISSAR! Aldrig.

VI fortsätter framåt på den VÄG HAN har satt oss på! Vi Tillhör INTE dem som inte vågar stå upp för JESUS.

 

Vi tillhör inte VILLO-LÄRARNA, vi tillhör JESUS.

Så lyder det budskap i videon! Antingen vandrar vi på den breda vägen (Världens väg), eller på den smala vägen som leder till himlen.

 

/Anji

Av Anji - 17 april 2023 21:03

wbf02s3

 

 

Är det inte underbart att Gud kan göra det OMÖJLIGA MÖJLIGT?


Han kan allt, han vet allt, han kan göra det omöjliga……

 

”Är då något så underbart, att Herren inte skulle förmå det?” 1 Mos 18: 14.

DETTA är Guds kärleksfulla ord till dig och mig i dag. Han vill, att vi skulle tänka på det som vart hjärta djupast och innerligast längtar efter, på något som vi måhända önskade oss själva eller någon av våra kära, men som så länge förbliver ouppfyllt, att vi redan ansett det vara förgäves att vänta längre.

 

Det var något som hade bort ske, men som dock ej kunnat ske – och så ha vi uppgivit hoppet om att få denna önskan uppfylld i detta livet. Just denna sak, om den är enligt Hans uttryckliga vilja (såsom en son var det för Abraham och Sara), ämnar Gud göra för oss. Det skall ske, även om det skulle te sig för oss så omöjligt, att vi måste le åt det orimliga i att någon ens förmodat det. Denna sak ämnar Gud göra för oss, om vi ge Honom tillåtelse därtill. ”Är då något så underbart, att Herren icke skulle förmå det?” Nej, intet, om vi äga tillräcklig tro på Gud för att gå framåt och utföra Hans vilja och överlämna åt Honom att göra det omöjliga för oss. Även Abraham och Sara kunde ha hindrat utförandet av Guds plan, om de hade framhärdat i otro.

 

Men då vi medvetet fortsätta att betvivla Hans kärlek och kraft, och avgjort förkasta Hans planer för oss, då kan Herren icke göra det omöjliga. Det finns ingenting, som skulle vara för svårt för Herren att göra åt dem som förtrösta på Honom. /Författ. okänd

 

 

/Anji

 

wbf02s3


Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards